Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


  • gnyg
  • gnyg
Eller kanskje det aller beste. Nemlig å høre med en personlig trener. Har lest lenge på iform.no, noen ting skjønner man etterhvert. Andre ting bør man ha en veileder på. Sett at man er en fersking da.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Men selvfølgelig er det best å finne ein personlig trener som har meir erfaring enn dei fleste? Men visst du bare er litt usikker på forskjellige ting som f.eks treningsprogram så er det bedre å sjekke iform.no, trim.no eller sende melding til f.eks Eirik Sandvik (som er personlig trener). Spør dei som veit mest, ikkje bare dei du trur veit mykje bare pga dei er personlig trener.

Spør noen du kjenner som virkelig har fått framgang i treningen sin, da veit du også kva du må gjøre for å oppnå målene dine og finne den perfekte treningsmåten.
  • 0
Har aldri hatt personlig trener, og har aldri ønsket det. Tror jeg har blitt for egenrådig og obsternasig til å takle å bli fortalt hva jeg skal gjøre nå Det blir kanskje sånn etter mange år med trening. Er du erfaren kjenner du som regel din egen kropp best.

En liten update på treningsfronten min: Går mest i bygging nå, i motsetning til tidligere strongmantrening. Oppnådde blant annet 240 kg i markløft, 300 kg x 2 i halvmark, 300 kg/3 m i farmer's walk, seks flip med 330 kg traktordekk osv. Fikk et brudd i ryggen og sammen med en del andre skader fra strongmantrening, har det ført til at det nå blir mer skånsom trening. Kjipt å kutte ut markløft og knebøy, men kan fortsatt trene tungt med f.eks. pull-ups med ekstravekter.

Trening er og blir GØY! Håper så mange som mulig tar del i denne gleden
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Starter med et fullkroppsprogram på søndag. Blir godt å endelig komme i gang.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Starter med et fullkroppsprogram på søndag.


Hva kjører du i programmet ditt? Begynner selv på nytt program veldig snart. Kjører 5x5 i en stund fremover.

Siterer Suppeelsker:
Går mest i bygging nå, i motsetning til tidligere strongmantrening


Hvordan er treningen blitt forskjellig fra tidligere? Tenker på overgangen fra strongman til bodybuildingen, sånn bortsett fra å kutte ut mark og knebøy.
  • 0
Spørsmål jeg bare må stille! Hvor mange er det som bruker kostilskudd.. Også sier noen ja. Noen nei og noen noen ganger.. Men så spør jeg dere istedet for å sløse bort penger på kostilskudd. Hvorfor ikke lage et praktfull super nice kostholdsprogramm. Det i seg selv er mye bedre, naturligere og musklene "varer" lengrer dersom du ikke trener over lengre tid. Pluss det med kreatin burde man være forsiktig med in the long run pågrunn av ukjent virkning på kroppen. Føler kostilskudd har blitt til en trend jeg kjønner hvis du er toppidrettsutøver men som hobby trening er det ikke no vits.

Jeg trener selv 6 ganger i uka aldri brukt protein pulver eller kreatin.

Er 170 og veier i omkanten av 65 kilo og tar maks løft i 80kilo i benkpress. Tåhev 130kilo med 10reps, beinpress 200kilo max,max 100kg i knebøy og markløft kommer jeg på atm men det er no heavy saker det og.

Så hele greia med kostilskudd er egentlig helt unødvendig dersom du ikke skal bli indrettsutøver eller ikke er flink nok til å få i deg hva du skal ha (men da tenker jeg du ikke satser engang).
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
@Alebre95: Jeg jobber ganske mye for øyeblikket, så nå har jeg råd. Men til vanlig så jobber jeg langt ifra nok til å ete riktig og rikelig med mat. Nå antar jeg at du ikke handler selv. Men jeg spør uansett. Er du klar over hvor mye 600g kyllingfilét koster?

Siterer Nero The Elder:
Hva kjører du i programmet ditt? Begynner selv på nytt program veldig snart. Kjører 5x5 i en stund fremover.


Husker ikke alt her i farten. Har med benkpress, og knebøy i alle fall. Er morro å høre at man har en naturlig god teknikk i det, i tillegg til at man blir overrasket over hvor myk jeg. Overrasker meg selv av og til.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
@gnyg selføglig koster det penger med mat. Pluss at du dekker uansett daglidagse eller mer når det kommer til proteiner fordi vi for det i så mye mat. Du kan lett skaffe deg prior sitt kylling pålegg 10/20k. til middag kan du kjøpe biff som kjøtt da for du proteiner og kreatin. Men ja kylling og kalkun er det som er best når det kommer til protein inntak. Det er bare lese litt og det at man jobber så mye så kan man forsatt endre kosthold. Ta og les på olympiatoppen.no der for du masse tips og ting som er forska på den siden er 100% til å stole på;)
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Poenget mitt er strengt tatt at jeg jobber mye nå. Det betyr at jeg har mye penger nå. Jeg er prioritert ekstrahjelp. Jeg vil ikke alltid jobbe masse. Så økonomien er flytende ustabil.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer alebre95:
Pluss at du dekker uansett daglidagse eller mer når det kommer til proteiner fordi vi for det i så mye mat.


Kommer strengt tatt helt ann på hvem du sikter til. Det skal enn del proteinrik og næringsrik mat til for å dekke det nødvendige (optimale) proteininntaket kroppen bør ta inn ved hard fysisk trening. Proteinpulver bør på ingen måte erstatte vanlig helsekost, men det kan bli et bra tillegg dersom du ikke har økonomi eller får høy proteinrik kost hjemme. For det er motherfuckings dyrt i et land som Norge.

Dersom du bor for deg selv (som sikkert flere her gjør) bør du ha en relativt ok inntekt for å kunne ha biff/kalkun til middag hver eneste dag.
  • 0
Blir for mye trening på meg. Bading.
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0
Tok en joggetur i dag. Det gikk bra, men situasjonen med beinhinnebetennelsen er relativt uforandret. Men 3-4km går greit, og det er jo mye bedre enn ingenting.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Nero The Elder:
Begynner selv på nytt program veldig snart. Kjører 5x5 i en stund fremover.


Bare nysgjerrig siden det slo meg først nå. Er dette et treningsprogram som fokuserer på ren styrke fremfor volum?

Hva kan jeg spise for å bli fortere restituert? Hvor får jeg tak i glutamin? Etter som jeg har skjønt er sistnevnte bra for restitusjon.

Programmet jeg kjører er:

Oppvarming på sykkel, deretter noe for magen og ryggen som skal varme opp kjernen.

Så:

- Nedtrekk bryst 30kgx3x10
- Roing med støtte 25kgx3x10
- Benkpress 30kgx3x10 (her skal jeg opp til 40kg, som er målet mitt innenfor denne øvelsen)
- Liggende brystpress (litt på skrå), 8kgx3x10
- Stående hantelpress 4kgx3x10 *
- Stående sidehev 3kgx3x5
- Knebøy 30kgx3x10 (her er også målet 40.
- Knestrekk 15kgx3x10
- Lårcurl 15kgx3x10
- Stående tricepspress (kabel), 20kgx3x10
- Stående hantelcurl 8x3x10

* - Her jeg litt usikker på det tekniske. En skal jo stå rett med ryggen, og løfte rett opp. Men "problemet" er at jeg får en burn som jeg er usikker på om er en god burn. Så valgte å senke vekten jeg løfter på denne øvelsen fordi jeg er redd for skader.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Er det bare styrke som diskuteres her? Jeg kjører som regel slynge. Noe som ikke skaper muskler men støtter mage/rygg.
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Sommerstad97:
Er det bare styrke som diskuteres her? Jeg kjører som regel slynge. Noe som ikke skaper muskler men støtter mage/rygg.


Det går mest i styrke og løping her. Men alt er naturligvis velkommen her.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Noen som har prøvd intervall med staver? Stavene hjelper til med å gi det absolutt siste. Anbefales for økt yteevnr.
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0
Siterer Sommerstad97:
Noen som har prøvd intervall med staver?


Jeg har ikke prøvd det.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Citerer Sommerstad97:Noen som har prøvd intervall med staver?

Jeg har ikke prøvd det.


Nei, det tenkte jeg meg. gnyg? remote? Anyone?
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Tok en joggetur i dag. Det gikk bra, men situasjonen med beinhinnebetennelsen er relativt uforandret. Men 3-4km går greit, og det er jo mye bedre enn ingenting.


Hvor lenge løper du på de turene? Se heller på tiden du løper framfor distansen. Prøv å dele opp tiden du bruker på den ene turen og fordel den på to dager i uka. Da restituerer kroppen seg raskere siden belastningen fordeles. Det er bedre med mange og korte turer. Da blir det lettere å ha progresjon også.

Siterer Sommerstad97:
Noen som har prøvd intervall med staver? Stavene hjelper til med å gi det absolutt siste. Anbefales for økt yteevnr.


Snakker vi om elghufs? Jeg har selv aldri gjort det, mye fordi jeg fokuserer mest på løpinga, men det hadde vært en idé å introdusere det på høsten for min del.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Ja, vi snakker om Æljhufs. For de som virkelig vil få en god motor, og et godt pumpende hjerte, finnes det ikke bedre og hardere intervalltrening. Jeg presser meg til jeg spyr. Dette er valgfritt.
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0
Siterer remote:
Hvor lenge løper du på de turene? Se heller på tiden du løper framfor distansen.


Hæ? Blir det ikke mer riktig å se på distansen? 3km er jo 3km, men belastningen blir ulik om jeg endrer hastigheten. Så om jeg føler at beina sier stopp så kan jeg jogge roligere. Målet er jo å jogge mila igjen, ikke å jogge 50min, om du skjønner hva jeg mener.

Siterer remote:
Prøv å dele opp tiden du bruker på den ene turen og fordel den på to dager i uka. Da restituerer kroppen seg raskere siden belastningen fordeles. Det er bedre med mange og korte turer. Da blir det lettere å ha progresjon også.


Kortere turer? Kortere enn 3km? Blir det noe effekt av det da?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Kortere turer? Kortere enn 3km? Blir det noe effekt av det da?


Ja, eller eventuelt gå rask gange i 5 km. Så lenge du er ute over 20-25 min er det mer enn bra nok. Litt styrketrening på beina inniblant så blir de bedre rysta også. Lykke til, keep em working.
Å leve er det farligste du gjør ... Ingen har overlevd.
  • 0
Siterer gnyg:
Er dette et treningsprogram som fokuserer på ren styrke fremfor volum?


Vil ikke snakke for alle versjoner av 5x5-program nå, men det jeg trener fokuserer utelukkende på styrke. Strongmanøvelser, og da ikke bodybuilding som jeg regner med du refererte til ved 'å bygge volum'. Har aldri sett prestisjen med å trene for utelukkende å bli stor eller for utseende (selv om det kommer av seg selv med trening). Synes det er litt kulere å faktisk bli sterkere.

Kjører baseøvelser som knebøy, benkpress og deadlift. Med støtteøvelser som chinups (med vekt), overhead press, dips og barbell rows. Veldig fornøyd med et slikt program.
  • 0
Siterer Sommerstad97:
Ja, vi snakker om Æljhufs. For de som virkelig vil få en god motor, og et godt pumpende hjerte, finnes det ikke bedre og hardere intervalltrening. Jeg presser meg til jeg spyr. Dette er valgfritt.


Når man kjører oppover mens man løper, samtidig som man bruker armene, tror jeg ikke det finnes noe mer energikrevende. Bra spying er valgfritt, da.

Siterer Crazy Kraken:
Hæ? Blir det ikke mer riktig å se på distansen? 3km er jo 3km, men belastningen blir ulik om jeg endrer hastigheten. Så om jeg føler at beina sier stopp så kan jeg jogge roligere. Målet er jo å jogge mila igjen, ikke å jogge 50min, om du skjønner hva jeg mener.


For nybegynnere er det bedre å se på tida enn distansen. Distansen varierer også på terrenget, mens tida viser riktig treningsmengde uansett.

Siterer Crazy Kraken:
Kortere turer? Kortere enn 3km? Blir det noe effekt av det da?


Du kan jo løpe og gå for å forlenge tiden slik som Sommerstad sier.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Vel, treningen min går bra. Prøvde hangups på mandag og jeg klarte 2 uten å jukse eller ved å få hjelp.

Mitt neste steg utenom treningen er å få spist nok. Tenkte jeg skulle begynne å telle kalorier og få i meg nok protein. Men utfordringen med dette er. Jeg har ikke peiling på hvordan man regner sånt.

At man liksom skal ha 2g protein pr kilo kroppsvekt og 43-48g karbohydrat pr kilo kroppsvekt er greit. Det skjønner jeg. Matvarer har jo gjerne en "innhold av mat pr 100g" og det er her problemet ligger.

Ta proteinbøtta jeg har f.eks, inneholder 80,5g protein pr 100g vekt. Hvis jeg blander en shake med f.eks 40g proteinshake, hvor mye vekt har jeg da i protein?

Skjønner ikke dette her altså.

Lagt til 2013-08-14 12:09:
Målet mitt ift. vekt er å komme meg opp til rundt 90kg. Lett light heavyweight for å ta en UFC terminologi.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!