Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Er Osama bin Laden virkelig død?


Eller rettelse: Ble han drept den 2.mai av CIA.

Jeg er skeptisk, og vil ikke tro på det 100% før jeg får se bilder av døde Osama.
Vis de drepte Osama den 2.mai (norsk tid, for amerikaneren ble han drept 1.mai). Hvordan kan de være siker på at han ble drept? Burde ikke de ta en DNA test?

Etter litt research fant jeg ut at en DNA Test vil ta opp til 7 dager. Og disse testene gjøres kun i USA. Noe som betyr at de ikke en gang nå kunne sakt med 100% sikkerhet at det var osama.

De sa også at de "begravde" liket i havet, noe som er svært rart... de kunne i det minste da ha vasket liket, og tatt bilder/video av det og vise til skeptikerne. Vi har jo ikke sett noe annet enn ord så langt!

Jeg leste også nylig på VG.no at Barack Obama IKKE vil vise bildene av like til Osama! Hvorfor ikke det? Ok, kanskje det vil skape litt trøbbel... men videoer fra operasjonen hadde jo vært fint. Fra en troverdig kilde sies det at alle slike soldater som begikk angrepet på Osamas hus, har hjelmkamera. Så hvor er de bildene?

Nei... jeg finner lite troverdigheter med denne saken... Pics or It Didn't Happen!
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
Jeg har sett noen bilder, men tviler på at de er ekte
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Jeg tror USA har visst hvor han har vært lenge. De har bare holdt på kortet til det er smart å spille det. Det har ikke vært noen grunn til å drepe ham enda, for regjeringen til USA gir blanke faen i hevn. Obama er sykt smart, og dette hjelper ham utrolig godt med å bli gjenvalgt.

Dessuten trenger halvveis USA som en helhet noe håp for tiden, og dette er den perfekte måten. Er temmelig sikker på at hver eneste bit med informasjon vi får lest i nyhetene om saken har blitt veldig konkret og planlagt lekket til oss for å gi verden det bildet som ønskes.

Jeg tror han ble beordret henrettet på stedet. De fanget ham i live og så fikk de ordre, og ga kisen doubletap (tror info er lekket om at de fant èn kule i brystet og èn i hodet. Ekte assassination-style.) Jeg har ingen tvil om at Osama Bin Laden er død.
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0
De skal ha overvåkt huset hans siden årsskifte
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
Ja han er død,
What is dead may never die
  • 0
Du har ikke egentlig lest noen nyheter om saken?

De aller fleste punktene du adresserer er blitt tatt opp i de mange nyhetsartikler som er skrevet om saken. Dessuten avsluttet det Hvite Hus akkurat en direktesendt pressekonferanse om saken.

De har tatt DNA-test. De har sammenlignet DNAet med slektninger av Osama (han har en enorm slekt, og han var ikke på god fot med den). Jeg aner ikke hvor du har lest at det tar syv dager å teste sammenligne DNA. Men enten har du tatt feil av målet, eller du har tatt hensyn til køer ved laboratorier. Jeg er sikker på at Osama fikk topp prioritet.

Slektninger skal dessuten ha identifisert liket. I tillegg til at ansiktsskanning er brukt for å matche ansiktet opp mot autentiske bilder av Osama.

Du får ikke se bilde av ham. Det Hvite Hus opplyste tidligere i dag at de ikke vil frigi de bildene som er tatt av ham fordi de er svært groteske og støtende.
Det skal ifølge kilder i forsvarsdepartementet ha blitt tatt bilder i 3 situasjoner. Når han akkurat var drept. Når liket lå sammen med familiemedlemmene og andre som ble drept i aksjonen. Og før begravelsen, etter at liket var vasket og både før og etter at det var svøpet. Naturlig nok er det ikke noe vakkert syn uansett situasjon, i og med at han ble skutt i hodet to ganger.

Som jeg skrev over ble liket vasket og begravet innen 24 timer slik islamsk skikk dikterer. Dette er ikke noe jeg har empiriske beviser for. Jeg var ikke der. Man må ta president Obamas ord.

Lagt til 2011-05-04 20:56:
Siterer Cladeus:
Jeg tror USA har visst hvor han har vært lenge. De har bare holdt på kortet til det er smart å spille det. Det har ikke vært noen grunn til å drepe ham enda, for regjeringen til USA gir blanke faen i hevn. Obama er sykt smart, og dette hjelper ham utrolig godt med å bli gjenvalgt.
De har offisielt gått ut og sagt at de har visst om lokasjonen siden August, og jobbet med å bekrefte at Osama var der, og planlegge en operasjon. Om de har valgt tid med omhu, eller visste lokasjonen lenger enn som så kan godt være.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
  • Los
  • Los
Han er død, jeg tviler ikke! Obama hadde aldri i verden tørt å lyge om noe slikt. Og Osama selv hadde vært raskt ute med å avkrefte noe slikt, både for å ødelegge for Obamas kamp og for å berolige sine muslimske tilhengere.

Det kommer til å dukke opp bilder av dette på nett, med tiden. Ting holdes aldri hemmelig i Wiki-leaks tider. Så jeg tviler ikke på at vi kommer til å få se det en gang. Det ble tatt bilder av ham i huset, i Afghanistan og under begravelsen, så det kommer vil tilrette om en stund..

Jeg er enig med Cladeus også i at infoen som er gitt tyder på at han ble henrettet. Og ut fra det som er sagt ser jeg for meg at ting gikk for seg slik som sagt. Osama ble gitt tilbudet om å overgi seg, selv om det ikke var en mulighet. De hadde ordre om å ta ham, og fyrte av akkurat som de har trent til.

Jeg vil tro at grunnen til at begravelsen og slikt gikk så fort var den store faren det å oppbevare et slikt lik vil innebære. Tenk bare på hvor mye enkelte ekstremister ville gjort for å få tak i kroppen til denne mannen. Det kunne ført til store tap og mange aksjoner, så jeg tror nok det var rett å gjøre det på denne måten.

De tok DNA prøver av ham, og de skal tas med tilbake til USA hvor hjernen til Osamas søster er bevart for å kunne brukes til å identifisere Osama når han ble drept, så det er på vei. Men det hjelper jo ikke, for skeptikere vil alltid være skeptikere og ikke noe bevis vil være godt nok. Bilder vil være falske og DNA-tester trikset med. Det går ikke an å blidgjøre de som ikke vil tro på det.

Og by the way, jeg tror ikke Pakistan skulte ham med vilje. Noen holdt ham skjult det er det uansett. Men jeg vil sette pengene mine på at det var noen av hans tilhengere i Pakistan som hjalp, ikke staten.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Jeg stiller meg bak Los analyse av hvorfor de begravet ham så fort. Det var nødvendig av en rekke grunner. Men vil igjen legge til at det også var viktig for dem å komme uro i møte ved å følge islamsk skikk.

Men jeg er ikke overbevist om at de virkelig har senket liket i havet. Det er hundre grunner til å overbevise verden om det, særlig muslimer, men det er ikke umulig at de kan ha unndratt liket for å bevare det på amerikansk jord i all hemmelig.

At han ble henrettet kan godt være, men det kan også ligge en del i argumentet at han kunne ha hatt et bombebelte på seg (selv om han altså ikke skal ha hatt det, kunne de ikke vite slikt på forhånd), og at det derfor var presserende å sette to kuler i pannen hans on sight.

Når det gjelder om han kunne ha hjelp fra den Pakistanske staten, så er nok det ekstremt lite trolig. Men det er vel sannsynlig at noen innenfor ISI (Pakistans etteretning) kan ha sympatisert med Osama, og at han tilogmed kan ha hatt høytstående kilder der. Han ble funnet med 500 Euro og telefonnummre sydd inn i klærne, og må derfor ha ventet å bli varslet om en slik aksjon var på vei. For å ha hatt noen slike forhåpninger må han nesten ha hatt kontakter i ISI.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg tviler ikke på at han er død. Jeg tviler heller ikke på at han ble rett og slett henrettet. Jeg tviler på at amerikanerne ville gå igjennom en lengre rettsak og en lang ventetid på dødcella. For der kunne han ha sittet lenge.

Her gjorde de kort prosess og plasserte en kule i hode, og en i brystet. Bildene antar jeg at de kommer til å publisre uansett når presset blir stort nok. For og ikke snakke om alle journalistene som kommer til å gjøre hva som helst for å få eksklusiv tilgang på bildene.

Den korte versjonen, han er død, men de er ikke villige til å si at det er en ren henrettelse for å slippe mye styr i etterkant.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Når det gjelder om han faktisk er død, så finnes det en rekke gode argumenter for at Obama ikke ville lyve om noe slikt.
Som noen sier ville det ikke tatt Osama lang tid å dementere en slik påstand. Dette ses jo på som en stor seier og morality-boost for amerikanerne, og likeså mye en svekkelse for Al Qaida og Taliban. Derfor ville Osama vært nødt til å komme med et motsvar.

De relativt frekvente videoene og opptakene som kom ut gjennom 2010 beviste mange av dem at han var i live og at disse ikke bare var gamle opptak, slik det har vært spekulert helt siden han ble meldt mulig drept i bombeangrep mot fjellene i Afghanistan. Han omtalte hendelser han ikke kunne ha hatt kjennskap til i forkant dersom han døde for flere år siden.

Om han faktisk ikke var død ville USA raskt måtte innfinne seg med nye slike videoer som viste at de løy. Hvorfor skulle de ville utsette seg selv for noe slikt?

Nå er det ikke dermed sagt at vi ikke vil få se noen slike videoer likevel. Det ville ikke vært unaturlig med et lite stikk der Osama kom med nye videoer fremover, produsert før han døde. Han skal jo ha bodd i den villaen i 5 år, så han har hatt plenty med tid til å pønske ut og produsere videoer for alle eventualiteter. Kanskje dukker det opp videoer der han omtaler hendelser i vage termer som "beviser" at han fremdeles lever. Jeg ville ikke ta det for gitt at noe slikt ikke vil dukke opp.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Slike videoer kan faktisk hjelpe på presset for å publisere bildene, med mindre Obama er idiot nok til å beordre dem destruert. Men jeg har mer tro på mannen enn som så.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Jeg tror at han er død fordi de har tatt DNA test og den viste at d var Bin Laden pluss så stoler jeg på Obama
Free EARL! Wait, EARL is free! Yeeei!
  • 0
SimiDude: Eller rettelse: Ble han drept den 2.mai av CIA.

Vel det er hvertfall feil han blei dret av en gruppe Seals soldater ;)
  • 0
Det er mange meninger om denne saken, men som sakt nå av dere, tror jeg ikke USA ville ha løget om noe så stort som Osamas død.
Men til tross at jeg tror at fyren er død, så er det forsatt noe mystisk med saken. Spesielt det med denne "begravelsen".

Men, mer info kommer helt siker. Både skriftlige og visuelle.

Synes også det er dumt at dem ikke klarte og fange han i live.
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
Siterer simidude:
Synes også det er dumt at dem ikke klarte og fange han i live.

haha
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0
  • Missing Avatar
  • Orph
Jeg er overbevist om at han er død.

De hadde ALDRI gått ut på denne måten med mindre de var 10000000% sikker. Se for dere hva som hadde skjedd dersom Osama hadde dukket opp på nye videoer nå ? Det hadde blitt en enorm publisitetskrise for Obama og den Amerikanske staten i det hele tatt.

Konspirasjonsteoretikere trenger virkelig å skaffe seg noe bedre å gjøre.
  • 0
Hadde dette vært under Bush-administrasjonen hadde jeg vært meget skeptisk. Jeg føler Obama er en mer troverdig person. Han har ikke den lange listen med agendaer som Bush hadde i sin tid. Derimot tror jeg kanskje de kan ha ventet med å drepe Osama, for å skape mest positiv blest rundt det.

Min interesse for å se bildene er lik null, rebelske muslimer vil nok ikke ta det så pent.

Digga det litt trivielle bilde av Obama:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/terrorisme/artikkel.php?artid=1
0093187
  • 0
Nå klager jo en av døtrene hans på at spesialstyrken henrettet han. Det kan enten at hun finner det på for å stille dem i et dårlig lys, ellers er det sant, hvis det er sant er det like greit egentlig.
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Har ikke lest noen av innleggene ovenfor og ser det er mye disksuon rundt dette, og jeg har heller ingen interesse av å delta Men jeg tror helt og fullt ut på USA og Obama, så jeg tror Osama bin Laden er drept og gravlagt i havet. Og enda godt er dèt.
When in doubt, make a fool of yourself. There is a microscopically thin line between being brilliantly creative and acting like the most gigantic idiot on earth. So what the hell, leap.
  • 0
Vedder på at han er død, men tror ikke noen betydelig forskjell kommer til å skje i vestens favør.....
Trying to be reasonable
  • 0
Jeg er skeptisk sjøl. Det er en del omstendigheter rundt 11/9-2001 og krigen mot terror etterpå som skurrer litt, og dette er også litt tvilsomt. Liket ble borte i en fei, de vil ikke vise bilder..
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Ikke hver skeptisk til 9/11, det skjede og det var nok Osama og gjengen hans som stod bak.

Se SouthPark: http://www.southparkstudios.no/episodes/1009/?autoplay=false

Det at Osama er død, er nok sant. Man kan ikke lyve om sånt... men begravelsen er det eneste jeg stusser litt på og...
Men har nok dau.
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
Tviler på at terroristgrupper som Taliban ville uttalt at de vil hevne seg hvis han ikke var død.
[19:38] <Taxta> laserpistol og homofile bjørner som snakker rart
  • 0
Vel, nå har Al-Qaida har bekreftet at han er død nå, så da må vi nesten tro på det. Men jeg er fremdeles overbevist om at han ble tatt i live, og henrettet.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Det er greit å være skeptisk, men serr det er max fritids å tro på konspirasjonsteorier og slik. Men hvis man tenker slik kan man ta seg turen ned på Plata for å finne folk som deler samme syn
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!