Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Siterer Glorfindel:
Det er ikke nødvendigvis noe galt med apparater, men de baner bevegelsen for deg og isolerer derfor muskelgruppene. Med frivekter må du bane bevegelsen selv, noe som vil aktivere større grad av støttemuskulatur.


Aaah! Det gir mening, godt forklart.

Siterer Glorfindel:
Tja, jeg har spilt fotball store deler av livet (hadde et opphold på ungdomsskolen). Styrketrening begynte jeg vel med på videregående. Ettersom det ble mer interessant, begynte jeg å lese meg opp og etterhvert også justere kostholdet. Ellers har jeg jo en bachelor i idrettsvitenskap, som også har gitt en relativt grei porsjon med kunnskap


Stemmer! Synes det er awesome at du fortsatt spiller fotball i dag også. Da kan du jo ganske mye om idrett, og da kan jeg jo spørre deg om det er noe jeg lurer på da. Men ikke alle spm ang trening jeg vil skrive om på forumet så alle kan se.

Siterer Glorfindel:
Men jeg har vel gått opp om lag 17-18 kilo, samt at jeg også har lavere fettprosent enn da jeg begynte å trene styrke, så jeg har da ikke stått på stedet hvil heller.


Gått opp 17-18 kilo i bare muskler?! Hvis det er det du mener, but in that case wooow! Vil si du har gjort det ekstremt bra da. Men da har du trent noen år også for å oppnå det resultatet. Nå ser jeg for meg at du er megatrent btw, men det vil jeg tro er tilfellet også.

Men ang jenter, se på det bilde her liksom, det ser jo sykt fint ut på bilde nr 3. Kan jo ikke være samme jenta, hun ser jo så mye lengere ut også. men hun veier jo mer nå som hun er trent, men det er vel muskler det da vil jeg tro.

http://d3w5369ycki0q.cloudfront.net/wp-content/uploads/2014/11/7938699_orig-640x415.jpg
  • 0
Siterer Quinzel:
Gått opp 17-18 kilo i bare muskler?!


Jeg vil anta det ja.

Siterer Quinzel:
Kan jo ikke være samme jenta, hun ser jo så mye lengere ut også


Det første bildet er vel også tatt en god del nærmere enn det tredje.

Siterer Quinzel:
men hun veier jo mer nå som hun er trent, men det er vel muskler det da vil jeg tro.


Muskler veier mer enn fett.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Jeg vil anta det ja.


Good work, glorfi!

Siterer Glorfindel:
Det første bildet er vel også tatt en god del nærmere enn det tredje.


Ja, ser det nå.. Og hun har på større underdel også.
  • 0
Tok meg årets første joggetur i går. Det ble en veldig rolig/forsiktig liten tur. Beina var stive, men jeg tror det gikk greit. Forhåpentligvis er ikke beinhinnebetennelsen like ille i år.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Aight Quinzel, har såvidt skummet gjennom det som er blitt sagt på de siste sidene her og ser at det er ikke stort jeg har å legge til det Glorfindel har å komme med, men har nå ett og annet på lur.

1: Trener du for godfølelsen og skadeforebyggende uten at du ønsker å bygge så mye muskler kan jeg på det sterkeste anbefale å begynne å se litt på egenvekttrening. Det er langt mye mer du kan gjøre enn push-ups, pull-ups og utfall (selvom det er fantastiske øvelser for å ta store muskelgrupper av gangen). Det å lære seg å håndtere sin egen kroppsvekt er ikke bare helvetes god trening og har liten risiko når det kommer til skader i form av overbelastning, men det gir en del fordeler som kan være praktiske i hverdagen også.

2:
Siterer Glorfindel:
Å trene for velværens skyld er selvfølgelig helt ålreit, men jeg ser for meg at det kan gå litt ut over motivasjonen etterhvert, om man ikke har et litt mer konkret mål man ønsker å jobbe etter.


Dette må jeg virkelig bare få understreke at er utrolig viktig. Sett deg konkrete mål. Du kommer til å komme inn på treningssenteret en dag og spørre deg selv hvorfor du holder på, og da er det greit å ha noe mer konkret enn at du skal føle deg bra. Finn noe du synes ser gøy ut og bestem deg for at du skal få det til, enten det er å stå på henda eller å klare 100kg i benkpress. Har sett altfor mange av venna mine falle av fordi det bare skal "komme i form", mens de av oss som veit hva vi jobber for holder ut i det lange løp.

3:
Siterer Quinzel:
Markløft, liksom det ser jo så tungt ut. Aldri gjort det så aner ikke hvordan jeg skal gjøre det, haha. Men ser jo ut som de løfter med ryggen typ, altså ikke med bena?


De aller fleste øvelser kan du finne godt detaljerte guider til hvordan gjennomføre ved å google dem (kanskje greit å kryssjekke litt, finnes nok av idioter som prøver å rådgi andre), og Markløft er så absolutt en av de du burde ta en titt på (nei, man løfter ikke med ryggen i markløft). Veit ikke om du er kjent med uttrykket "baseøvelser", men det er altså fem øvelser innen styrketrening (Benkpress, Markløft, Knebøy, Stående Roing og Militærpress. Dette er linker til hvordan gjennomføre hver enkelt øvelse) som generelt sett tar mange muskelgrupper og krever at du jobber mye med både teknikk og stabilisering for å få de til ordentlig. Er det noe du burde gjennomføre en til to ganger i uka så er det noen sett med de.

Hvis du lurer på hva min bakgrunn er så holder jeg på med styrke- og kondisjonstrening 6-7 dager i uka og har gjort det i snart tre år nå, og har endt opp som den generelle treningsguruen i min sosiale omkrets. Har spesialisert meg på trening med egen kroppsvekt (Calisthenics) og hater apparater over alt på jord.

Siterer Crazy Kraken:
Tok meg årets første joggetur i går. Det ble en veldig rolig/forsiktig liten tur. Beina var stive, men jeg tror det gikk greit. Forhåpentligvis er ikke beinhinnebetennelsen like ille i år.


Godt å høre. På tide at den forbanna betennelsen slipper tak hos deg også.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Oi oi, for et langt svar!

1: Hm... Det høres jo veldig bra ut må jeg si. Men hva er egenvekttrening? Kan google det, men bedre du forklarer enkelt.

2: Ja, true true. Men pga ryggskade så kan jeg ikke løfte tungt, noe som er kjiper'n. Og hva i alle dager skal jeg velge som mål? :p Skal jeg velge noe så er det magen, da jeg står opp så har jeg en så fin flat nydelig mage, men så spiser jeg og da er den ikke like syltynn mer xD så at den hadde holdt seg fab hele dagen hadde vært noe, men er sikkert urealistisk? og mtp kosthold går det til dundass om dagen, jeg spiser så lite og har null matlyst. Ikkje bra.

3: men markøft ser utrolig tungt ut xD nope, aldri hørt om baseøvelser. Men takk for godt tips! Sounds good faktisk!

Siterer AcH Clawed:
Hvis du lurer på hva min bakgrunn er så holder jeg på med styrke- og kondisjonstrening 6-7 dager i uka og har gjort det i snart tre år nå, og har endt opp som den generelle treningsguruen i min sosiale omkrets. Har spesialisert meg på trening med egen kroppsvekt (Calisthenics) og hater apparater over alt på jord.


I alle dager, så mange gamere som trener! Hør der ja, men det er pretty nice! Forklarer svarene dine xD

Og tuuuuusen takk for så godt svar og at du tok deg tid til å lese gjennom innleggene mine! Awesome!
  • 0
Siterer Quinzel:
Men hva er egenvekttrening?


Enkelt og greit trening med bruk av egen kroppsvekt. Som AcH Clawed nevnte: øvelser som push-ups, utfall, pull-ups m.m.

Siterer Quinzel:
Skal jeg velge noe så er det magen, da jeg står opp så har jeg en så fin flat nydelig mage, men så spiser jeg og da er den ikke like syltynn mer xD så at den hadde holdt seg fab hele dagen hadde vært noe, men er sikkert urealistisk?


Da må du nok finspisse kostholdet i tillegg. Vekten er alltid lavest med en gang du står opp, på grunn av diverse nedbrytningsprosesser som foregår i kroppen mens du sover. Om magen begynner å "bule ut" i løpet av dagen, er det i all hovedsak på grunn av det du dytter i deg. Jeg vil anta det er karbohydrater som kan ta mye av skylden. Noen reagerer også litt ekstra på meieriprodukter.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Quinzel:
1: Hm... Det høres jo veldig bra ut må jeg si. Men hva er egenvekttrening? Kan google det, men bedre du forklarer enkelt.


Som du kan se, er det et sammensatt ord som består av tre andre ord. Egen indikerer i dette tilfellet at det er noe som tilhører deg. Vekt er et synonym for tynge, som altså står for hvor tungt noe er. Sammen med "egen" betyr det altså at den gitte vekten er din egen kroppsvekt. Trening vil si at du beveger kroppen din på forskjellige måter for å bli sterkere, mer utholdende, etc. Sammen med egenvekt tilsier det at du skal trene med din egen kroppsvekt.

Siterer Quinzel:
Skal jeg velge noe så er det magen, da jeg står opp så har jeg en så fin flat nydelig mage, men så spiser jeg og da er den ikke like syltynn mer xD så at den hadde holdt seg fab hele dagen hadde vært noe, men er sikkert urealistisk?


Akkurat det er fullstendig naturlig, og kommer av at du fyller opp magesekken din med mat og væske. Er vel desto mer synlig jo tynnere du er. Grunnen til at dette ikke vises på bilder og slikt man ser fra diverse photoshoots og whatnot er at de gjerne begrenser mat- og væskeinntaket på forhånd. Personlig kan jeg fort være 2-3 kilo på kvelden kontra morgenen, avhengig av hvor mye jeg har spist, etc.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer Quinzel:
Men hva er egenvekttrening?


Som både Glorfindel og kjeksen poengterer, så er det trening med bruk av egen kroppsvekt, altså ikke noe eksterne vekter som stenger, dumbells, kettlebells eller apparater. Selv liker jeg å kjøre sirkeltrening hvor jeg tar runder med åtte øvelser hvor jeg jobber i 45 sekunder og hviler i 15 sekunder. Etter hver runde tar jeg en litt lengre pause på 1-2 min, og tar gjerne 3 til 4 runder.
Det er en utrolig god måte å trene både styrke, utholdenhet og cardio samtidig, også er det lett å merke fremgang i og med at du stadig klarer flere repetisjoner. Hvis du synes det virker interessant og vil ha forslag til litt øvelser så finner du en del her eller så kan du sende meg en PM så kan jeg gå gjennom litt av de øvelsene jeg selv pleier å kjøre (regner med at det ikke er like interessant for alle).
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer Glorfindel:
Enkelt og greit trening med bruk av egen kroppsvekt. Som AcH Clawed nevnte: øvelser som push-ups, utfall, pull-ups m.m.


Det sa seg kanskje selv da jeg tenker meg om, men først trodde jeg at jeg skulle løfte vekter som veide like mye som meg xD så greit å spørre^^ men daaaa er jo egenvekttrening zero problemo! Og er perfekt for meg. Selv om jeg ikke tror det gir like "fantastiske" resultater sånn som tyngre vekter o.l. ville gjort, eller tar jeg feil her?

God foklaring fra deg også, kake.

Siterer Glorfindel:
Om magen begynner å "bule ut" i løpet av dagen, er det i all hovedsak på grunn av det du dytter i deg. Jeg vil anta det er karbohydrater som kan ta mye av skylden. Noen reagerer også litt ekstra på meieriprodukter


Ja, det er meget riktig. Aner ikke hva som er "feil" av det jeg spiser, utenom isteen så virker det ikke som om jeg får i meg så mye usunt? :s eg aner ikkje. Drikker kun litt laktosefri melk (kun det jeg har i frokostblandingen), ikke noe annet så vet ikke om det har så mye å si da egentlig. + ost iblant, men det er ikke så mye. Ellers null meieriprodukter. Men spiser mye kneipbrød xD



Siterer The Cookiemonster:
Akkurat det er fullstendig naturlig, og kommer av at du fyller opp magesekken din med mat og væske. Er vel desto mer synlig jo tynnere du er. Grunnen til at dette ikke vises på bilder og slikt man ser fra diverse photoshoots og whatnot er at de gjerne begrenser mat- og væskeinntaket på forhånd. Personlig kan jeg fort være 2-3 kilo på kvelden kontra morgenen, avhengig av hvor mye jeg har spist, etc.


Hmm... Godt å høre.
Sjekket min bmi til info her, og jeg er liitt under normalvektig, men innenfor grønt da. Så det er ikke så ille mtp vekt og høyde her. Men er det ikke enklere å få synligere muskler osv jo tynnere man er? Fordi da er det ikke nødvendig å trene bort noe fett først, så godt utgangspunkt for meg der da^^

Tror noen må skrive en kostholdsplan til meg. I dag spiste jeg liiitt havrefras og en halv banan til frokost. Lunsj: 1 grillpølse (er ikke glad i pølser, men jeg var så sulten at jeg måtte ha noe) + iste. Så spiste jeg et kneiprundstykke uten noe pålegg, så til middag spiste jeg indrefilé av svin, poteter, brokkoli og noe soppsaus og jorbær. Ooog i kveld blir det garantert brødskive med leverpostei xD mulig en brus også, hehe.



Siterer AcH Clawed:
Siterer Quinzel:Men hva er egenvekttrening?

Som både Glorfindel og kjeksen poengterer, så er det trening med bruk av egen kroppsvekt, altså ikke noe eksterne vekter som stenger, dumbells, kettlebells eller apparater. Selv liker jeg å kjøre sirkeltrening hvor jeg tar runder med åtte øvelser hvor jeg jobber i 45 sekunder og hviler i 15 sekunder. Etter hver runde tar jeg en litt lengre pause på 1-2 min, og tar gjerne 3 til 4 runder.
Det er en utrolig god måte å trene både styrke, utholdenhet og cardio samtidig, også er det lett å merke fremgang i og med at du stadig klarer flere repetisjoner. Hvis du synes det virker interessant og vil ha forslag til litt øvelser så finner du en del her eller så kan du sende meg en PM så kan jeg gå gjennom litt av de øvelsene jeg selv pleier å kjøre (regner med at det ikke er like interessant for alle).



Haha, kjeksen. xD
Sounds goood! Takk for tips og link! I'll check it out og skal prøve noen av øvelsene i morgen, så kan jeg fortelle hvordan det gikk vettz. Ofc er det interessant å vite hvilke øvelser du bruker, regner med de andre også synes det er interessant? Så du må gjerne poste det her for min del!
  • 0
Siterer Quinzel:
Hmm... Godt å høre.
Sjekket min bmi til info her, og jeg er liitt under normalvektig, men innenfor grønt da. Så det er ikke så ille mtp vekt og høyde her. Men er det ikke enklere å få synligere muskler osv jo tynnere man er? Fordi da er det ikke nødvendig å trene bort noe fett først, så godt utgangspunkt for meg der da^^


BMI er søppel. Bortkastet tid. BMI sier ikke en døyt om hva vekten din består av, og dermed er det ikke mye man kan få ut av det. Enkleste å gjøre hvis du er veldig opptatt av det er å skaffe en vekt som måler fettprosent osv.

Eksempelvis har jeg selv gått opp fra 19.4 til 21 i BMI på ett år, men i prosessen har jeg både gått ned i fettprosent og lagt på meg muskler. Om jeg så skulle ende på 80 kg med en fettprosent på 10 så ville en BMI-kalkulator ansett meg som lett overvekt.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer Quinzel:
Ja, det er meget riktig. Aner ikke hva som er "feil" av det jeg spiser, utenom isteen så virker det ikke som om jeg får i meg så mye usunt? :s eg aner ikkje. Drikker kun litt laktosefri melk (kun det jeg har i frokostblandingen), ikke noe annet så vet ikke om det har så mye å si da egentlig. + ost iblant, men det er ikke så mye. Ellers null meieriprodukter. Men spiser mye kneipbrød xD


Som sagt, det er nok karbohydratene som har skylden. Karbohydrater binder vann og for mye karbohydrater kan derfor gjøre deg "pløsete". Det finnes i kornprodukter, drikke (med unntak av vann og det som er tilsatt søtningsstoffer som f.eks. Fun Light), frukt og grønt, ris, poteter, meieriprodukter, matvarer tilsatt sukker osv. Nå vet ikke jeg hva "mye kneippbrød" innebærer, men med indre det er grovkneipp, så er kneippbrød laget av rimelig fint mel som ikke tilfører kroppen all verden med nyttige næringsstoffer.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
BMI er søppel. Bortkastet tid. BMI sier ikke en døyt om hva vekten din består av, og dermed er det ikke mye man kan få ut av det. Enkleste å gjøre hvis du er veldig opptatt av det er å skaffe en vekt som måler fettprosent osv.

Eksempelvis har jeg selv gått opp fra 19.4 til 21 i BMI på ett år, men i prosessen har jeg både gått ned i fettprosent og lagt på meg muskler. Om jeg så skulle ende på 80 kg med en fettprosent på 10 så ville en BMI-kalkulator ansett meg som lett overvekt.


Haha, true, så får bare blåse i bmi xD

Siterer Glorfindel:
Som sagt, det er nok karbohydratene som har skylden. Karbohydrater binder vann og for mye karbohydrater kan derfor gjøre deg "pløsete". Det finnes i kornprodukter, drikke (med unntak av vann og det som er tilsatt søtningsstoffer som f.eks. Fun Light), frukt og grønt, ris, poteter, meieriprodukter, matvarer tilsatt sukker osv. Nå vet ikke jeg hva "mye kneippbrød" innebærer, men med indre det er grovkneipp, så er kneippbrød laget av rimelig fint mel som ikke tilfører kroppen all verden med nyttige næringsstoffer.


Men da kan jeg jo nesten ikke spise noe skal jeg kutte ut det der xD help me, glorfiii. Mye kneippbrød = 4 brødskiver om dagen. Det står at det er halvgrovt på grovhetsskalaen. Jeg får nesten ikke i meg grovere brød, det blir bare kvalmende for meg. Tygger i evigheter og synes det smaker litt rart. Groveste jeg kommer da er husmann knekkebrød, ellers er kneippbrødet akkurat grovt nok til at jeg får det ned :p
  • 0
Siterer Quinzel:
Men da kan jeg jo nesten ikke spise noe skal jeg kutte ut det der


Man trenger ikke å kutte ut noen ting, men det kan være greit å kutte ned på noe. Med mindre man er toppidrettsutøver, så vil nok de aller fleste vil ha godt av å droppe litt på karbohydratene. Mer proteiner, mer grønnsaker og mindre sukker er en fin start.

I tillegg må det vel være andre ting du kan spise enn bare brød?
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
men det kan være greit å kutte ned på noe.


Så frukt og grønt er vel ganske greit å få i seg, men kan vel kutte ned på brødet :p

Siterer Glorfindel:
I tillegg må det vel være andre ting du kan spise enn bare brød?


Hm, har du noen gode forslag til hva jeg kan erstatte brødet med? Har en tendens til å spise mye når jeg først spiser, spesielt middag. Så hvis jeg for eksempel lager meg eggerøre så tar jeg to brødskiver med eggerøren på, ellers blir jeg ikke mett. xD
  • 0
Siterer Quinzel:
Hm, har du noen gode forslag til hva jeg kan erstatte brødet med?


Nei, det er vanskelig å si da jeg ikke vet hva du liker eller ikke liker. Som sagt: mer proteiner er alltid gunstig. Mer frukt eller bær. Kyllingsalat, nøtter etc.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
Siterer Glorfindel:
Generelle treningsmål. Økt styrke, muskelvekst, eksplosivitet, lavere fettprosent, utholdenhet etc., etc. + etc.


Går det an å legge opp styrketreningen for å gå ned i fettprosent? Lages ikke sixpacken på kjøkkenet?

Siterer Quinzel:
Hm, har du noen gode forslag til hva jeg kan erstatte brødet med? Har en tendens til å spise mye når jeg først spiser, spesielt middag. Så hvis jeg for eksempel lager meg eggerøre så tar jeg to brødskiver med eggerøren på, ellers blir jeg ikke mett. xD


Du trenger ikke å kutte ned på brødet så lenge du lager ditt eget. Jeg fant fort ut av dette da jeg begynte på LCHF for ett år siden. Jeg lager etter denne oppskriften: http://oppskrift.klikk.no/verdens-beste-lavkarbobrød/4397/
(Av en eller annen grunn må du kopiere linken i søkefeltet på nettleseren).
Lager tre doble porsjoner som blir tre "vanlige" brød som varer veldig lenge på to personer. Den eneste ingrediensen jeg ikke bruker i oppskriften er solsikkeolje. Vegetabilske oljer bør skys som pesten, og i dette tilfellet kan extra virgin olivenolje brukes.

Som Glorfindel nevnte, binder karbohydrater mer vann, men mer viktig så øker det insulinet i blodet som hemmer fettforbrenningen. Deretter blir karbohydratene kroppen ikke forbruker lagret som fett på kroppen. Ikke alle er klar over dette, men det er sant. Hvis man spiser fett, forbrenner man fett, og det er slettes ikke farlig i det hele tatt, men det optimale for oss.
Har skrevet en blogg om temaet for en stund siden: http://www.gamereactor.no/blog/remote/88003/
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Går det an å legge opp styrketreningen for å gå ned i fettprosent? Lages ikke sixpacken på kjøkkenet?


Du kan kjøre et treningsopplegg for vektnedgang uten å inkluderer nevneverdig med kardio ved siden av. Men jo, det er klart at om du går den veien, så er kostholdet viktigere enn noe annet.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Glorfindel:
Man trenger ikke å kutte ut noen ting, men det kan være greit å kutte ned på noe


Etter hvert skal jeg også kutte ned på noe. Men for tiden er jeg på permabulk. Veide meg i går, 78kg!!! 13 kg opp nå.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Men for tiden er jeg på permabulk. Veide meg i går, 78kg!!! 13 kg opp nå.


Passe på så det ikke er fett du slenger på deg nå da.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer The Cookiemonster:
Passe på så det ikke er fett du slenger på deg nå da.


Fettprosenten er som før. Rundt 14-15%.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Takk for oppskrift, remote! Baket faktisk litt i går, men det var pizzadeig xD
  • 0
Siterer Quinzel:
Takk for oppskrift, remote! Baket faktisk litt i går, men det var pizzadeig xD


Jeg kan anbefale denne: https://www.dietdoctor.com/recipes/lchf-pizza
Mye bedre enn vanlig pizza!

Siterer Crazy Kraken:
Til dere som syns det er spennende med "fett-debatten"

http://forskning.no/mat-og-helse-hjertet-sykdommer/2017/04/mettet-fett-tetter-ikke-blodarene


For mer utfyllende info kan jeg anbefale boka Big Fat Surprise av Teicholz som på alle mulige måter blåser det gamle paradigmet i filler. Jeg har spist rundt 80% fett i et år nå og er sunnere og friskere enn aldri før.

Men man finner alltid artikler med forskning som sier det motsatte. Forskning.no kom senere ut med en artikkel om at det var farlig likevel. Det viktige er å se på metastudier og review-artikler. Det kom nylig ut en review-artikkel om at matvarerådene ikke er basert på forskningsresultater. Det sier sitt.

Link: https://www.dietdoctor.com/dietary-fat-guidelines-not-rooted-science
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Men man finner alltid artikler med forskning som sier det motsatte. Forskning.no kom senere ut med en artikkel om at det var farlig likevel


Ja, serr, det gjelder alt sånn.

Siterer remote:
Jeg kan anbefale denne: https://www.dietdoctor.com/recipes/lchf-pizza
Mye bedre enn vanlig pizza!


Litt trist bunn da jeg bruker hvetemel, smør, vann, gjær og liiitt salt supereasy, men supergodt. Og kjøttdeig og slikt på toppen da^^
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!