Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Fire Emblem ~ Offisiell tråd ~


Vel, å skifte til andre klasser, hjelper jo på å skaffe seg nye evner.

Så du brukte 62 timer på å fullføre det. Ganske lang tid må jeg si, er selv ca 19 timer inn, og synes jeg er kommet ganske langt. Er mange side oppdrag da, så blir nok en god del spilling til.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Hvilken vanskelighetgrad spiller du på?

Står 30 timer på savefila, men i følge statistikken som er ført opp på systemet, så har jeg spilt 62 timer. Er ganske perfeksjonist, så jeg prøver alltid å sørge for at ingen dør, samtidig som at jeg får åpnet alle kistene, besøkt alle landsbyene osv.
Nintendo Network ID: HylianGameboy 3DS Friendcode: 3437 - 3366 - 9899
  • 0
To kjappe spørsmål her. Har hatt spillet en stund nå, uten å ta tatt meg til tid å spille det. Men uansett, er bare kommet til kapitell 4, og har lastet ned et nytt kart (Dead King's Lament, eller noe sånt.) Jeg kan dra dit allerede, men hvordan kan jeg se hvor vanskelig kartet er? Alt jeg ser er en grønn sirkel rundt det og en rød på historiekartet (på hovedkartet), men har det noe å si? Er det dette som viser vanskelighetsgraden?

Prøvde også å lage et StreetPass-team, og tok med tid til å skrive inn beskjeder for hlisen, angrep osv, ansiktsuttrykk (som strengt tatt ikke gjorde noe som helst annen på Angry) og sånt. Men da jeg gikk inn på det igjen etter en stund var alt borte? Blir det ikke lagret, eller må jeg lagre det manuelt, selv etter at spillet spør om jeg vil lagre?

For øvrig virket det som et bra spill. Lastet ned Sacred Stones igjen fra eShop og gav det en ny sjanse (slettet det rimelig kjapt sist gang), og selv det virker meget bra nå. Har ikke all verdens erfaring med sånne spill, men spilte Ghost Recon: Shadow Wars en del uker i strekk. Elsket å bli usynlig og stikke ned folk bakfra.
  • 0
Siterer Jompapa:
Hvilken vanskelighetgrad spiller du på?


Normal, liker ikke å måtte starte på nytt, fordi noen dør.

Siterer Roadcrew:
jeg se hvor vanskelig kartet er?


Når du går inn i banen, kan du sjekke kartet, og trykke på exit, om det virker for vanskelig
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Men jeg ser jo ikke hvor farlig fiendene er? Og uansett, er det ikke litt vel tungvindt å måtte starte kartet for å se hvor vanskelig det er?

Btw kan jeg spille kart om igjen for å grinde XP og sånt? Eller kan jeg gjøre det på en annen måte? Har en boks for å tilkalle Risen, men kan ikke bruke den ennå.
  • 0
Siterer Roadcrew:
Men jeg ser jo ikke hvor farlig fiendene er? Og uansett, er det ikke litt vel tungvindt å måtte starte kartet for å se hvor vanskelig det er?


Du vil kunne se antall soldater, og stats skal stå på nedre skjerm. Er vel ikke noen annen info du trenger? Er ikke helt optimalt, men er ingen annen måte.

Siterer Roadcrew:
Btw kan jeg spille kart om igjen for å grinde XP og sånt? Eller kan jeg gjøre det på en annen måte? Har en boks for å tilkalle Risen, men kan ikke bruke den ennå.


Etterhvert begynner risen å dukke opp rundt om på kartet, som du kan sloss mot, så er mulig å grinde XP.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Sloss mot Risen for grinding, men spillet legger opp til at du bør samle XP fornuftig i stedet for å grinde masse. Et godt tips er å ikke bruke Frederick, fordi du ikke får særlig mye utbytte, da han får lite EXP per fiende, og ikke har særlig bra utvikling gjennom spillet.
Nintendo Network ID: HylianGameboy 3DS Friendcode: 3437 - 3366 - 9899
  • 0
Det blir en god del sideoppdrag i løpet av spillet, så at soldatene er for svake, skal ikke være et problem, med mindre man spiller på høyere enn normal.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer sonic og link:
med mindre man spiller på høyere enn normal.


Riktig. Hard var en prøvelse. Skal starte en ny save på normal i morgen, tror jeg.
Nintendo Network ID: HylianGameboy 3DS Friendcode: 3437 - 3366 - 9899
  • 0
Takk for svar. Jeg er ikke bekymret for at det skal bli for vanskelig, men liker å grinde litt meningsløse kamper for å spille en runde eller to uten å bry meg om historien. Bruker for eksempel å spille litt nå og da når jeg ser på TV, og da er historien i spillet bare i veien.

Fredrick? Han er nok byttet ut med Eirika fra Sacred Stones. Blir morsomt å ha henne med nesten fra start her, og så starte Sacred Stones når jeg er ferdig, der hun er hovedpersonen.

Er det for øvrig en New Game+, eller noe sånt her?
  • 0
Du tar med det du har tjent opp av renown.

Spoiler:I tillegg til at alle save dataer har felles support log og slikt som du finner i ekstramenyen når du har gått gjennom spillet, men det er ikke noe ordinært New Game+, så vidt jeg har forstått det.
Nintendo Network ID: HylianGameboy 3DS Friendcode: 3437 - 3366 - 9899
  • 0
Jeg har aldri spilt et Fire Emblem spill før, men kjøpte awakening. Burde jeg spille med eller uten permanent death, jeg som ikke har så mye erfaring fra denne serien fra før av?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Jeg har aldri spilt et Fire Emblem spill før, men kjøpte awakening. Burde jeg spille med eller uten permanent death, jeg som ikke har så mye erfaring fra denne serien fra før av?


Permadeath skaper mye spenning i kampene, og man kaster ikke bare soldater vekk, men kan være frustrerende, om man må ta baner på nytt, siden noen døde. Om du er ny til serien, bør du i det minste velge normal, slik døden ikke kommer så altfor ofte.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Siterer sonic og link:
Permadeath skaper mye spenning i kampene, og man kaster ikke bare soldater vekk, men kan være frustrerende, om man må ta baner på nytt, siden noen døde. Om du er ny til serien, bør du i det minste velge normal, slik døden ikke kommer så altfor ofte.


Ok! Da prøver jeg normal og permadeath. Håper spillet lever opp til forventlingene.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Men i helv... Prøvde meg på et sideoppdrag (Farwall, eller noe sånt) der en fjott kalt Donnel måtte gå opp i level for å bli med med. Folkene mine er rundt lvl 5 eller 6, men noen få er lvl 8. Alt gikk helt fint lenge, og jeg drepte mange av fiendene. De er bare lvl 4, så burde ikke være så vanskelig. Men helt plutselig ble fire av mine drept av ett skudd hver i samme runde? Hva fanken skjedde egentlig? Alle folkene mine var som sagt lvl 5 eller 6, og alle hadde full helse. Lissa var healeren, så at hun ble drept med ett skudd er kanskje mulig. Men de tre andre? Og i samme runde? Før dette hadde jeg ikke mistet en eneste person, til tross for at jeg hele tiden sendte Donnel først, for å gi ham så mye XP som mulig. Det verste er at jeg spiller på Normal uten permadeath. Hvordan dere klarer å spille på Hard med permadeath skal jeg ikke engang prøve å tenke på.

Kom for øvrig til en boss (tror jeg?) i historien. Problemet her var at han var lvl 8, og alle folkene hans lvl 6. Og han har mange folk. De fleste folkene mine var lvl 5, men noen var lvl 3. Det skal da ikke være sånn? Mistet to av folkene mine, og selv da synes jeg at jeg gjorde en bra jobb, siden jeg ikke har sjans å grinde opp XP før kampen. Alt jeg hadde var den kampen og det sideoppdraget.
  • 0
Siterer Roadcrew:
der en fjott kalt Donnel måtte gå opp i level for å bli med med.


Tro meg når jeg sier at det er verdt å få han med deg. I starten er han svak men blir veldig sterk ettervært

Siterer Roadcrew:
Kom for øvrig til en boss (tror jeg?) i historien. Problemet her var at han var lvl 8, og alle folkene hans lvl 6. Og han har mange folk. De fleste folkene mine var lvl 5, men noen var lvl 3. Det skal da ikke være sånn? Mistet to av folkene mine, og selv da synes jeg at jeg gjorde en bra jobb, siden jeg ikke har sjans å grinde opp XP før kampen. Alt jeg hadde var den kampen og det sideoppdraget.


Har du prøvd med å slå sammen enhetene dine? det kan hjelpe. En annen ting som kan hjelpe er å tryke Y eller X når kampen har startet for å få opp danger zone (eller hva det nå hetter) som viser hvor fienden kan angripe. det gode er at noen ganger så vil ikke fienden bevege seg før du går inn i sonen dens så man kan bruke det for å lokke ut en eller et mindre antall fiender, ta dem ned helbrede og repetere.
  • 0
Siterer Blacki90:
Har du prøvd med å slå sammen enhetene dine?


Siterer Blacki90:
kan bruke det for å lokke ut en eller et mindre antall fiender


Veldig gode tips dette her, selv har jeg en rundt 5-7 soldater som er skikkelig sterk, og så har jeg resten som går sammen med dem. Bruk dine sterkeste til å lokke ut noen soldater, og bruk de litt svakere til å ta seg av de som ikke dør av å angripe de sterke.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Var nær med å få Donnel til å gå opp i level (og der med bli fast inventar), men hva hjelper det når fiendene plutselig dreper folkene mine med ett eneste skudd/slag? Donnel var den andre til å bli drept, etter Lissa. Frister ikke helt å prøve på nytt når jeg ikke har peiling på hva som skjedde, så har enda mindre peiling på hvordan jeg kan unngå at det skjer igjen.

Har slått sammen folk fra tid til annen, men hva hjelper det når kun den fremste får XP etter kampen? Det er spesielt irriterende siden begge for XP om de står ved siden av hverandre og angriper sammen.

En annen ting jeg ikke skjønner helt er at dette skal være så avanserte saker, så hvorfor har det ingenting å si hvor man angriper fra? Burde man ikke gjøre mer skade om man angriper bakfra eller fra siden, som i f.eks Disgaea?
  • 0
Virker som du ikke helt har oversikt over hvor mye folk skader og tåler.

Når det kommer til fysisk skade, altså av våpen, er det avhengig av angriperens våpen og strength, dette utgjør til sammen attack. Hvor mye en tåler, kommer an på hvor mye defence og HP man har.

For å stå i mot magi, er det Resistance og HP som spiller rolle.

Å pare opp folk er bra for å øke support, dette gjør at den som hjelper til, kan blokke angrep, gi ekstra til hit og avoid, osv. Det er bedre med noen få sterke, enn mange middels. Selv har jeg rundt 4-7 stykker, som er ganske sterk.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Hehe, har liten peiling på hva folk tåler osv. Har fått med meg det trinity-greia (sverd, øks, lanse), men det er nok alt. Skjønner jeg har mye igjen å lære. Etter at jeg gjør meg ferdig med Lego City Undercover: The Chase Begins først, så klart. Bra å slippe å tenke for mye etter en slitsom arbeidsdag.
  • 0
Kunne ikke alt selv når jeg startet, men lærte meg det etterhvert. Må bare spørre om det er noe, bedre det enn å havne i frustrerende situasjoner (som å måtte ta en bane på nytt).
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Tja, spilte Ghost Recon: Shadow Wars ganske mye, og satt i fem timer i strekk på én bane. Hadde nesten tatt den, før jeg gjorde en feil og ble drept. Klokken var da over tre om natten, så jeg startet like greit brettet på nytt. Søvn er overvurdert.

Men takk, har lyst til å like Fire Emblem. Tror feilen jeg gjorde var at jeg undervurderte hvor avansert det egentlig er, og kombinasonen lite erfaring/elendig tutorial gjorde ikke saken bedre. Så la oss si jeg starter om igjen. Normal uten permadeath er vanskelig nok for meg, så den saken er grei. Men hva ellers bør jeg vite? Jeg lagde figuren min i blinde og spilte etter "mos en fiende så snart som mulig" prinsippet fra Ghost Recon. Taktikken min der var å la sniperen bli usynlig, løpe bak en fiende og stikke ham ned. Kombinasjonen usynlig + bakholdsangrep + lydløs kniv gjorde at jeg som regel fikk nok skade til å drepe de aller fleste vanlige fiendene på ett stikk. Dermed ble det fort å suse rundt på banen som en glasskanon og ta alle bakfra. Resten av laget gikk sakte frem og doset ned eventuelle overlevende. (btw kom nettopp på at når jeg stakk ned en fiende trengte jeg en runde for å bli usynlig igjen, så det var ikke bar run'n'stab.)

Disgaea 3 og 4 hadde en litt annen taktikk. Her var to av de viktigste elementene fargen på golvet, og høyden på bakken til folkene mine. Slår vi ned en rød kasse vil golvet bli rødt, og kan f.eks la folkene mine gjør mer skade. (om AIen tar kassen vil han gjøre mer skade.) Blå kunne gi bedre defense, og så videre. Høyden på terrenget er også viktig, da det er vanskelig å slå en fiende som er høyt oppe, men han kan til gjengjeld skyte lengre og mer presist. Tror neppe det var akkurat sånn det foregikk, men du skjønner hva jeg vil frem til.

Siden Fire Emblem er så avansert, er det noe sånt jeg må huske på her? Hadde du giddet ta en kjapp innføring for ekstremt nybegynnere hvordan man bygger opp et lag som burde kunne klare seg, og hvordan taktikk man bør satse på?
  • 0
Gjorde et tappert forsøk på Donnel-brettet igjen. Først lot jeg karakteren "min" angripe en fiende fra to ruter unna med magi. Skadet fienden ganske mye, og han kunne ikke slå tilbake over to ruter. Deretter lot jeg en fjott med sverd løpe frem og denge fienden, og han døde. Optimistisk slo jeg sammen Fiorina (pegasusrytter) og Eirika (sverd) og lot de angripe en fiende. De skadet ham, men ikke nok. Da det ble hans tur slo han dem med étt slag og drepte begge to. På Normal. I et av de aller første brettene. Tror jeg holder meg til Lego City. Dette var ikke morsomt i det hele tatt. Aner jo ikke engang hvorfor jeg blir drept med ett slag hele tiden. Har ikke peiling på hva jeg gjør "feil".
  • 0
Angrip motstandere som ikke kan angripe tilbake, og prøv å gå i mot så få om gangen, som mulig.

Utenom det, er det bare til å se på de ulike statsene, og vurdere ut i fra dem. Om personene dine er svake, så er det fullt mulig at de blir slått ut av et angrep, spesielt om det er et angrep de tåler lite i mot.

Kan jo for eksempel nevne Fredrick, som tåler skikkelig mye mot vanlige våpen, men til tross for at han virker udødelig, kan han bli slaktet av magikere, og må derfor unngå dem. Finn ut styrker og svakheter med de ulike karakterene du bruker, og bruk dem på best mulig måte. Å ha en som kan helbrede, hjelper også.

Så lenge man vet hva man gjør, skal ikke spillet være så vanskelig. Spiller selv på normal, og har kun måtte startet på nytt noen få ganger.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Men uten noe som helst tutorial blir det jo vanskelig å vite hva man gjør. ;) Men har lagt dette på hyllen på ubestemt tid. Jeg liker strategi og strategi-rollespill, men dette ble for komplisert for meg.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!