Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Rusmidler


Hallo igjen sofistikerte medgamere!

Det er lenge siden jeg har skrevet en blogg her på GR, og tenkte nå at det var på tide å la mølla kverna litt igjen. Jeg har i mine blogger ofte diskutert og skrevet om temaer som ikke angår spill, noe jeg gjør for å gi dere slappe sofaslitere noe annet å gomle på. Denne gangen skal det dreie seg om rusmidler.
I og med at det er såppas lenge siden jeg skrev en blog sist, føler jeg at jeg har modnet nok til å skrive om noe som er litt mer seriøst!

Har dere noensinne tenkt hva det innebærer å ruse seg?

Muligens ikke. Flere av dere har antageligvis (jeg vet dessverre ikke i hvilken aldersgruppe størsteparten av GR's brukere befinner seg i) drukket alkohol-holdig drikke, og antageligvis drukket litt for mye av det. De fleste av oss blir da ganske fulle, eller som man sier på godt gammalt norsk; rett og slett drita.

Å bli full er antageligvis den vanligste formen for rus de fleste av oss vil oppleve gjennom livet. Mange snuser, røyker eller tygger skrå, men de fleste av oss holder seg til alkohol. Alkohol er den mest respekterte og anerkjente måten å ruse seg på i vårt moderne samfunn.

Men hva betyr det egentlig å ruse seg?

"Rus er normalt betegnelsen på de mentale og fysiske tilstandene som oppstår etter inntak av ett eller flere rusmidler. Rus blir også brukt som benevnelse på endrede bevissthetstilstander gjerne forbundet med lykke (lykkerus), forelskelse (elskovsrus), eller tilstander frembrakt gjennom kunstnerisk opplevelser og religiøse/spirituelle ekstatiske teknikker uten at rusmidler er benyttet." Wikipedia

De fleste rusmidler settes ofte i sammenheng med forbrytelser. "At det bare er kriminelle som bruker rusmidler". Det mest utbredte og kjente, men ulovlige rusmiddelet etter alkohol og nikotin anses å være cannabis. Dette er en urt som har vært i bruk i årtusener, og har et like godt fotfeste i dag. Det eneste stedet i verden der du kan utøve hasjrus, lovlig, er Nederland.

Hvorfor forteller jeg dere om alt dette? Er ikke dette litt vel lite relevant for et gaming forum? Jo, i grunnen er det det, men jeg har min hensikt. Siden 2011 kom skinnende ut av 31. desember 2010, har jeg bygd opp en større interesse for termen "rus". Jeg har tidligere avfeid rus som en del av samfunnet kun narkomane ligger på lasset til, inntil nylig.
Det er noe som er så forlokkende med det hele. Jeg føler jeg har åpnet øynene mine for en del av samfunnet som staten ønsker å skjule for meg.

Jeg har ingen intensjoner om å prøve noe, men jeg må si meg, jeg er fascinert over tanken av psykoaktive virkemidler som fleinsopp og LSD. Det sterkeste rusmiddelet jeg har prøvd, er et lovlig et, noe som kan røykes, og som jeg ikke kommer til å nevne her. Jeg har ingen ønsker om å prøve noe sterkere, men jeg har lest meg opp med god interesse om diverse stoffer. Jeg har satt meg inn i alt fra kjemien, til funksjonene de har, negative/positive sider, rusen og rapportene folk skriver. Jeg har lest med en glød jeg skulle ønske jeg hadde for å lese litt mer intenst til prøver. Det er i det hele tatt veldig spennende.

Mitt spørsmål til dere lesere er om dere har prøvd noen rusmidler utenom de lovlige? Har du røyka noe uvanlig, stappa vannbongen med de rareste saker? Og hva er tankene deres rundt temaet?

(BTW! Bildet jeg har som profilbilde gjør på ingen måte meg til en person med relasjoner til Lulzsec!)

-Sindre
Kålroten
  • 0
Samfunnet er skikkelig haterz mot dette. Selv har jeg ikke problem så lenge folk ikke ruser seg på de farligste stoffene.
  • 0
Religiøst har jeg ikke lov til å røyke og andre rusmidler, alkohol er lov, men ikke å bli full på det.

Personlig har jeg ikke noen intensjoner uansett om å prøve rus, jeg har sett folk slite for mye med å prøve å slutte.
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Alkohol er eneste rusmiddelet for meg, og skal aldri prøve noe annet noen gang.
Put money in my hand, and I will do the things you want me to
  • 0
Har aldri rørt noen form for rusmiddel på mine 23 år.
Ikke så mye som en dråpe alkohol engang.
Og aldri om jeg kommer til å gjøre det.

Ser ikke ned på folk som tyr til hva det nå enn skulle måtte være,
det er heller det at jeg ikke ser poenget.
  • 0
Siterer P-Dude:
Alkohol er eneste rusmiddelet for meg, og skal aldri prøve noe annet noen gang.

Hvorfor ikke?

Siterer Kålroten:
Det eneste stedet i verden der du kan utøve hasjrus, lovlig, er Nederland.

Feil.

Siterer Kålroten:
Mitt spørsmål til dere lesere er om dere har prøvd noen rusmidler utenom de lovlige? Har du røyka noe uvanlig, stappa vannbongen med de rareste saker?

Jeg tror du må prøve hardere enn det der for å få folk her til å tilstå bruk av illegale rusmidler.
http://www.youtube.com/watch?v=pCWxNgvFbew&feature=plcp
  • 0
Diskusjonen har blitt stengt av en moderator fordi:
Se forumreglementet; §17. /Strategist