Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Kommunisme


Kan vi ikke late som om jeg aldri skrev det innlegget? Fy faen...
Free to those that can afford it, very expensive to those that can't.
  • 0
Siterer sersjant drittsekk:
Kan vi ikke late som om jeg aldri skrev det innlegget? Fy faen...


Åssen da? Skrev jeg noe galt?
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Nei. Det er to år gammelt og jeg er ikke enig med noe av det jeg skrev.
Free to those that can afford it, very expensive to those that can't.
  • 0
Siterer sersjant drittsekk:
Nei. Det er to år gammelt og jeg er ikke enig med noe av det jeg skrev.


Åh, sånn å forstå Da glemmer jeg det innlegget jeg Beklager at jeg ikke sjekket datoen på innlegget
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Siterer Tøysekoppen:
Og hvis FRP kommer til makten ved neste stortingsvalg...


...skaffer jeg noen emigrasjonspapirer med en viss fart.

</quote>
Siterer Black Dog:
Hvordan kan du tro at kommunistiske og sosialistiske land vil stå bedre til enn land med markedsøkonomi om 20 år? Land der markedet styrer økonomien har en mye større økonomisk vekst enn land med planøkonomi, og vil alltid ha det.


ja... du har tydeligvis ikke lest aviser det siste halvåret? her hjemme stuper rentene av en eneste grunn; regjeringens støttepakker som skal sikre bankene mot å gå konkurs. i USA er rentene stadig oppe i nærmere 17%, noe som skaper arbeidsløshet og elendighet. dette problemet har ikke land der staten styrer hele, eller deler av økonomien. i et land med plan-økonomi går ingen penger med til forbruk, alt går i en sirkel, som sakte men sikkert gir staten mer og mer penger, og alle arbeidsplasser er sikre, da de plasserer folk i jobber som fremmer landets industri, framfor "jukse jobbene" vi har i markedsøkonomiske land(reklame, TV etc.) som i situasjoner der landet har lite penger, forsvinner.

og desuten tar du feil, Kina, som kjører en delvis planøkonomi, har desidert høyest økonomisk vekst. Cuba har en svært lav Økonomisk vekst, pga. USAs handelsboikott.

BNP USA 1996: 7000000000000
BNP USA 2006: 13000000000000
Økonomisk vekst over 10 år: 185,21%

BNP Kina 1996: 3000000000000
BNP Kina 2006: 10000000000000
Økonomisk vekst over 10 år: 333,33%

jeg finner desverre ikke statistikker på hvordan det står til i dag, men om denne økninga fortsetter(noe jeg forsåvidt ikke tror på, men det er ikke poenget...) vil Kina være verdens rikeste land i løpet av få år.
an eye for an eye would make the whole world go blind. a tooth for a tooth would make the whole world starve.
  • 0
Grunnen til at Kina har hatt en slik eventyrlig oekonomisk vekst er jo at de har sluppet til markedsoekonmien til en ganske stor grad. Slikt sett er det markedsoekonomien som skaper fremgang. Paa en annen side igjen gjennomgaar Kina for oeyeblikket en stor oekonomisk krise, mye paa grunn av at de slapp til markedsoekonomien. Det er altsaa liten tvil om at markedsoekonomi foerer med seg en veldig stor fremgang, men ogsaa en veldig stor nedgang i daarlige tider. En rik, men ustabil oekonomi.

Dessuten kan det vaere verdt aa nevne at USA ikke har hoey rente. Faktisk tvert imot.

"Den amerikanske sentralbanken, Fed lar renten ligge uendret, noe som var ventet. Dermed er renten i USA fortsatt på 0-0,25 prosent, såkalt nullrente."
- e24
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Legger merke til at folk tidligere i tråden har spurt om det ikke vil bli få høyt utdannede mennesker i en kommunistisk stat grunnet at man ikke får noe bedre lønn enn lavutdanningsyrker. I et sosialistisk samfunn på vei mot kommunisme (altså punktet FØR det slutter å eksistere penger) vil man få LØNN for å studere, ergo vil det ikke spille noen rolle om man studerer i flere år, da man uansett har like gode levekår som en som tok treårig videregående liksom. På denne måten vil alle kunne bli det de selv ønsker, uten å tenke "Nei faen, jeg gidder ikke å leve 10 år til i fattigdom". Correct me if I'm Wrong LuXe!
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0
Siterer Spillpwnern:
Legger merke til at folk tidligere i tråden har spurt om det ikke vil bli få høyt utdannede mennesker i en kommunistisk stat grunnet at man ikke får noe bedre lønn enn lavutdanningsyrker. I et sosialistisk samfunn på vei mot kommunisme (altså punktet FØR det slutter å eksistere penger) vil man få LØNN for å studere, ergo vil det ikke spille noen rolle om man studerer i flere år, da man uansett har like gode levekår som en som tok treårig videregående liksom. På denne måten vil alle kunne bli det de selv ønsker, uten å tenke "Nei faen, jeg gidder ikke å leve 10 år til i fattigdom". Correct me if I'm Wrong LuXe!
Men dersom du får samme lønn, men lite ekstra annerkjennelse, så finnes det fremdeles lite incentiv for å ta høyere utdanning fremfor annet arbeide.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Akkurat det vet vi nokså lite om, men felles for alle "sosialistiske" regimer verden over er at de pleier å ha rimelig bra helsesektor.
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0
Siterer Spillpwnern:
Akkurat det vet vi nokså lite om, men felles for alle "sosialistiske" regimer verden over er at de pleier å ha rimelig bra helsesektor.
Ja. Men også rimelig dårlig med litteratur og en ineffektiv biologisk forskning.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
De landene som førte sosialisme hadde jo i utgangspunket null og niks av begge deler i utgangspunktet. Marx var jo faktisk veldig klar på at et land måtte være fullt og helt ut industrialisert for at kommunismen skal være mulig å holde. Foreløbig ser vi at det stemmer, da ingen land ennå har oppnådd kommunisme.
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0
Det at noe har ikke har skjedd, beviser på ingen måte at det vil gå bra dersom de "rette" kondisjonene er på plass.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Vil uansett tro det vil gå bedre enn kapitalismen. Vi trenger stadig tre (?) jordkloder dersom alle i verden skal leve slik vi i vesten.
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0
Kommunismen er en bra teori, og den virker svært imponerende på papiret, men som sagt tidligere, vil den aldri fungere i praksis. Jeg hadde aldri orket å leve i en verden der alle var like og fikk det samme. Det hadde bare vært for kjedelig. Syntes verden er interessant at noen kan komme på toppen og bli verdenskjente mens andre lever livet sitt som fullstendig ukjente individer. En blandingsøkonomi og velferdsstat er nok det nærmeste vi kommer kommunismen, og for å være ærlig, det fungerer greit nok. Det er bra at vi kan ta litt av begge deler.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
"Jeg har til hensikt å gjøre dette landet til et demokrati. De som er imot det, havner i fengsel. "


Uansett, kommunisme er nok en god teori, men jeg tror det ville fungert dårlig.
Hadde vel antakeligvis blitt gal!

Hvor gøy er det vel ikke å disse en kamerat fordi du har så sykt mye større tv enn han?
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
De eneste som synes kommunisme høres bra ut er de som var for late på skolen til å få seg en god utdannelse og en skikkelig jobb
  • 0
Men hvem er ikke det?
Huff, så kjedelig det er...

Er egentlig for lat til å ta en god utdanning, men gjør det nok fordet...
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Siterer Zyrocz:
De eneste som synes kommunisme høres bra ut er de som var for late på skolen til å få seg en god utdannelse og en skikkelig jobb


Bullshit, bullshit, og....bulllshit!

Vil si at siviløkonomer har en relativt god utdannelse. Selv tenker jeg på 5-årig utdannelse innenfor statsvitenskap på Universitetet etter videregående. In fact er de med lavest utdanning gjerne FrPere...
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!