Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Hvilken bok leser du nå?


Kan være at du er mer fan av bøker ment for litt yngre også. LotR er ikke ment for samme aldersgruppe som Narnia og Den mørke materien.

Jeg vet i alle fall at det ikke finnes bøker som er så detaljert og så innholdsrike som det Tolkien skapte.
Veni vidi vici
  • 0
Siterer Xenphon:
Jeg vet i alle fall at det ikke finnes bøker som er så detaljert og så innholdsrike som det Tolkien skapte.


Så absolutt, er helt enig med deg der Det var derfor jeg ble Ringenes Herre-fan, det er det mest detaljerte, levende og innholdsrike fiktive fantasy-universet jeg har vært borti
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Siterer Plumb0:
Jeg har aldri sagt den er dårlig... Men jeg liker den rett og slett ikke så mye som jeg liker både Narnia og Den mørke materien. Det er nok mye på grunn av at jeg så filmene før jeg leste boka men lotr er absolutt ikke dårlig.


Enig der Plumb0...Lenge siden jeg leste Lotr, men jeg synes den mørke materien er bedre

Og nå for tiden leser jeg "Iskaldt bedrag" av Dan Brown...Veldig bra!
"Ocean is more ancient than the mountains, and freighted with the memories and the dreams of Time." - H.P Lovecraft
  • 0
Selve historien og universet i LotR er veldig bra, men den er skrevet med så tungt språk, og altfor nøye (overdriver litt nå, men liksom 2 sider på å beskrive en stein), og det trekker kraftig ned.
  • 0
Får vel kaste meg på diskusjonen LotR vs Narnia vs Mørk Materie jeg også da. Jeg mener absolutt at LotR er det beste som noen gang er skrevet. Pga det utrolig detaljrike universet og all den ville fantasien som likevel er kyttet noen paralleler til virkelighetens historie. Men jeg kan godt skjønne at noen liker de to andre nevnte bøkene bedre om de fåretrekker å lese litt lettere tekster og kanskje lese noe mer mellom linjene ved hjelp av egen fantasi.

Forresten så har jeg ikke lest Narnia (enda). Gjør nok heller ikke det før jeg får skaffet den på engelsk(lillesøsteren min har den på norsk).
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Xenphon:
LotR er oppstandelsen til fantasy, og det har rett og slett ikke vært bøker siden som er bedre enn det. Selve universet er så kompleks og utrolig at man skulle ikke tro det. Det at han skrevet bøker som Silmarillion og Hobbiten også sier jo litt om hvor stort det er.


Narnia ble skrevet fra 1949 til 1954, så den er altså nyere enn LOTR, men Narnia var absolutt med på å skape barndommen til fantasysjangeren. Narnia er ikke skildret på samme tunge måte som LOTR-universet, men jeg synes verdenen er like omfattende

Siterer The-gamer:
Selve historien og universet i LotR er veldig bra, men den er skrevet med så tungt språk, og altfor nøye (overdriver litt nå, men liksom 2 sider på å beskrive en stein), og det trekker kraftig ned.


Jeg synes det er fine skildringer, så har ikke noe i mot det

Siterer Strategist:
Får vel kaste meg på diskusjonen LotR vs Narnia vs Mørk Materie jeg også da. Jeg mener absolutt at LotR er det beste som noen gang er skrevet. Pga det utrolig detaljrike universet og all den ville fantasien som likevel er kyttet noen paralleler til virkelighetens historie. Men jeg kan godt skjønne at noen liker de to andre nevnte bøkene bedre om de fåretrekker å lese litt lettere tekster og kanskje lese noe mer mellom linjene ved hjelp av egen fantasi.

Forresten så har jeg ikke lest Narnia (enda). Gjør nok heller ikke det før jeg får skaffet den på engelsk(lillesøsteren min har den på norsk).


Jeg kan absolutt lese tung litteratur, men liker fortsatt Narnia bedre. Jeg liker historien veldig godt. Jeg skal nok lese LOTR om igjen også! Den er kjempebra

Du bør lese den på norsk, ikke utsett det. Jeg synes den norske oversettelsen er veldig god!
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Siterer Suppeelsker:
Narnia ble skrevet fra 1949 til 1954, så den er altså nyere enn LOTR, men Narnia var absolutt med på å skape barndommen til fantasysjangeren. Narnia er ikke skildret på samme tunge måte som LOTR-universet, men jeg synes verdenen er like omfattende


Beklager, men den verdenen er ikke like omfattende. Det er bare å se på fakta for å innse det. LotR er flere hav foran, uansett hvordan du vender og snur på det.

Og ja, Narnia var tidlig ute, men det er LotR som er starten på den beste sjangeren verden har sett, og det var Tolkien som satte det i gang.

Det sier vel også litt når han lagde flere språk til boka, bare for å vise hvor mye han la i dette. Det finnes ikke noe som kan kjempe mot LotR.
Veni vidi vici
  • 0
Tolkien skrev et langt brev til den svenske overrsetteren om hva han var spesielt misfornøyd med i oversettelsen..
Hele brevet var på svensk..

Så glad var Tolkien i verket sitt..
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Jeg leser Hûrins barn. Ganske bra bok, spennende og med action. Den er skrevet av J.R.R. Tolkien, sønnen Christopher har fullført den. (dette var info for de av dere som ikke har hørt om den) Ellers leser jeg Gamereactor forumet , Faktabok om 2. Verdenskrig, Ringenes Herre (for 2. gang), Alvisk gramatikk (Quenya, det er fra Lotr for de som ikke vet det )
Og sangtekster fra Dream Theater.
Og de som sier at LOTR er no' "dritt"; Screw You!
"We interrupt this program to annoy you and make things generally irritating."- Monty Python's Flying Circus.
  • 0
Jeg har ikke sett noen har sagt at Lotr er dritt her enda... Men for meg så faller den ikke helt i smak og blir litt for tunglest til tider. Så jeg synes at den mørke materien og Narnia er bedre serier.

Dette er egentlig en meningsløs diskusjon. Blir akkurat det samme som å diskutere hva som er best av PS3 og X360. Diskusjonen tar ikke slutt.

Og jeg sier ikke at bøkene jeg nevnte er bedre enn lotr, men jeg synes de er mere spennende.
PLUMBO - NORGES ORIGINALE AVLØPSÅPNER GJENNOM GENERASJONER
  • 0
Siterer Plumb0:
Jeg har ikke sett noen har sagt at Lotr er dritt her enda... Men for meg så faller den ikke helt i smak og blir litt for tunglest til tider. Så jeg synes at den mørke materien og Narnia er bedre serier.

Dette er egentlig en meningsløs diskusjon. Blir akkurat det samme som å diskutere hva som er best av PS3 og X360. Diskusjonen tar ikke slutt.

Og jeg sier ikke at bøkene jeg nevnte er bedre enn lotr, men jeg synes de er mere spennende.

-Jeg er uenig i det du sier og er villig til å drepe for å få deg til å skifte mening...
..Nei. Vent nå litt! Det hørtes feil ut....

........................................

*Googler Voltaire*
«Jeg er uenig i alt du sier, men er villig til å dø for din rett til å si det.»
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg kom vel ikke forbi introen i Ringenes Herre engang. Den er rimelig tunglest, men fantasy er ikke helt min sjanger. Også er det såå pompøst! Glem det. Det sa jeg ikke. Shh.

J.R.R Tolkien var genial uansett, og skapte et enormt, fullstendig univers. Man kan ikke sammenligne Narnia med LOTR.
Alltid beret! sa motespeideren.
  • 0
Jeg skal fly over ringenes herre igjen når jeg er ferdig med "The Dark Tower" serien
  • 0
Siterer 42:
Man kan ikke sammenligne Narnia med LOTR.

vel... teknisk sett kan man, men da må man jobbe med så mange desimaler...
Siterer Kronoz:
Tolkien skrev et langt brev til den svenske overrsetteren om hva han var spesielt misfornøyd med i oversettelsen..
Hele brevet var på svensk..

Så glad var Tolkien i verket sitt..

tegneserieforfatteren René Goscinny (tekstforfatter i bl.a. Asterix, Iznogood og lucky luke) fikk alle oversettelsene av asterix oversatt tilbake til fransk, for å se om oversettelsen til det nye språket (f.eks. norsk) var god nok.
Sørlands chips 4 ever!
  • 0
Leser nå Engler og Demoner, etter jeg ble ferdig med da Vinci-koden.

Etter denne skal jeg lese, hold dere fast, Bibelen ^^
"Aim towards the enemy" - Instruction printed on US rocket launchers
  • 0
har lyst til å lese harry potter 6,men er redd det vil ødelegge helt for filmene jeg så ofte har kost meg med.Ingen ting er som å se harry potter på en sein vinterkveld

Noen som vil anbefale meg å lese boka?
  • 0
Se filmen, så les boka;
Valg 1. Leser du boka blir du glad, så ser du filmen og blir lei.
Valg 2. Se filmen og bli glad, les boka og bli gladere
"Aim towards the enemy" - Instruction printed on US rocket launchers
  • 0
Siterer Love-PlayStation:
Valg 2. Se filmen og bli glad, les boka og bli gladere

Det fungerer med Eragon også..
Siterer 42:
Jeg kom vel ikke forbi introen i Ringenes Herre engang. Den er rimelig tunglest

Hvis det er de første tretti sidene du mener så er de ikke så allt for viktig for historien, det er bare litt info for de som ikke har lest hobbiten..
Tror jeg..
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Ringenes herre to tårn for 3 gang
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Skal snart begynne å lese Den Onde Greven 13: Slutten..
En veldig rar bokserie egentlig..
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Xenphon:
Det sier vel også litt når han lagde flere språk til boka, bare for å vise hvor mye han la i dette. Det finnes ikke noe som kan kjempe mot LotR.


Kommer an på hva du legger i det. Jeg synes Narnia er bedre enn LOTR og da har de allerede kjempet - og Narnia vant
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
Leser en Donald pocket som vanlig har over 100 stk ellers leser jeg en del Gr
  • 0
Siterer 1337 lol:
Kommer an på hva du legger i det. Jeg synes Narnia er bedre enn LOTR og da har de allerede kjempet - og Narnia vant


Hva mener du er bedre i Narnia enn i LotR?
Veni vidi vici
  • 0
Siterer Kronoz:
Citerer Love-PlayStation:
Valg 2. Se filmen og bli glad, les boka og bli gladere

Det fungerer med Eragon også..

Og med Det Gylne Kompasset...
"Aim towards the enemy" - Instruction printed on US rocket launchers
  • 0
Siterer Love-PlayStation:
Og med Det Gylne Kompasset...

Så sant så sant..
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!