Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Terrorisme


Siterer fattigmann:
Utrolig dumt at folk begynner med #prayforboston og sånt bare fordi en 4-5 folk stryker med i en bombing.


Det er allment kjent at folk bryr seg om hendelser basert på hvor nært de står i forhold til hendelsen. De fleste nordmenn verdsetter et norsk liv mer enn de verdsetter livet til 10 afrikanske barn, det er bare ingen som tør å innrømme at de har slike rasistiske holdninger.

Siterer JoEy_Odd:
De bare lever i denne boblen sin om at de er det beste landet i verden og tror alle elsker dem, mens det egentlig er helt motsatt. Jeg blir skikkelig provosert av altfor mye med det landet.


Med den "sensuren" som man finner i mainstream media i USA er det ikke rart at mange ikke innser hvilket land de lever i. Du må huske på at de fleste fortsatt får servert land- og verdensomdekkende nyheter gjennom TV. Når TV-kanalene unngår å fortelle om dronebombing og sivile som blir drept, er de fleste uvitne om slike hendelser. Når det kommer til USAs befolkning må man behandle de på lik linje med befolkningen i Nord-Korea. Eneste forskjellene mellom befolkningen i landene er at regjeringen ikke er like store idioter, og de som kritiserer landet blir ikke sensurert, bare ignorert.
  • 0
Siterer remote:
Terrorisme har gjennomsnittlig drept rundt 80 mennesker årlig. I verden. I flere tiår.

Det eneste som har økt er dens oppmerksomhet, og derav frykten for terrorisme.

Uten å ha sjekket noen tall vil jeg tro at vi de siste årene har ligget litt over det. Spesielt med tanke på terrorangrep i Asia som krever flere titalls menneskeliv per angrep. Dersom man regner amerikanske droneangrep med som terror, er det også ganske høye tall totalt.

Siterer remote:
Den største forkjemperen for terrorisme i verden er USA, med sine påtatte kriger for demokrati.


Man kan også argumentere om hvorvidt de selv utfører terror ved sine noe spesielle droneangrep på fremmed territorium.

Siterer Duck Song:
OL I Sochi (Russland) 2014 blir sikkert et mål for Tsjetsjenske/Dagestanske Terrorister. Byen er ikke langt unna de to områdene.


Det vil være ekstreme sikkerhetsopplegg dog, og Russland kommer til å stramme inn grepet om de to provinsene.

Siterer remote:
Mali-terroristene brukte våpen vesten ga opprørerne i Libya.


Opplegget i Mali må vel heller kalles borgerkrig enn terrorisme?

Siterer JoEy_Odd:
men de er også høyt på listen over nasjoner som, i min mening, driver med noe som må ses på som ren statsterror.


For ikke å glemme at droneangrepene sanksjonert fra det Hvite Hus og utført i Afghanistan og Pakistan lett kan klassifiseres som terror om man vil.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Terrorisme kan komme av mye rart. Enkelte ganger kan det komme av at personer har blitt hjernevasket til å "gjøre det rette" for religionen sin av en mer høytstående person.

Andre ganger kan det komme av hevnlyst, eller bare rene uenigheter.

USA klarer i kontrast å utføre terrorisme mens de tror/hevder at de kjemper for demokrati.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer Strategist:
Uten å ha sjekket noen tall vil jeg tro at vi de siste årene har ligget litt over det. Spesielt med tanke på terrorangrep i Asia som krever flere titalls menneskeliv per angrep. Dersom man regner amerikanske droneangrep med som terror, er det også ganske høye tall totalt.


Det vet jeg ikke. Men det er flere som dør i senga si enn av terrorisme. Frykten for det er veldig irrasjonell.

USAs kamp mot terrorisme vet jeg ikke hvor havner hen i statistikken, men jeg vil tro det regnes som krig. Uansett er krig terrorisme i større skala.

Siterer Strategist:
Man kan også argumentere om hvorvidt de selv utfører terror ved sine noe spesielle droneangrep på fremmed territorium.


Det er helt klart en form for terror. Mange sammenligner droner som vestens svar på selvmordsbombere.

Siterer Strategist:
Opplegget i Mali må vel heller kalles borgerkrig enn terrorisme?


Situasjonen i Mali er en borgerkrig, men det som skjedde på Statoilanlegget kan i høyeste grad kalles terrorisme. Krigen i Libya livnærte dem på våpen.

Siterer JoEy_Odd:
Jeg blir skikkelig provosert av altfor mye med det landet.


Veldig enig i innlegget. Propagandaen i USA er sterk fordi det ligger så mye penger i at de hele tiden er i krig.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Nå er jeg veldig usikker på hva dere diskuterer.
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Terrorisme kan komme av mye rart. Enkelte ganger kan det komme av at personer har blitt hjernevasket til å "gjøre det rette" for religionen sin av en mer høytstående person.


Ja. Har man for eksempel hørt historiene fra krigene mellom Irak og Iran, så illustreres det. Mullaher gav små plastikknøkler til barn og fortalte dem at det var nøkler til Paradis, før de sendte dem ut i Irakiske minefelt...

Siterer remote:
Det vet jeg ikke. Men det er flere som dør i senga si enn av terrorisme. Frykten for det er veldig irrasjonell.


Det er åpenbart. Akkurat som frykten for å fly, og mange andre ting vi er irrasjonelt redde for.

Siterer remote:
USAs kamp mot terrorisme vet jeg ikke hvor havner hen i statistikken, men jeg vil tro det regnes som krig. Uansett er krig terrorisme i større skala.


Jeg er ganske sikker på at USAs droneterror ikke teller i statistikken.

Siterer remote:
Situasjonen i Mali er en borgerkrig, men det som skjedde på Statoilanlegget kan i høyeste grad kalles terrorisme. Krigen i Libya livnærte dem på våpen.


Jeg er enig i de definisjonene. Og borgerkrigen i Mali er mulig stort sett på grunn av vestlige våpen som ble smuglet inn i Libya.

Nå har de forresten tatt den siste av de to misstenkte for terroren i Boston.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer remote:
Veldig enig i innlegget.


For de av dere som har sett The Dictator med Sacha Baron Cohen synes jeg talen hans på slutten av filmen om hvordan USA er. Ikke fokusert på terrorisme, men hadde en anti-USA greie gående her.

http://www.youtube.com/watch?v=XUSiCEx3e-0
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Siterer Strategist:
Det er åpenbart. Akkurat som frykten for å fly, og mange andre ting vi er irrasjonelt redde for.


All den redselen viser bare at vi har det alt for trygt. Ikke at det er noe vi ikke skal gi fra oss.

Siterer Strategist:
Jeg er ganske sikker på at USAs droneterror ikke teller i statistikken.


Det tror jeg også.

Siterer Strategist:
Nå har de forresten tatt den siste av de to misstenkte for terroren i Boston.


Vet vi motiv? Det er det jeg er mest spent på.

Siterer JoEy_Odd:
Citerer remote:Veldig enig i innlegget.

For de av dere som har sett The Dictator med Sacha Baron Cohen synes jeg talen hans på slutten av filmen om hvordan USA er. Ikke fokusert på terrorisme, men hadde en anti-USA greie gående her.

http://www.youtube.com/watch?v=XUSiCEx3e-0


Veldig treffende video. Hva er egentlig forskjellen mellom diktaturer og supermakter som USA?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Veldig treffende video. Hva er egentlig forskjellen mellom diktaturer og supermakter som USA?


Folket i USA vet ikke at de lever i ett.

Siterer remote:
Vet vi motiv? Det er det jeg er mest spent på.


Hadde politiet tatt eldstebroren tror jeg det hadde blitt mer klart hva motivet er. Får følelsen av at lillebroren ble manipulert og egentlig ikke er så ekstrem som det virker, men det er bare spekulasjon.
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Siterer JoEy_Odd:
Citerer remote:Veldig treffende video. Hva er egentlig forskjellen mellom diktaturer og supermakter som USA?

Folket i USA vet ikke at de lever i ett.


I USA må enhver klare seg selv mens i et diktatur er det regimet som bestemmer over deg.
  • 0
Det er nok lenge til vi får høre noe om motiv fra den terrormistenktes egen munn, men at vi kjenner bakgrunnen deres gir jo mye rom for å spekulere. Religion er helt klart i bildet.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Det er nok lenge til vi får høre noe om motiv fra den terrormistenktes egen munn, men at vi kjenner bakgrunnen deres gir jo mye rom for å spekulere. Religion er helt klart i bildet.


Begge er jo islamister. Bare synd at det er mange som ikke kan se forskjellen på ekstreme muslimer og moderate muslimer.
  • 0
Nå kjører VG med overskriften om at storebroren skal ha radikalisert lillebroren. Dumt at han var den ene av dem de fanget.
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Siterer JoEy_Odd:
Nå kjører VG med overskriften om at storebroren skal ha radikalisert lillebroren. Dumt at han var den ene av dem de fanget.


VG skrive rom mange ting, leser på Reddit og Neogaf om offisiell informasjon, men likevel høres det VG skriver korrekt ut.
  • 0
Siterer fantomena:
I USA må enhver klare seg selv mens i et diktatur er det regimet som bestemmer over deg.


Eller det er kapitalen som bestemmer.

Siterer Strategist:
Religion er helt klart i bildet.


Det er synd at det er det. Da får bare folk bekreftet sin frykt og USA kan krige mer, som igjen fører til mer hat og terror.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Det er nå klart at amerikanske myndigheter setter grunnloven til side under de kommende avhørene med gjerningsmannen. Hvis han noen sinne blir i stand til å bli avhørt, vil han for eksempel ikke få rett på en forsvarer til stede. Hva sier det om USA?
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Vel, de har fortalt ham hans miranda rights nå.
  • 0
Rart at denne ikke har blitt plukket opp med tanke på nyhetsbildet i Norge i går og i dag. Jeg er i utlandet, så kjenner ikke trusselen så på kroppen, men hvordan er det med dere som bor i de store byene i Norge? Er det en tydelig frykt blant store deler av befolknignen? Er den økte beredskapen veldig synlig? Noen andre tanker om trusselen?
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Jeg tenker at jeg ikke bryr meg. Riktignok med modifikasjon. Jeg er ikke så mye inne i storbyene og slikt. Men tenker uansett at en ikke må ta sorgen på forskudd. Det er lurt å være årvåken, men å få panikk er ikke lurt.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Jeg tenker at jeg ikke bryr meg. Riktignok med modifikasjon. Jeg er ikke så mye inne i storbyene og slikt. Men tenker uansett at en ikke må ta sorgen på forskudd. Det er lurt å være årvåken, men å få panikk er ikke lurt.


Kjenner på samme følelse, er litt forsiktig, men tar det nokså lungt.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Jeg føler også jeg bryr meg ganske lite, sikkert mye fordi jeg ikke er i Norge. Jeg har også tro på at vi klarer å takle en slik situasjon.
  • 0
Siterer Mexis:
Jeg føler også jeg bryr meg ganske lite, sikkert mye fordi jeg ikke er i Norge. Jeg har også tro på at vi klarer å takle en slik situasjon.



Og nå er Politiet forbredt og kan handle mye raskere hvis noe eventuelt skulle skje.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Jeg tviler på at stedet der jeg bor er spesielt høyt oppe på listen over terrormål her i Norge, så jeg har personlig et ganske avslappet forhold til det hele.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Vel, jeg går ikke akkuratt inn på store kjøpesentre, og tenker ikke å ta en spontantur til en flyplass/togstasjon, men sett bort i fra det tenker jeg ikke mye på det. Lever som normalt.

Joda, flott at politiet er godt bemannet, og at de er foreberedt på hva som kan skje. Men det som skremmer meg er at trusselen er såpass stor at PST valgte å gå til media med informasjonen. Det vil si at trusselen er troverdig, og at de sitter på en del mer informasjon enn det vi vet.

En annen ting som skremmer meg er at media ikke har nevnt noe om flytrafikken, sett bort i fra at den "går som normalt". Vanskelig å komme over grensa med bil, og om noen skal utføre en terrorhandling krever det en del ressurser, som ikke kan fraktes til fots over grensa, så om de kommer landeveien er det bil. De kan også komme inn med båt, men det tviler jeg på. Kan også allerede være i landet, eller være norske for den del. Uansett, jeg tror det de har tenkt til å utføre terroren med allerede er i landet, med mindre de har tenkt til å bruke fly, som leder tilbake til det jeg prøvde å komme frem til. Media har ikke nevnt noe om flytrafikken. Bombefly, eller hijacking av fly, for så å ta en kamikaze er allerede kjente terrorhandlinger, så er litt skremmende at media ikke nevner at dette blir kontrollert, men regner dog med at det blir godt kontrollert.

En annen ting jeg tenker på er at bombene allerede kan være plassert, om vi går ut i fra at det er bomber selvfølgelig. Ble mye tekst, måtte bare lufte det jeg hadde på hjertet. Tror dette kommer til å gå fint, og jeg håper ingen menneskeliv går tapt om det skulle skje noe.

Siterer Mexis:
Rart at denne ikke har blitt plukket opp med tanke på nyhetsbildet i Norge i går og i dag.


Ikke så veldig rart, forumet er dødt.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Vel, helt ærlig så ble jeg faktisk ikke klar over dette for senest i går. Så man kan jo trygt si at jeg ikke har fulgt med på nyhetene i det siste. Men i likhet med Kake, så er nok stedet jeg bor på ganske utelukket som terrormål så veldig bekymret er jeg nok ikke. Men litt urovekkende er det jo uansett hvor i landet du befinner deg.

Jeg tror vel forsåvidt at dette bare er for å skape oppmerksomhet. Det er vel sjeldent at et terrorangrep finner sted etter at det blir "annonsert" på forhånd.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!