Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Også har vi meg, som ikke ville inn i militæret.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Nei, snitt i fra videregående idrett. Fikk 8 av 9 på IQ-testen...
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Nei, snitt i fra videregående idrett. Fikk 8 av 9 på IQ-testen...


Ja, nei, det var en spøk, men det hadde jo vært litt morsomt å fått 3,9 da siden det er umulig. Du er jo oberstmateriale på militærtesten. Du burde jo satse på det istedenfor. Synd at karakterene ødelegger. Men du jobbet ikke overtid med lekser?

---

Over til Kunnskapen jeg har lyst til å dele her inne. Jeg har lenge visst at rolig trening er tingen, og like viktig som trening med høy intensitet. Men jeg har i svake stunder tvilt på om alle de rolige løpeturene mine er til noe særlig nytte. Til tross for framgang slår gamle damer og menn meg med løpeskoene. Men det er tydeligvis bare på grunn av talentet mitt (som er dårlig) og ikke treningen.

Kjøpte boka "80/20 Running: (...)" som en gang for alle legger fram bevis på at alle bør trene 80 % rolig og 20 % moderat til hardt (fra uke til uke og dermed året rundt). Har visst om dette hos eliten i en del år (er jo klassisk Lydiard også), men jeg visste ikke at det til de grader også er best for mosjonister. Har du lyst til å løpe 7 eller 5 % raskere på fem måneder? Hvis du velger sju prosent, bør du løpe mer rolig og mindre intensivt enn hvis du "velger" 5 %, ifølge en studie (flere viser samme resultater). Er ikke det fantastisk?

Den ene gruppa løp 80/20, mens den andre løp 65/35. Bare 15 % skifte utgjør så stor forskjell. De fleste mosjonister trener enten 100/0, 30/70 eller 50/50, men dette er ikke optimalt med tanke på langsiktig forbedring.

Skillet mellom rolig og moderat går i denne boka på under "ventilatory threshold" som er 77-79 % av makspuls hos godt trente løpere. Moderat er 85-89 % og hardt er 91-94 % cirka. En annen forklaring er at alt over terskel er hardt. Altså skal 80 % av treningen under 77 % av makspuls og resten kan være moderat eller hardt.

Har tenkt å regne på dette selv framover. Regnet på de siste to ukene, som er preget av mosjonsløp, men fant ut at jeg har trent 83-85 % rolig. Så jeg kan faktisk trene litt hardere. Den enkleste måten å finne ut av dette på, er med pulsklokke og se på intensitetsminuttene. Man vet som regel cirka hvor mye man trener totalt på ei uke, så kan man regne seg fram ved å ta totalen minus de harde minuttene (så man får alle rolige) og så dele på de totale treningsminuttene. Så får man et tall fra 0,0 til 1 (som bør være så nær 0,8 som mulig).

En annen regel: For hvert fjerde minutt man trener rolig, kan man trene 1 minutt intensivt. Trener man 5 timer totalt på ei uke, kan man trene 1 time intensivt iløpet av uka. Tydeligvis er det slik kroppene våre fungerer og at det er det optimale for oss. Hva sier folk til dette?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Hva sier folk til dette?


Hjernen er blåst.
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Siterer Tor Erik:
Hjernen er blåst.


Ja, ikke sant???
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Siterer Tor Erik:Hjernen er blåst.

Ja, ikke sant???


Jeg elsker tanken på å trene lettere. Det er nok veldig vanlig blant folk som meg (som ikke har en idrett) å tenke at mye og hardt er bra så lenge man får hvilt mellom slagene.
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Siterer Tor Erik:
Jeg elsker tanken på å trene lettere. Det er nok veldig vanlig blant folk som meg (som ikke har en idrett) å tenke at mye og hardt er bra så lenge man får hvilt mellom slagene.


Ja. Det er begrenset hvor mye hard trening kroppen tåler, men det er mange som ikke vet dette. Ved å trene lettere, blir også treningen lystigere, noe som er bra for motivasjonen. Må understreke at dette gjelder for utholdenhetsidretter. Det er andre prinsipper som gjelder for spenstige øvelser, men jeg vil tro at man må ta det litt roligere iblant der også. Vet ikke hvordan de beste trener, men jeg vil tro de trener hardt hver gang de trener, og tar pauser eller gjør andre enkle øvelser opp mot skadeforebygging ellers.

En annen ting er at man bør øke mengden så mye som man klarer. Hvis man bare trener en utholdenhetsidrett i 2 timer i uka, er det i minste laget. Men selv da er det lov å legge inn 30 intensitetsminutter, noe som kan være nok til å beholde formen.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
Siterer Taktikkeren:
Da blir det jobbing frem til førstegangstjeneste i januar da...
Kom ikke inn på befalsskolen, litt kjedelig, men skal nok overleve... 3,9 i snitt var tydeligvis ikke nok😛


Kjipt å høre. Kom selv inn på befalsskoleopptaket, og nå som siste eksamen er levert kjører jeg på hardere enn før med trening. Gleder meg til å bli ferdig med opptaket så en endelig veit hvordan de neste åra blir seendes ut.

Siterer remote:
Hva sier folk til dette?


Passer meg perfekt. Trener ca 12-13 timer i uka og ligger på ca 3 timer skikkelig intensivt. Godt å vite at jeg gjør det nogenlunde riktig.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer remote:
Over til Kunnskapen jeg har lyst til å dele her inne. Jeg har lenge visst at rolig trening er tingen, og like viktig som trening med høy intensitet. Men jeg har i svake stunder tvilt på om alle de rolige løpeturene mine er til noe særlig nytte. Til tross for framgang slår gamle damer og menn meg med løpeskoene. Men det er tydeligvis bare på grunn av talentet mitt (som er dårlig) og ikke treningen.

Kjøpte boka "80/20 Running: (...)" som en gang for alle legger fram bevis på at alle bør trene 80 % rolig og 20 % moderat til hardt (fra uke til uke og dermed året rundt). Har visst om dette hos eliten i en del år (er jo klassisk Lydiard også), men jeg visste ikke at det til de grader også er best for mosjonister. Har du lyst til å løpe 7 eller 5 % raskere på fem måneder? Hvis du velger sju prosent, bør du løpe mer rolig og mindre intensivt enn hvis du "velger" 5 %, ifølge en studie (flere viser samme resultater). Er ikke det fantastisk?


Jeg eksperimenterer ikke veldig med løpingen og holder meg vel stort sett til rolige/moderate langkjøringer, uten at det har gått noe merkbart ut over kondisjonen.

Så når det er snakk om løping/kondisjon/utholdenhetstrening, så er det nok ikke umulig at det kan stemme. Men jeg tviler meget sterkt på at de samme prinsippene gjelder for styrketrening.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Men jeg tviler meget sterkt på at de samme prinsippene gjelder for styrketrening.


Tviler på det samme selv.

Fremgang i styrke føler jeg at avhenger veldig av hvilken muskelgruppe. Jeg får mye lettere fremgang i mark og bøy enn i benk og skulderpress, for eksempel.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
Ugh, har ramla borti den værste fienden en løpeglad person kan tenke seg. Gnagsår. På begge beina. Noen som har tips til hvordan klare å gå uten å halte og ynke seg med det faenskapet?
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Når du først har fått gnagsår så er det ikke så mye å gjøre. Du kan kjøpe gnagsårplaster, det hjelper litt, men det blir ikke bra noe raskere. Bruk sportstape i fremtiden.

Personlig har jeg ikke hatt gnagsår på evigheter fordi jeg bare går og løper med tynne og myke sko.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Fremgang i styrke føler jeg at avhenger veldig av hvilken muskelgruppe. Jeg får mye lettere fremgang i mark og bøy enn i benk og skulderpress, for eksempel.


Størrelsen på muskelgruppene har en betydning ja. Musklene i underekstremitetene er de største, så det er naturlig at man øker raskere der enn andre steder på kroppen.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer AcH Clawed:
Passer meg perfekt. Trener ca 12-13 timer i uka og ligger på ca 3 timer skikkelig intensivt. Godt å vite at jeg gjør det nogenlunde riktig.


Det er jo en hel del. Du kan bli skikkelig god med så mye trening.

Siterer Glorfindel:
Så når det er snakk om løping/kondisjon/utholdenhetstrening, så er det nok ikke umulig at det kan stemme. Men jeg tviler meget sterkt på at de samme prinsippene gjelder for styrketrening.


Nei, der er det andre regler. Jeg vet ikke helt hvordan de beste trener i de øvelsene, men det kan kanskje være for en grunn. Så greit å vite noe om. Men jeg tror det uansett er bra å lære kroppen å kjenne og hvile når man føler seg sliten. Overtrening kan være ille.

Siterer AcH Clawed:
Ugh, har ramla borti den værste fienden en løpeglad person kan tenke seg. Gnagsår. På begge beina. Noen som har tips til hvordan klare å gå uten å halte og ynke seg med det faenskapet?


Hehe, gnagsår har jeg hatt også.

Vent litt ...

http://www.gamereactor.no/blog/remote/66544/

Se bildet

Forebyggende arbeid er det beste man kan gjøre. Når det gjelder løping, er det ofte FRASPARKET som kan gi gnagsår. Selv fant jeg ut at jeg stoppet litt opp og ikke dro ut i frasparket. Ble bedre da jeg skjønte det.

Nummer to er sko. I noen sko får man bare gnagsår, men det kan gå seg til. I utslitte sko kan man også få gnagsår.

Nummer tre er sokker. I et tilfelle hadde jeg på meg et par tåsokker, et par tjukke løpesokker og et par anti-blister sokker utenpå der igjen. Det er de rådene jeg kan gi. Nå sliter jeg ikke noe med gnagsår. Mest på grunn av nummer en og to. Dermed er ikke nummer tre nødvendig.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Jeg vet ikke helt hvordan de beste trener i de øvelsene, men det kan kanskje være for en grunn


Det varierer nok veldig etter målsetning. Strongmanutøvere trenger nesten utelukkende tunge baseøvelser, mens kroppsbyggerne fokuserer på volum. Også har du mer idrettspesifikk trening.
Mange muligheter.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer remotes blog:
Jeg viser henne bildet og ingen sjelerystninger skjedde.


Her derimot oppstod det sjelerystninger av femte grad.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Når du først har fått gnagsår så er det ikke så mye å gjøre. Du kan kjøpe gnagsårplaster, det hjelper litt, men det blir ikke bra noe raskere. Bruk sportstape i fremtiden.

Personlig har jeg ikke hatt gnagsår på evigheter fordi jeg bare går og løper med tynne og myke sko.


Får heller aldri gnagsår omtrent. Maks 2 ganger som jeg husker.

Ach Clawed:
Får håpe du kommer gjennom opptaket! Har selv vært syk i en måned etter russetida. Så selv om jeg hadde kommet inn, ville jeg ikke hatt noe der å gjøre...
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Får håpe du kommer gjennom opptaket! Har selv vært syk i en måned etter russetida. Så selv om jeg hadde kommet inn, ville jeg ikke hatt noe der å gjøre...


Jo takker så meget. Regner nå ikke med å ryke på det fysiske, er litt mer spent på uka man skal ha ute i felt. Har allerede vært i førstegangstjenesten, så veit nå litt hva jeg går til, men det er jævla mye faenskap dem kan finne på å dytte oss gjennom.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Sjekk ut det nyeste bloggen min om LCHF. Da jeg leste om det var det mindblowing, så jeg tror det vil være det for dere også.

Siterer AcH Clawed:
Her derimot oppstod det sjelerystninger av femte grad.


Hehe, skjønner det godt!

Men ett råd glemte jeg helt: Smør utsatte steder med noe fett. Selv bruker jeg anti-blister-stick fra apoteket. Vaselin eller noe annet kan også fungere.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Sjekk ut det nyeste bloggen min om LCHF. Da jeg leste om det var det mindblowing, så jeg tror det vil være det for dere også.


Skamløs selvpromotering.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Skamløs selvpromotering.


Jeg eier ikke skam
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Blitt noen lengre økter i sommer. Naturlig det med overskudd på både tid og energi.
Har drevet med et lite vektnedgangsprosjekt. Har vel gått ned en 2-3 kilo, hvis man utelukker væsketap. Har stoppet litt opp nå, men. Sliter litt med de to nederste magerutene, eller det "sta fettet" som det også blir kalt

Har lest meg litt opp på periodisk faste og tenkte å gi det et forsøk nå.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Etter å ha vært en uke på Kreta og ikke fått trent i det heletatt er det snart så jeg flyr på veggen! Lander klokka tre om natta på Gardermoen fredag morgen, og det er nesten så jeg vurderer å gi faen i å sove, og heller bare stå på døra til treningssenteret når det åpner 06:00. Gaaah, kommer aldri til å kunne dra på ferie igjen.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer AcH Clawed:
Etter å ha vært en uke på Kreta og ikke fått trent i det heletatt er det snart så jeg flyr på veggen! Lander klokka tre om natta på Gardermoen fredag morgen, og det er nesten så jeg vurderer å gi faen i å sove, og heller bare stå på døra til treningssenteret når det åpner 06:00. Gaaah, kommer aldri til å kunne dra på ferie igjen.


Det er ikke forbudt å trene mens man er på Kreta. Ikke sist gang jeg var der, ihvertfall!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Nei, er bare altfor innihelvetes varmt, og ingen passende steder å kjøre pull-ups.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!