Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Terrorangrepet i Oslo og Utøya


Siterer Drakenbourgh:
@Strategist Ute etter å angripe det etablerte norske sosialistiske systemet?
Ikke ta mitt ord for det. Det står i alle norske medier og NTB siterer politiet på det.

Siterer Los:
Jeg sa i sted at jeg trodde det var ekstremistiske muslimer bak, og det har jeg ikke trukket tilbake enda. En etnisk nordmann kan være muslim.
Så muslimene er skyldige intil det motsatte er bevist?
En etnisk nordmann (jeg hater egentlig betegnelsen fordi den impliserer at det er forskjell på nordmenn, men den er hendig i sammenhengen) kan være muslim, men sannsynlighetsregning vil vise deg at det er betraktelig mindre sannsynlighet. Og andelen konvertitter som er ekstremister er også svært mye mindre. Så du har sannsynligheten mot fordommene. Da du skrev det hadde politiet også gått ut og nær sagt bekreftet at han ikke var muslim, gjennom uttalelsene om at han var en kjenning og i et spesielt 'miljø'.
Forøvrig er det en operasjon som ville vært ekstremt atypisk for en islamistisk terrororganisasjon om en enslig person, som er blond, og ifølge vitnebeskrivelser ikke har skjegg, skulle sendes alene for å være frontfigur for et utslag av jihad. Det henger ikke på greip.

Siterer Los:
Jeg venter på at vi får vite hva dette er.
Du dømmer først, og når fordommen din motbevises, så hevder du at du vil vente på endelig konklusjon? Hykler much?

Siterer torleif:
No kjem du med løgner. Eg har ikkje på noko måte antyda at mannen er muslim anna enn setningen "eg høyrde nettopp at gjerningsmannen er etnisk norsk". Det høyrde eg forresten igjen av Sponheim for 1,5 min sidan (samme opptak).
F*en. Jeg så gjennom konversjonen nå og ser at du har rett. Jeg leste rett og slett flere poster i ett og blandet utsagn fra personer med liknende farger i avataren. Jeg beklager den feilaktige beskyldningen. Det er ingenting inkriminerende i det du skrev, contrary til hva jeg hevdet.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Den jævla terroristen fortjener ikke å dø. Han fortjener å bli torturer hver eneste dag resten av hans liv
  • 0
Ganske tabbe får de Terror gruppene som sa det var det...
Let's put another shrimp on the barbie!
  • 0
Siterer torleif:
Citerer Strategist:
Seriøs kilde til de senere fakta og sannsynligheter i saken: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4180925.ece


Dei seier vel berre det som dei fleste andre nyheitssider seier. Noko som ikkje er stort mykje.
Men ganske mange av fordommene og ryktene som svirrer kan avlives ved å lese det lille som står i de fleste nyhetssider.

Nå er det uansett ganske mange flere opplysninger der, i og med avsløringen av navn osv.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg tror han vil at flest mulig skal vite om han.
Let's put another shrimp on the barbie!
  • 0
Los: Ja, en etnisk nordmann kan være muslim, men en terrorist kan også være kristen. I dette tilfellet konservativ kristen og høyreekstremistisk.

Tror dette gir FRP dårlig oppsluttning ved valget.
  • 0
Det virker surrealistiskt til tusen.. Jeg hadde ikke maktet det.. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10080611

Lagt til 2011-07-23 02:27:
Fra FB chat: såg du jento på nyhetskanalen da? han hadde drept 10 stykk rundt hu, hu hopte i sjøen og blei skjøten itte men kom seg vekk.
Im not pro, but i know how to play.
  • 0
Ønsker alle der ute bra. Selv skulle jeg mest sansynelig vært i området hadde jeg dog ikke vært på hytten noe jeg er takknemelig for nå ..
  • 0
Skal jeg være dønn serriøs, Så bryr jeg meg ikke så mye
  • 0
Det er på dager som dette man ser hvem som er idioter, hyklere eller uvitne om medmennesker. Alle hatgruppene som har oppstått hvor de sier han burde bli torturert, hengt eller drept på en annen måte. Folk som sier hvor forferdelig gårsdagens hendelser er, men like etterpå roper ut at personen burde gjennomgå tortur hver eneste dag resten av livet. Det er tragisk å lese slik, skjerp dere folkens, alltid to sider av en historie og uten vi vet hva som drev denne personen til sine handlinger er det ingen grunn til å synke ned på et lavt nivå.
  • 0
Siterer Grallen:
Fy svarte faen.... ifølge Politiet er nå minst 80 drept på Utøya...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid
=10080616
og jeg leste at de har funnet mange døde lik rundt øya pågrunn av folk som prøvde og flykte/rømme... (Drøyt... og helt sykt)

Nå står hele facebooken min fullt av link til han gjerningmannen sin facebook profil og alle sier: Jeg skal **** drepe han mannen. (Vell kanskje hele Norge mener det samma om denne mannen)

Dette blir sikkert en dag som vi aldri kommer til og glemme.... (Ughhh kanskje noen bestemmer seg får og lage en film om dette...)


Holy Sh***t http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid
=10080616
80 personer skal være drept!`?! Fy faen.....nå blir det alt for sjuk
  • 0
Siterer Zyrocz:
Det er på dager som dette man ser hvem som er idioter, hyklere eller uvitne om medmennesker. Alle hatgruppene som har oppstått hvor de sier han burde bli torturert, hengt eller drept på en annen måte. Folk som sier hvor forferdelig gårsdagens hendelser er, men like etterpå roper ut at personen burde gjennomgå tortur hver eneste dag resten av livet. Det er tragisk å lese slik, skjerp dere folkens, alltid to sider av en historie og uten vi vet hva som drev denne personen til sine handlinger er det ingen grunn til å synke ned på et lavt nivå.
Jeg er helt enig i det du sier her, bortsett fra at jeg ikke legger noe særlig vekt på den andre siden i denne saken. Ingenting kan forklare hvorfor han gjorde som han gjorde. Selvom han er forever alone eller verre, så forringer det ikke handlingen. Ingenting skulle kunne utløse en slik aksjon.
Men det gjør heller ikke capital punishment noe bedre. Det gjør oss ikke noe bedre enn ham om samfunnet svarer med hevn.
For min del føler jeg ikke noe annet enn om dette hadde skjedd på andre siden av atlanteren. Han har ikke gjort meg noe. Men litt synd med alle livene han tok er det dog. AP får sikkert noen sympatistemmer ved kommunevalget. Ikke min dog.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Nå står det på VG at den mistenkte er nasjonalist, og imot islam.

Det på Utøya viste seg å være en massakre. Fy faen.
"I'm not sure I can stomach another cover-based right-wing wank game."
  • 0
  • Los
  • Los
Siterer Strategist:
Så muslimene er skyldige intil det motsatte er bevist?
En etnisk nordmann (jeg hater egentlig betegnelsen fordi den impliserer at det er forskjell på nordmenn, men den er hendig i sammenhengen) kan være muslim, men sannsynlighetsregning vil vise deg at det er betraktelig mindre sannsynlighet. Og andelen konvertitter som er ekstremister er også svært mye mindre. Så du har sannsynligheten mot fordommene. Da du skrev det hadde politiet også gått ut og nær sagt bekreftet at han ikke var muslim, gjennom uttalelsene om at han var en kjenning og i et spesielt 'miljø'.
Forøvrig er det en operasjon som ville vært ekstremt atypisk for en islamistisk terrororganisasjon om en enslig person, som er blond, og ifølge vitnebeskrivelser ikke har skjegg, skulle sendes alene for å være frontfigur for et utslag av jihad. Det henger ikke på greip


Siterer Strategist:
Du dømmer først, og når fordommen din motbevises, så hevder du at du vil vente på endelig konklusjon? Hykler much?


Å unnskyld o store perfekte! Jeg viste ikke at det ikke var lov å endre mening! Når jeg skrev det du henvender deg til var valgene som ble diskutert i media og rundt om enten Gadafi, muslimsk ekstremisme eller en gass eksplosjon, og da sa jeg bare at jeg mente at av de trodde jeg at ekstremistiske muslimer hadde mer motiv og mulighet.

Nå jeg så fikk vite at mannen var nordmann sa jeg at jeg så at mulighetene for at det kunne være noe annet var stor, men at jeg ikke utelukket ekstremistiske muslimer. Så sorry for at tankene mine gikk feil vei, jeg får vel gå å gi meg selv 10 piske slag.

Men for å være ærlig, ja i denne saken tenkte jeg "ekstremistiske muslimer til det motsatte er bevist". Mest fordi de har truet oss med dette gjentatte ganger og at det til og begynne med så ut som noe de kunne gjort. Men de får ingen unnskyldning av meg fordi jeg trodde det. Jeg dømmer ikke alle muslimer som terrorister ser du, og når jeg da trodde det var ekstremistisk muslimsk anklaget jeg da bare de gruppene innenfor Islam som ville gjort noe slikt.

Og når er jo saken alt "løst". Ikke det at det hjelper mye på massakren som er skjedd. Jeg syntes det er utrolig trist at en mann som kaller seg nasjonalist kan gjøre noe slikt.

Men hva gjør vi med ham nå? Jeg er enig i at vi burde la retten behandle ham. Ikke noe slik "gi ham til folket", selv om at jeg kan skjønne folk som sier det. Men det kan ikke hjelpe situasjonen. Men hva skjer? 21 år i en fin fengselscelle også ut igjen? Er det virkelig det vi vil med denne mannen? Jeg tror at dette er en sak som burde av straffes hardere. Han burde sitte inne til han er gammel. Mye lengre enn 21 år. Kanskje er det på tide at Norge tar en kikk på hvordan vi straffer de som utfører slike ugjerninger?
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Definitivt en dag som kommer til å bli husket i Norsk historie. Ikke bare ble ekstremt mange drept og stor økonomisk skade påført landet vårt, men mye av det politiske Norge ble også rystet. Dette har ikke påvirket meg i særlig grad og kan derfor ikke si at jeg har overveldende sympati for alle involverte, men vil likevel utrykke min fortvilelse over at en slik tragisk ting kunne ta sted, ikke noe godt som kom ut av det for å si det slik.

Er i det minste glad for at det var en såkalt etnisk Norsk som ble pågrepet i forbindelse med hendelsen/e. Innvandrer hatet er allrede på et farlig nivå og vi har virkelig ikke bruk for at det ytterligere stiger. Ser ikke hvordan det skal gagne samfunnet.

Håper også at han aldri slipper ut av fengselet. Ikke fordi jeg mener vi burde ta hevn, men heller fordi han er en trussel for samfunnet.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Faen i helvete hvor er gravkorset!!? Ingen livstegn på facebook-siden hans.. håper han klarte seg!
Fem-stjerners medlem
  • 0
  • Los
  • Los
skulle han være der?
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
ble mildt sagt sjokkert når tallet steg fra 10 til 84 omkommende, de pårørende har min sympati.

Håper ingen fra GR ble drept.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Gravkorset skulle være tilstede, så vidt jeg vet.
Fem-stjerners medlem
  • 0
Håper han klarte seg.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Jeg også, men det ser mørkt ut.
Fem-stjerners medlem
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Å faen. Jeg kjenner ingen som er der. Så da blir gravkorset den eneste som jeg 'kjenner'. Håper at han klarte seg, siden han er der og at jeg føler at vi har noen fellestrekk (musikksmak).


Men nå blir det jo laget stort oppstyr ut av han tidligere var medlem av FRP. Fair enough, men du kan jo klikke selv om man er medlem av AP..

Jeg er for dødstraff siden han har drept så mange. Men det gjør jo ikke oss noe bedre. La han heller sitte inne for resten av livet.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Norska bröder och systrar, det är med en stor sorg som vi idag kan läsa om uppföljningen av dessa fruktansvärda attacker.

Våra tankar är med er i denna svåra tragedi. / ZombieNation & Den svenska Gamereactor Communityn.
  • 0
  • Zook
  • Zook
Politiet frykter at det var to gjerningsmenn på Utøya (litt urealistisk at Anders drepte 84 mennesker alene, og dessuten har vitner gitt beskrivelse av en annen person), og at han fremdeles er på frifot. Håper de får tatt ham asap.
You're sleeping over, right?
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!