Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Tråden for psykologi


Her kan alt som handler om psykologi og psykisk helse diskuteres.

Det kan gjelde f.eks. psykiske lidelser, psykiatri og diagnoser, psykologiske fenomener, psykologi som fagfelt og som filosofi, psykologihistorie som f.eks. Freud, utviklingspsykologi, personlighetspsykologi, forholdet mellom kropp og tanker, morsomme fakta ... osv.!

Dette kan også fungere som en problemtråd for psykisk helse, men i alvorlige tilfeller anbefaler vi å ta kontakt med lege.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Spennende tråd tema! Selv kan jeg ingen ting om psykologi men jeg har Human atferdsøkologi i biologikurset mitt nå så da har jeg i det minste den vinklingen. Får håpe at denne tråden blir brukt til noe artig.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Selv kan jeg ingen ting om psykologi


Men du er et menneske?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Men du er et menneske?


Jeg har ikke DNA testet meg, men jeg har de artstypiske trekkene for Homo sapiens sapiens, så ja jeg er nok et mennekse. Hvordan det?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Hvordan det?


Haha, da har du i alle fall litt peilig på psykologi, kanskje ikke som fagområde, men gjennom livets skole.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Her er en artikkel som viser at mye av psykologisk forskning ikke er reprodusert, og det er dermed usikkert om mye av det stemmer:
http://arstechnica.co.uk/science/2015/08/100-psychology-experim
ents-repeated-less-than-half-successful/

Man bør med andre ord være kritisk hvis man leser en artikkel om en studie som ikke har blitt gjenskapt.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
livets skole.


Facebook-klassiker.

Siterer remote:
Man bør med andre ord være kritisk hvis man leser en artikkel om en studie som ikke har blitt gjenskapt.


Interessant, men ikke så overraskende.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Med så mye nytt og rart her på forumet, trenger vi denne tråden. Too much craziness in here.
Siterer ElGamer:
Med så mye nytt og rart her på forumet, trenger vi denne tråden. Too much craziness in here.


Damn dawg, dis place is craaaycray
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Damn dawg, dis place is craaaycray


Way to craycray!
  • 0
Siterer ElGamer:
Way to craycray!


Is there a way to cure cray?
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Is there a way to cure cray?


Kill all craycray People. Er vel eneste virkelig kuren som jeg tror fungerer.
  • 0
Nok snikksnakk. Dere har sagt nok til å stille diagnosene allerede.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
Yaaay psykisk helse!
Vel, jeg har diagnoser innen sosial angst, PTSD, depresjon, tvangshandlinger (OCD), ADD, å se ting som ikke er der, samt personlighetsforstyrrelser.
Kjent for å få panikkanfall og nervesammenbrudd.
Nedsatt korttidshukommelse.
Det er notert et tjuetalls fobier, utenom de som ikke er ødeleggende for hverdagslivet.
Jeg scorer enormt høyt på aspergers syndrom tester, men fungerer for "normalt" sosialt til å få noen diagnose.
Jeg har også hatt en generel frykt for verden og det meste i den, siden jeg var liten.
Og er plaget av insomnia minst en gang i året, som følge av alt sammen.

Ingenting ble oppdaget før jeg var i 18 års alderen.
Jeg gikk gjennom ca 10 år med psykologbehandling, eksponeringsterapi, søvntester, autismetester, selvmestringstester, og medisinering.
Så fant de ut at ingenting har langvarig virkning og avbrøt behandlingen. Nå er jeg ufør og tar en dag av gangen.

Syns jeg klarer meg ganske bra for tiden. Kan ta vare på meg selv uten problemer, finner alternativer som lar meg gjennomføre det meste, har vært i et normalt forhold i snart seks måneder, har vært fri fra depresjon siden tidlig sommer, og angsten tar flere pauser enn før.

Får ikke mer hjelp fra psykologer, så da må jeg være min egen. Noe som hittil har vist seg å fungere betydelig bedre.
Må leve med det meste av dette hele livet, men der den tanken tidligere pushet meg til en suicidal tilstand, har jeg lenge sett lysere på fremtiden. Jeg vet hva jeg kan og ikke kan, så jeg har ikke de samme utfordringene som tidligere. Jeg bare tilpasser alle sider av livet så godt som mulig.
Siterer TK Art:
Syns jeg klarer meg ganske bra for tiden. Kan ta vare på meg selv uten problemer, finner alternativer som lar meg gjennomføre det meste, har vært i et normalt forhold i snart seks måneder, har vært fri fra depresjon siden tidlig sommer, og angsten tar flere pauser enn før.


Jeg ble glad over å lese dette. Bra for deg, TK.
Siterer TK Art:
Får ikke mer hjelp fra psykologer, så da må jeg være min egen. Noe som hittil har vist seg å fungere betydelig bedre.


Nå skal ikke jeg "skryte på meg" fryktelig med erfaring, når jeg ser den voldsomme diagnoselisten din. Men jeg også har inntrykk av at selvhjelpsteknikker er mye mer nyttig enn å få dyttet på seg alle mulige tabletter som brått har mer bivirkninger enn de har effekt.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer TK Art:
Syns jeg klarer meg ganske bra for tiden. Kan ta vare på meg selv uten problemer, finner alternativer som lar meg gjennomføre det meste, har vært i et normalt forhold i snart seks måneder, har vært fri fra depresjon siden tidlig sommer, og angsten tar flere pauser enn før.


Virkelig flott å lese dette TK.
  • 0
Min mening er at tabletter ikke løser noe og at de bare utsetter problemet, bygger det opp og gjør det så mye verre.

Men uansett må det ha vært leit for deg å skrive dette også, men kjempeglad at det går bedre for deg! Ikke noe er bedre enn det.
  • 0
Siterer Quinzel:
Min mening er at tabletter ikke løser noe og at de bare utsetter problemet, bygger det opp og gjør det så mye verre.

Ikke for å prøve å fornærme men jeg finner dette utsagnet noe provoserende, kommer fra en familie der mor har vært psykiater i 20+ år og har selv jobbet som assistent innenfor psykisk helsevern på en sikkerhetspost og det å si at medisin ikke løser noe er rett og slett helt galt.

Mulig du refererte til noe annet men er lite fan når folk kommer med generelle uttalelser som det om slikt. Psykisk helse er noe mange mener mye om men som de fleste vet veldig lite om om og det er dessverre et stort stigma relatert til det. Det at noen krever medisin til å fungere normalt er ikke noe å se ned på.
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Siterer Lt Mactawish:
Ikke for å prøve å fornærme men jeg finner dette utsagnet noe provoserende, kommer fra en familie der mor har vært psykiater i 20+ år og har selv jobbet som assistent innenfor psykisk helsevern på en sikkerhetspost og det å si at medisin ikke løser noe er rett og slett helt galt.


Jeg er tildels enig med Quinzel, men jeg kan prøve å utdype. Problemet med mange typer medisin er at de som utgangspunkt er designet for å løse symptomene til et problem (fysiske smerter, eller psykisk lidelse som feks angst og depresjon), istedenfor å fikse det faktiske problemet.

Mange har en eller annen abstrakt oppfattning av hva den menneskelige psyke er og ofte kan det bli vagt og litt svevende. "Et psykisk problem er ikke det samme som et fysisk problem!" sies det, men dette er teknisk sett ikke sant da vår psyke er et produkt av et virrvarr av nerveceller som vi kaller en hjerne. Hjernen vår eksisterer ikke i et vakum og er derfor også et produkt av det klimaet vi, hva vi spiser, hva vi opplever osv. På lik linje som at årsaken til fedme er for lite fysisk aktivitet og for stort inntak av kalorier (stort sett), så er det absolutt ikke umulig å finne årsakene til psykisk lidelse, men det er ofte mer komplisert og sammensatt.

Det enkleste eksempelet er hvordan lavt blodsukker gjør at man får dårlig humør. Dette er selvfølgelig ikke en psykisk sykdom, men illustrerer at det vi spiser har en direkte link med hva vi tenker og hvordan vi oppfatter verden. Det samme har man funnet med tanke på søvn, der for lite søvn gir dårligere hukommelse og dårligere dømmekraft. Alkohol... ja, trenger ikke si noe om det tror jeg, haha. Et mer ekstremt tilfelle er flerårig bruk av narkotika, eller at man på en eller annen måte har blitt løsemiddelskadet.

Hvis man er overvektig og får smerter i ledd og rygg, så kan man ta smertestillende slik at man ikke føler smerten, men man jobber ikke med det grunnleggende problemet som er overvekten. Det samme kan man si gjelder psykisk sykdom og derfor burde piller som reduserer symptomene i utgangspunktet bare være en midlertidig løsning til man finner årsaken til problemet og kan jobbe med dette.

Psykisk sykdom kan selvfølgelig være ekstremt komplisert og dyptgående. Noen vil det kanskje være vanskelig å hjelpe, men det kan allikevel være nyttig å finne årsaken slik at videre generasjoner kan dra nytte av denne kunnskapen. Det er mye som tyder på at måten man behandler spedbarn på er en kraftig preging og de spedbarna som ikke får oppmerksomhet, trøst, osv, har større sjanse for å utvikle depresjon når de blir voksne.

Det er også interessant hvordan psykisk sykdom varierer kraftig fra land til land, og verdensdel til verdensdel. Svangerskapsdepresjon er ikke uvanlig her i vesten, mens i mange deler av Afrika vet de ikke hva dette er for noe. Det er tydelig at samfunn, livsstil, fysisk aktivitet osv osv er veldig viktig for vår fysiske helse.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Siterer Lt Mactawish:
Siterer Quinzel:Min mening er at tabletter ikke løser noe og at de bare utsetter problemet, bygger det opp og gjør det så mye verre.
Ikke for å prøve å fornærme men jeg finner dette utsagnet noe provoserende, kommer fra en familie der mor har vært psykiater i 20+ år og har selv jobbet som assistent innenfor psykisk helsevern på en sikkerhetspost og det å si at medisin ikke løser noe er rett og slett helt galt.

Mulig du refererte til noe annet men er lite fan når folk kommer med generelle uttalelser som det om slikt. Psykisk helse er noe mange mener mye om men som de fleste vet veldig lite om om og det er dessverre et stort stigma relatert til det. Det at noen krever medisin til å fungere normalt er ikke noe å se ned på.


Hallo ja, mente det ikke sånn provoserende altså :s Er man skikkelig psykisksyk så bør man jo ta medisiner, det kan jo redde liv. Og piller bør man jo ta for å bli frisk av og til, ikke det jeg mener.

Men nm, virker som alt jeg skriver på gr virker provoserende uansett.
  • 0
Siterer Quinzel:
Hallo ja, mente det ikke sånn provoserende altså :s Er man skikkelig psykisksyk så må man jo ta medisiner, det kan jo redde liv. Og piller må man jo ta for å bli frisk, ikke det jeg mener.

Men nm, virker som alt jeg skriver på gr virker provoserende om dagen uansett.


Gud, så provosert jeg ble nå!
  • 0
Siterer Jeppzki:
Siterer Quinzel:Hallo ja, mente det ikke sånn provoserende altså :s Er man skikkelig psykisksyk så må man jo ta medisiner, det kan jo redde liv. Og piller må man jo ta for å bli frisk, ikke det jeg mener.

Men nm, virker som alt jeg skriver på gr virker provoserende om dagen uansett.

Gud, så provosert jeg ble nå!


Ja, ikke sant. Kjempeprovoserende.

Og Crazy Kraken, enig det du skriver. Piller kan utsette den faktiske årsaken til problemet (u know what i mean).
  • 0
Nå mente jeg at man skal følge de anvisninger man får av profesjonelt helsepersonell, det virker mer som om dere snakker om selvmedisinering. Depresjon kan b.la forårsakes av en kjemisk ubalanse og skal man da unngå medisin? Hvis man får voldsomme episoder av angst eller vrangforestillinger der det oppleves som at pleiere er monstre/torturister skal man da ikke gi beroligende?

Det er selvfølgelig ikke alle tilfeller der medisin trengs og det er heller ikke slik at det gis ut medisiner for hver eneste pasient som er innlagt.

Men jeg misliker sterkt generelle "råd" om helse siden det kan være direkte skadelig i visse tilfeller. Hvis man trenger hjelp til noe ta kontakt med helsevesenet og så kan de vurdere hva som trengs videre.

Jeg pleier som regel å prøve å holde meg nøytral på nettet, spesielt her på GR, men gjør et unntak akkurat her. Ikke noe imot deg Quinzel, jeg er bare uenig i det du sa.
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Siterer Lt Mactawish:
Nå mente jeg at man skal følge de anvisninger man får av profesjonelt helsepersonell, det virker mer som om dere snakker om selvmedisinering.


Nei, jeg snakker ihvertfall ikke om selvmedisinering. Jeg snakker om at vi generelt sett driver med overmedisinering og at det er helt akseptert i vårt samfunn, når årsaksbehandling burde få minst like mye fokus. Det er også verdt å nevne at sjokkbehandling og lobotomering var moderne metoder brukt av "profesjonelt helsepersonell" en gang i tiden. Kanskje vi om 100 år har funnet noen ende bedre metoder for å behandle psykisk syke enn overmedisinering.

Siterer Lt Mactawish:
Depresjon kan b.la forårsakes av en kjemisk ubalanse og skal man da unngå medisin? Hvis man får voldsomme episoder av angst eller vrangforestillinger der det oppleves som at pleiere er monstre/torturister skal man da ikke gi beroligende?


Her virker det ikke som du har lest det jeg skrev i min post over. Det er klart at medisiner er viktige for å få syke mennesker gjennom en normal hverdag, men det er midlertidig. Målet kan umulig være å la mennesker med depresjon knaske antidepressiva i 20-40 år. Disse menneske må få hjelp slik at årsaken til problemet løses.

Som en link, se på hvordan vi behandler narkomane i Norge. Vi setter dem på strenge metadonprogram. Metadon som behandlingsform har blitt veldig kritisert de siste årene nettopp fordi vi ser at mange ikke føler at de kommer ut av rusmiljøet, får den hjelpen de trenger, de klarer ikke forholde seg til metadonen (og for da ikke annen hjelp) og nedtrappingen er elendig og menneske holdes i en kontonuerlig metadon rus. I essensen så bytter de bare ut tunge narkotiske stoffer med et annet narkotisk stoff (metadon) og er i realiteten fremdeles narkomane.

Slik er det med antidepressiva også. Hvis man tar slike piller så lider man fremdeles av depresjon, man blir ikke kvitt problemet, man demper bare symptomene.

Det er flere gode dokumentarer og artikler om dette temaet. Fant ikke den dokumentaren jeg tenke på i farten, men denne er også verdt å se tror jeg: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mdup11002013/05-11-2013
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!