Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Hvorfor spill IKKE skaper vold!


Her kan dere poste deres tale om hvorfor spill IKKE skaper vold!
jeg skal ikke diktere meningene deres, men jeg tenkte vi trengte en tråd om dette.

her skal dere samle sammen alle deres beste argumenter i en saklig tekst om hvorfor det er helt absurd at noen mennesker skylder på spill og annen underholdning når ting som skoleskytingen i USA og lignende skjer.

jeg har ikke tid nå, men skal legge til min tale i denne posten når tiden er moden.

tips om hva dere kan ta med:

jack thompson

at spill og gamere er media sine syndebukker

ignorante mennesker som egentelig aldri har rørt spill

generelt manglende kunnskaper om spill

Spill er kunst, og skal ikke kunne sensureser på grunn av overtro skapt av media

Selv små barn ser forskjellen på VIRKELIGHET, og 3d grafikk på en 26 tommers tv-skjerm.

det er samfunnet det er noe galt med, ikke spill, film eller musikk. det er mer som spiller inn når folk gjør forferdelige ting en grafikk, fiksjon og underholdning.

det som skaper vold og gale handlinger er frykt, sinne og hat, spill skaper ingen av disse følelsene.
untatt super mario 64 som forårsaket store skader på nintendo 64 kontrollen til pekey i det han kastet den i veggen pga rørleggerens litt idiotiske hopp ut av en plattform.

og sist, men ikke minst (denne serverte jeg til min sill-skeptiske far som rynket på nesen ved å se dead rising)

spill han handler ikke om etikk, politisk korrekthet eller moral, det handler om underholdning og kunsterisk frihet!

alle disse er funnet på av meg, bruk dem i tekstene.

..................

skriv saklig, godt sammensatt og gramatisk riktig for å ikke høres helt dumm ut.
begrunnede argumenter er alfa og omega her.
Roses are red, violets are blue, I'll fuck you with a rake
  • 0
jeg vet ikke MEN:
sånn som når du flytter till et aent sted,
så skifter du dialekt, uten att du legger merke till d.
du blir påvirka.
vet ikke om d er sånn me vold og aggresjon og(er ikke psykolog)
  • 0
DU!!!!!!!!!!!
That's it
  • 0
Se for F til og få noe mening i svarene dine, dette prøver og være en seriøs tråd. Da trenges ikke enstavelses svar uten mål og mening
http://www.youtube.com/watch?v=rfc53xwEzUo
  • 0
Spill kan kansje ha en virkning til vold på de som kansje har en psykisk feil, at istedenfor å få ut agressjon på voldspill som noen gjør, at de lærer det, og tror at det er sånn virkeligheten er.
FIFA=Shit. NFS=Shit. EA Sports=Shit. Så da er EA i seg selv: BULLSHIT!
  • 0
Det finnes alltid noen galinger der ute som tror det som skjer i spill er slik virkeligheten er, selv spiller jeg for å hygge meg, slik alle normale mennesker gjør, og spill er en god metode for å få ut litt aggresjon på...
Gaming is here to stay
  • 0
Har en kompis som er blir litt gæren etter han har sett film og spillt spill med vold. Engang fikk jeg en trestokk i huet etter at han hadde sett den samurai filmen Og her i sommerferien satt vi oppe og fullførte God of War på ps2, hmm hva skal jeg si ... =/ Han ble VILL!
  • 0
tror egentli, d bare er problem for folk som er litt enkle i hode
og psycho

Lagt til 2006-10-20 23:33:
hadde en kompis me tourets,
hver gang han så på ninja filmer, f.x romeo must die,
satt han i stolen og gjor karate bevegelser
og skulle prøve ut karate trixa på lillebroren sin etterpå

Lagt til 2006-10-20 23:33:
planla ikke noe sammenheng me del en og to
  • 0
Det som er problemet med dem som skylder på spill, film og metal-musikk for roten til all ondskap og fordervelse i verden, er at de ikke gjør det bare fordi de mener dette om spill de gjør det fordi det er enkelt å ligge skylda på det. Det finnes så utrolig mange andre større syndebukker enn pikselert underholding, eller en svarthåra britte som bare like smaken av flaggermus. De pripne hyper-religiøse drittene spm sitter der høyt oppe på tronen sin og dømmer et medium de ikke har kjennskap til, religion har sikkert skylden flere dødsfall enn svartedauen (hvor ofte blir det tatt op?), men at rabies infisert psycho far tak i en svart box og popper en disk inn i den og taper, og da skjer det uungåelige lunta tennes og han dreper noen, da er det full panikk. Vet egentlig ikke om noe slikt har skjedd i direkte sammenheng med spill engang.

Uansett er poenget at det er personen selv og ikke Gta som er problemet, og dette nekter mange å innse. En stakkars forstyrret jævel som går rundt og er en tikkende voldsbombe, og da den bomba går av peker de fingern mot vold og sec i media bla fuckings bla, lurer på om de noen gang tankte: "var det noe vi kunne gjort?"
Free to those that can afford it, very expensive to those that can't.
  • 0
helt e9 me sersjant drittsekk(hørtes litt rart ut og si)
de som jør noe sånt, komm til og jør d uansett,
om d var, og få sylteagurk på biggmaccen selv om du bestilte uten,
eller gta. spiller ingen rolle.
folk som saksøker rockstar.prøver egentli og legge skylden på andre, får att de ikke låste soveroms døra.når de tok seg en runde,
så poden fikk seg en traumatisk opplevelsa
  • 0
Spill skaper ikke vold, mennesker skaper vold.

Gener (medfødte egenskaper), oppvekst, miljø og tradisjon er med å bestemme om en person er voldelig eller ikke.
Respect my AUTHORITAH!
  • 0
Siterer Silvia-S 14:
Det finnes alltid noen galinger der ute som tror det som skjer i spill er slik virkeligheten er, selv spiller jeg for å hygge meg, slik alle normale mennesker gjør, og spill er en god metode for å få ut litt aggresjon på...

Enig.Hvis en elelr annen fyr banker meg på skolen så blir jeg pissed off.Så når jeg kommer hjem så setter jeg på oblivion, finner en feit kid som egentlig ikke har gjort noe(Ikke en feit unge for det finens ikke..bare en vanlig fyr)
og så slår jeg løs på ham med et silver Longsword!

og så dette med spill og vold.
Vg, Dagbladet og noen i Aftenposten vil gjerne få 50 Cent, Snoop Dogg, Gta osv. til å virke som syndebukker til at en fyr plutselig knivstikker sin bestevenn.Og de vil gjerne føye til at fyren var normal helt til at han spilte eteller annet spill.Men fakta er at alle som har drept en fyr etter å ha spilt et spill har vel vært gærn i huet fra før av, og kan ikke se forskjell på 3d og virkelige hendelser.Og som Pekey sa:"spill han handler ikke om etikk, politisk korrekthet eller moral, det handler om underholdning og kunsterisk frihet!".Det er sant.Og det er også riktig at de som skriver i avisene eller jobber i en eller annen nyhets-greie er gamlinger som sikkert bare har spilt super mario med 10 år gamle sønn på 90-tallet og det er det nermeste han noen gang har kommet til å bli en spill-entusiast.Så når mamma eller pappa kommer og sier at jeg må slutte med å spille alt for voldelige spill så blir jeg bare sur
Jeg er ikke no' glad i metal musikk og sånt, men de er helelr ikke roten til alt vondt.Men selv blir ejg mere sur når folk skylder på ideolet, 50 Cent
Bah!!?
  • 0
Siterer Silvia-S 14:
Det finnes alltid noen galinger der ute som tror det som skjer i spill er slik virkeligheten er, selv spiller jeg for å hygge meg, slik alle normale mennesker gjør, og spill er en god metode for å få ut litt aggresjon på...
det var de guttene som som prøvde å gjøre det de kunne gjøre på gta, men det er mennesklige feil ikke produsenten av spillet. det samme ville ha sjedd hvis de så en film eller om noen hadde fortalt om det.
Buuuuuuurn!
  • 0
Husk teksten deres a
dette var egentelig mest for en minst halv side langt tekst om temaet, ikke bare poster om meninger.
ta heller og samle opp litt av stoffet her og lag en tekst? ^^

men jeg er enig med det meste her.
dessuten, så er det som nevnt noen mennesker som bare er... teite
(fekte med hendene når man ser på karatefilm... hvem GJØR egnetelig sånt?)
Roses are red, violets are blue, I'll fuck you with a rake
  • 0
  • Missing Avatar
  • M
Jeg bare lurte på om noen her har sett Bowling for Columbine? I den dokumentaren kan man se hva som egentlig (kan) ha skylden for vold. De som beskylder spill, Metal og volds filmer for denne volden tar feil. I dokumentaren kan man se tall på hvor mange som er drept med skytevåpen i noen tilfeldige land. Et par land ligger på 50-60, noen opp mot 100 i året. men USA har over 10 000 hvert år! De sammenlignet med andre land om hvor mye voldsfilmer, våpen, hjemløse osv. Men fant ut at det slettes ikke hadde noen sammenheng! Men når de så på nyhetene (media) kunne de se en klar paralell mellom hvor mange skrekkhistorier, ran og overgrep de dekket og antall drap per år.

Media beskylder Spill og filmer for volden de skaper selv, og får mannen i gata til å tro på det. Hva kan man si? Media har for stor makt på hverdags mennesket!
  • 0
vi drepete jo verandre før strøm, inlagt vann, og "the amriecan dream" og
  • 0
Ingen normale folk blir påvirket av spill med vold i seg!
De få som blir det burde i såfall slutte å spille, spill med vold i seg!
  • 0
Tror mennesker som blir voldelige av spill har en skrue løs i hodet. Jeg har spilt voldelige spill siden jeg var 10 og jeg er ikke en voldelig person. Spill skaper ikke vold fordi de fleste personene som spiller spill ikke blir påvirket.
Last ned Opera eller Firefox snarest!
  • 0
Jeg tror egentlig at alle blir påvirket av spill. Regner med at mange av de som spiller spill ofte tenker på spillet også når de ikke spiller, tenker på hva de skal gjøre neste gang de spiller eller hva de har gjordt i spillet. Mange jeg kjenner som spiller f.eks WoW snakker mye om spillet ellers på fritiden (det gjør jeg også av og til) og noen kan til og med late som de er en rogue fra spillet eller late som om de plukker opp items osv. Folk som spiller bilspill tenker sikkert på det spillet når de kjører en ekte bil, og folk som spiller Splinter Cell kan tenke på å snike seg rundt, eller at det er folk i skyggene. Dette gjelder selvsagt ikke alle folk, men tror noen har det slik.
Tror også atr mange har forbilder i spillene. En skater vil kanskje lære seg triksene i Tony Hawk, eller en som spiller bilspill prøver å kjøre ekte bil som en ralleysjøfør enkelte ganger.

Kanskje er det slik med voldsspill også? Du går rundt og tenker på de siste massedrapene dine i GTA eller hvordan du brutalt mordet en fyr i Manhunt? Kanskje ser enkelte folk opp til det du kan gjøre i spillene men ikke i den virkelige verden? Kankje er helten din Snake i MGS, og du vil gjøre som han?

Selfølgelig tenker nesten ingen slik, men det er forskjell på folk. Kanskje noen blir påvirket av spill mer en andre, og bør egentlig holde seg langt unna voldsspill?

Beklager at jeg argumenterer mot deg Pekey
Flott at så mange svarer inneholdsrikt i en tråd!
Skal ej rive dej eit nytt rævhål? :O
  • 0
fordee de som spiller er smarte nokk til og ikke bli på virket av volden lol..
Nintendo xD Pwner alle Ninten-do
  • 0
er alt som det skal oppi hodet ditt vil du ikke bli påvirket av spill. ikke mere enn at du muligens får en litt mørkere humor. Spillenses dårlig rykte er en myte som er spredd gjennom media og mennesker som aldri har rørt et spill. muligens har dette skjedd pga at foreldre har oppdratt ungene sine for dårlig og ikke tørr innrømme det, da er det jo veldig lett å skylde på noe de ferreste voksne vet noe om, nemmelig spill.
det er klart at om noe oppi hodet ditt ikke er som det skal kan du ta innholdet i spill rett til hjertet, men det samme hadde du gjort ved å se detektimen på fredagskvelden.

de voldligste ungdomene jeg vet om i mit nærmiljø er sånne du kan kalle wannabegangstere, som også mener at spill kun er for NØRDER.

mange blir også mindre aggresive av å spille, de avreagerer i spillet. du kan tenke de det selv, du er sur, så spiller du feks CS og pumper alle fiendene du ser med bly, du vinner, så er du gald igjen.

en annen grunn til at du kan trekke linjer mellom et drap og et spill er ikke at morderen ville teste ut hvordan det på ordentlig var å knuse hodet til en stakkar under en lekablokk, men at morderen gjorde det slik fordi han hadde set det før. drapet ville skjedd uansett, men utførelsen ville vert annerledes om du ikke hadde sett det der før. akkuratt sånn er det med film også. hvis du i en film har sett at det gjør vondt å bli sparka i låret er det fort gjort å gjøre det når du først skal skade noen, men hadde du aldri sett den filmen ville du kanskje slått personen i magen isteden.

nå virker det kanskje som jeg tror jeg er en som har sittet og studert tema ut og inn her, men det gjør jeg ikke. bare tenk at dette her er min teori, ikke faktarelatert
}The Creature of the Night(rocket){
  • 0
Men disse wannabegangsterne har vel henta sine voldelige idealer fra film, musikk, spill og media?
Skal ej rive dej eit nytt rævhål? :O
  • 0
jeg spiller voldelige spill
og er snill som et lam, tør ikke og slå folk hart på gul bil engang
  • 0
jeg får ut aggresjon av å spille. Har aldri vært i en slosskamp i mitt liv, men tør ikke å sverge på at det hadde vært tilfellet hvis jeg ikke kunne ha fått ut litt av amperheten ved å avfyre noen velplasserte headshots
  • 0
Siterer Rednaxxela:
Men disse wannabegangsterne har vel henta sine voldelige idealer fra film, musikk, spill og media?


vel ja. du kan tenke deg, en populær fyr er kanskje litt ustabil. også syns han det ser gøy ut å mobbe mindre populære for så å grisebanke dem om de svarer, for dette hadde han set på film. så skjer dette. også tenker noen svake individer;"det må jeg også gjøre så blir jeg populær jeg også" også blir det fler eoflere nmed i den gjengen også blir det gruppepress og annet faenskap.

poenget mitt er at spill ikke kan gjøre eg til en lystmorder dersom du er vel bevart oppe knollen. men er det en volderlig person som har stor innflytelse på andre går ting fort ned til fanden. hitler gjore jo dette med et helt land, og da var ikke TVspill påtenkt en gang
}The Creature of the Night(rocket){
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!