Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

PC eller Konsoll?


PC eller konsoll? Jeg har spurt meg selv det spørsmålet mange ganger, men kan rett og slett ikke bestemme meg. Denne avgjørelsen blir avgjort på hva dere sier. Jeg har tenkt til å ramse opp fordeler og ulemper med begge ting i denne bloggen. Vær så snill å legge igjen en kommentar med din mening og hva du synes er best. Da mener jeg ikke slike fanboy-kommentarer uten noen slags form for begrunnelse.

Før jeg begynner å ramse opp fordeler konsollene har, så må jeg tilføye at konsoller kommer til å bli det "framtidige" spillmaskinene. Flere utviklere slutter å produsere spill til PC og konsoller blir mer sentralt for spillproduksjonen. Jeg vet at det er satt opp flere sammenligninger mellom PC og konsoller gjennom blogger før, men jeg velger å lage min egen.

Konsoller:
Fordeler:
- En konsoll virker som oftest. Mange her som har PC vet hvor jævlig det er når mystiske feil som bare plutselig oppstår. Det problemet som gjør slik at det ikke virker som det skal kan være utrolig vanskelig å finne, siden mulighetene for hva som kan være feil er mange. Jeg sier ikke at konsoller ikke har feil, for det har de (spesielt Xbox).

- Konsoller er relativt billig i forhold til PC, men kan være ganske dyre når du må kjøpe tileggspakker og diverse annet. På Xbox så må man jo også betale for Online-delen. Men alt i alt så koster det mye mer for en PC og holde den "up to date" for å kjøre de nyeste spllene.

- En konsoll er mye mindre avansert. Som jeg sa i det øverste punktet, er det derfor det er mye mindre feil med konsoller. En PC kan være et mareritt.

- Det er mer komfortabelt å spille på en konsoll. Man slipper å sitte rakrygget i en kontorstol og bare "chille" i sofaen i stedet for. Komfort er en viktig del for meg når jeg spiller og gjør spillopplevelsen mye bedre.

- Og her er et av kanskje de viktigste punktene: Man kan spille splitscreen med venner. Der har konsoll en virkelig fordel. Det er kjedelig å ha venner på besøk og bytte på omgang om å spille på PC'en, når du kan ha det gøy å spille sammen.

- Konsoller har flere spill.

Ulemper: Jeg finner egentlig ikke veldig mange ulemper med konsollene, så jeg setter ikke opp noen liste. Det som plager meg er alle de "#¤#¤%#¤%#¤ 12-åringene som spiller. Konsoller har et veldig ungt community og det er til tider veldig plagsomt. Ikke at det har noe med konsollen som maskin å gjøre, men siden denne bloggen går ut på om jeg skal forsette med konsoller eller PC, så har det litt å si. Det andre jeg skal si noe på er vel kanskje kontrollene. Selv synes jeg PC kontrollene er tre ganger så gode, siden man kan ha mye høyere sensitivity uten å miste helt kontroll. Synes det er ekkelt å ha høy sensitivity og sikte på langt hold.

Da har vi kommet til PC'en:

Fordeler:

- Det er absolutt ingen tvil om at PC har bedre kontrollere. Man kan ha veldig høy sensitivity og fortsatt ha veldig god kontroll.

- Bedre grafikk.

- De fleste PC- spill har dedikerte servere.

- En PC har bedre internett tilkobling. Merker det på Modemet/Routeren her at den ikke vil samarbeide med Konsoller, mens det fungerer bedre på PC.

- Det online er som oftest gratis som f.eks map packs osv.

Ulemper:

- Flere spillprodusenter slutter å lage spill til PC. Det problemet vi har nå er piratkopiering som er et ganske stort problem og hjelper til å forårsake dette.

- Ingen mulighet for å spille sammen med venner som er på besøk.

- En PC er mye dyrere. Å holde den i stand for å kjøre de nyeste spillene vil også bli kostende en god del ettervhert.

- PC kan være et stort teknisk mareritt og alle slags rare feil kan oppstå.

Nå skal jeg ikke komme med noen konklusjoner, fordi jeg er veldig usikker selv. Det er ingen tvil om at PC er bedre som maskin, men konsoller har veldig mange andre fordeler. Legg igjen gjerne en kommentar om din mening, men som sagt, ingen fanboy-kommentarer.

Jeg har sikkert kunne lagt til litt flere fordeler og ulemper, men jeg tror jeg har fått med det viktigste. Nevn gjerne flere fordeler og ulemper i kommentaren din. For meg så tror jeg valget mitt tipper litt mer mot konsoll enn PC, men HUSK at det er deres kommentarer som bestemmer.
  • 0
Jeg har PS3, WII og PC, og det er som du sier, PC har mye bedre internett-tilkobling.

Og jeg liker det at flere brukere kan spille samme spill på Konsoll. Noe vi her hjemme har hatt problemer med på PC. egentlig synes jeg kontrollene er like gode på PC som den er på konsoll.

Jeg liker ikke dette med problemer som plutselig popper opp, men spill på PC er mye billigere.
Oh yeah? Says you and what army?
  • 0
PC kan også være skummel når du skal spille f.eks clan matcher, så plutselig finner dataen på noe. Kanskje å kjøre en scan (da blir dataen treg), å lukke hele spillet for en eller annen melding osv. Du slipper sånn tull på Konsoller.
  • 0
Jeg har hele tiden helt litt mer mot konsoll helt siden jeg kjøpte meg en 360 i 2008.

Det som får meg til å tippe mer til konsoll er at spillutvalget er mye bedre, det er flere spill jeg liker. Og om jeg vil spille bil, sport eller -plattformspill vil jeg mye heller spille på konsoll.

Liker også tilgjengeligheten kontra PC. Det er bare å slå på, og vips har du spillet klart til å spilles. Det er også enklere å spille sammen, og man slipper, som du sa, å slite med at pcen f.eks har veldig lyst til å vise deg at en person logger seg på msn og avbryte spillet man spiller.

Dessuten har jeg en bærbar som jeg ikke kan oppdatere hardwaren på, noe som også eliminerer gaming på nye spill i fremtiden.

God blogg, Mr Sven.
Daylight come and we wanna go home.
  • 0
Jeg er av god gammel årgang og liker fortsatt spill på PC, spesielt når det kommer til FPS-spill. Mus og tastatur ftw

God blogg var det i alle fall
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Jeg foretrekker konsoll, alt er mer strukturert og lettilgjengelig, man slipper å rote med alskens filformater og kodinger, og kan bare sette inn disken, så fungerer det. Konsoller er også mye mer stabile enn en PC, og du kan regne med at alt du kjøper til konsollen din vil fungere knirkefritt, ettersom det er optimalisert for formatet.

Dette kan sammenhenge med at jeg adldri i hele mitt liv har eid, eller prøvd en kraftig PC. Jeg har en ubrukelig skolelaptop, som så vidt klarer å dra de simpleste 3d-spill. Og det lagger alltid. Uansett. Jeg har enkelt å greit problemer med å se for meg en PC uten lag, ettersom jeg aldri har opplevd noe slikt. Hver gang jeg skal spille PC, må alt av grafikk settes ned på et absolutt minimum, og fremdeles går det ikke alltid bra. Klarer som oftest en grei framerate på 15-20 fps, men iblandt faller den helt ned på 8-9, og da begynner det å bli slitsomt.

Derfor har jeg alltid sverget til konsoll.
Knurr...
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Synes det er et vanskelig valg, men PC'n kan jo gjøre så sykt mye, og styringen i de fleste skytespill er jo best på PC, men som du sier er konsoll litt mer simpelt og gjør at den er mer feilfri og slikt.

Noe annet jeg kan legge til er at på konsoll så har ingen bedre grafikkort, prossesor osv, noe som jevner det litt ut slik at forskjellen på spillere vises mer i ekte skills. På PC kan man jo gjøre det bra med dårlig PC mot bra PC i en match på CoD, men den spilleren med den beste PCn har bedre sjangser enn den med dårligere. Har opplevd dette mye selv siden de fleste spiller på bærbar i klassen min, blant annet meg, og når jeg prøver noen som har gamer pc sin pc, så gjør jeg det jo mye bedre, fordi det blir lettere.

Bra blogg btw
  • 0
Flyttet.
Dette er en diskusjon og et spørsmål. Det hører hjemme i forumet. Denne diskusjonen er derfor flyttet.


Forøvrig foretrekker jeg spilling på PC. Jeg ser ikke for meg hvordan RTS noen gang vil bli like bra på konsoll som på PC.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Siterer Strategist:
Flyttet.
Dette er en diskusjon og et spørsmål. Det hører hjemme i forumet. Denne diskusjonen er derfor flyttet.

Forøvrig foretrekker jeg spilling på PC. Jeg ser ikke for meg hvordan RTS noen gang vil bli like bra på konsoll som på PC.


Ser ikke helt vitsen i å flytte en blogg til forumet, hva skal man da blogge om hvis diskusjoner og spørsmål allitd er utelukket?
  • 0
Siterer Smæ:
Ser ikke helt vitsen i å flytte en blogg til forumet, hva skal man da blogge om hvis diskusjoner og spørsmål allitd er utelukket?
Det er stor forskjell på rene diskusjoner og en blogg. Du må gjerne poste en blogg som leder opp til et spørsmål, men hvis du spør; "er dette eller dette best?" der du kun sammenligner de to, så er det en stor forskjell. Blogger skal være et sted der du forteller om en hendelse, en opplevelse, en følelse, en idé, en tanke, en annonsering eller lignende. Der har du mange forslag til ting du kan blogge om. Vi åpner også for at man kan skrive fantasifulle eller ikke fantasifulle historier og poste dem som blogger. Take a pick.

Videre kommentarer på moderering eller reglement skal tas i de relevante trådene i Gamereactor-subforumet eller på PM.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
  • Smæ
  • Smæ
Da er det mange blogger som burde bli en forumpost. just sayin'
  • 0
Selv så foretrekker jeg gaming på konsoll. Tastaturet har alt for mange knapper og muligheter som jeg må holder oversikt over mens jeg spiller. Det er ikke noe problem når jeg skriver, men å spille er værre.

Kontrollene på konsoller passer meg godt i hånden, og jeg har en mye høyere reaksjonstid på PS3'en min enn jeg har på PC.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Jeg for min del foretrekker å spill på konsoll. Dette er fordi konsollene er først og fremst ment å spilles på. En PC er egentlig et arbeidsredskap, ikke en spillemaskin, og derfor kan det fort oppstå mye tull med en PC som får en del spill på seg. En PC har ja bedre grafikk enn det konsollene har, men det til sin pris. Skal man klare å kjøre et spill på det høyeste grafikknivået, så krever det at du skaffer nye deler til PCen din kanskje hvert andre år. På en konsoll blir du kanskje nødt til å kjøpe en ny kontroller når du har slengt den gamle i veggen en gang eller to for mye.

Det som er med PC, er også at den som har det beste utstyret, er som regel den som vinner (med tanke på online spilling) jeg for min del har ikke en ordentlig Gaming mus som jeg kan ha hurtigtaster på, noe som gir de som har det en fordel ovenfor meg igjen. Jeg ser kompissen min som har det, kan i CoD: Crouche, legge seg ned, knive, kaste frags og spesial granater og bruke killstreaks ved å klikke på musen. Mens jeg på min kan (når jeg har lagt inn en del funksjoner i musehjulet) Knive, legge meg ned og kaste frags. (I tillegg til standarfunksjonene som er å sikte inn og skyte).

Det å også oppdatere PCen sin med det nyeste av Hardware er jo som nevnt ovenfor viktig. Jeg spiller på en tre år gammel laptop, og har ikke sjans på å se noen på andre siden av banen. Kompisen min kan se den minste lille bevegelse over hele banen, mens jeg ikke kan skille mellom en stein og en spiller til tider.

Det eneste jeg kan se som positivt med PC er at du har bedre reaksjonstid, og dedikerte servere. På konsoller trenger du ikke å intsallere spillene, og patcher kommer av seg selv. Det er simpelt, og det fungerer best til spill. I hvertfall utifra mine erfaringer.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Nå sammenligner jeg ikke PC eller knosoll med hverandre siden de er helt forskjellig i min bok, men når det gjelder spill så spiller jeg alltid strategy og RTS på PC, og resten på konsoll. Og ja, jeg vet at du har bedre kontroll på PC i FPS, men dette gjelder bare som regel i multiplayer, noe som jeg holder meg stort sett unna uansett.
  • 0
PC FTW!
Fem-stjerners medlem
  • 0
PC Er bedre
  • 0
Nå var jeg en PC-spiller i mange år selv om jeg hadde konsoller stående. Men p.g.a økonomi og økende krav til hardware for flere spill gikk jeg mer og mer over til konsoll. Nå har jeg fortsatt PC, men den brukes kun til internett.

Det er jo mye mer praktisk å spille på konsoll. Hadde jeg kjøpt et spill til PC var jeg nesten garantert litt pludring og fikling før jeg jeg fikk det opp å kjøre. Det var alltid en driverkonflikt, grafikkinstillinger eller annet tøys som måtte fikses. Nå sitter jeg med en PC som er akkurat kraftig nok til internett og med Wii, 360 og PS3 i samlinga mi er jeg strålende fornøyd. Konsoll er helt klart den beste maskina å spille på. Selv om det dukker opp en og annet PC-spill jeg har lyst på kommer jeg nok til å forbli på konsoll når det gjelder spilling.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Er selv størst fan av PC men spiller også på PS3 om det er spill som er eksklusive eller jeg rett og slett føler bør spilles på PS3 (f eks AC, AC2).
Så ja, PC og konsoll master race, vil nødig velge bort en av delene.
http://bildr.no/view/760438
fargen på denne teksten matcher bildet mitt
  • 0
  • Dtno
  • Dtno
Pc All The Way....!
ASUS GEFORCE GTX 570, AMD Phenom II X4 955 BE, 8 gig ram, Z-5500. VIDEO GAEMS!
  • 0
Jeg foretrekker konsoll spill, men jeg har også PC kraftig nok til å kjøre de nyeste spillene siden det er veldig mye bra som bare kommer på PC, men når et spill kommer både som PC og konsoll versjon så velger jeg som oftest konsoll versonen. Jeg foretrekker å spille med håndkontroll over tastatur. Men det er veldig gøy med PC spill også.
  • 0
PC foretrekkes her i huset... selv om jeg ikke har en PC som egner seg for spilling. Men bygges skal det!
i5 2500k @ 3,3GHz atm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB "SO" 950MHz @ 1GHz | ASUS P8P67 PRO | Kingston HyperX 1600MHz 8GB (4X 2GB moduler) | Chieftec Nitro 850W | WD Black 1TB x2 | Corsair Force SSD 60GB
  • 0
Pc is the shit!

her er worlds best argument:

Chuck norris
  • 0
Det er vel smak og behag, jeg foretrekker mus og tastatur fremfor kontroller. Jeg har lenge hatt en 360 men nå står den for det meste og støver til. Som mange andre har sagt har pc mye bedre grafikk ettersom en pc er mye mer fleksibel enn en konsoll som ikke får noen nevneverdige oppgraderinger fra da den blir utgitt.

Er jo en liten sjarm med singleplayer på konsoll da
Hurr-Durr
  • 0
Har også stått ovenfor samma dilemma og for meg så endte jeg opp med konsoll.

Før var jeg überfan av PC gaming, fordi det var der jeg var god. Nå snakker jeg mest om FPS og CoD. Selv hadde jeg Ps3, men jeg følte det var umulig å spille bra på en spak man skal dra fram og tilbake.

Det som førte meg til konsoll var egentlig venner. Jeg begynte å spille mer og mer med venner på Ps3 fordi nesten ingen jeg kjente spilte PC. Det endte opp med at jeg veksla mellom PC og konsoll. Dette kunne bli litt stress imed at jeg følte jeg var dårlig på PC når jeg hadde spilt på konsoll en stund og vica versa.
Roasted Gaming - To entertain an f*** stuff up! http://www.youtube.com/user/RoastedGaming
  • 0
Grafikken er bedre på PC, kontrollene er bedre på PC. Skytespill er mange ganger bedre på PC, og det er mulig å chatte mens man spiller. Og å loggføre spillingen i ulike kanaler som Xfire og Steam.
Men dessverre kommer multiplattform-spill lenge før til konsoll enn til PC. Vet enda ikke når Assassin's Creed: Brotherhood kommer til PC.

Lagt til 2010-12-11 20:04:
Også er PC selvfølgelig dyrere å holde up to date.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!