Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Nedlastbart innhold gjort riktig


Idag slapp Nintendo nytt nedlastbart innhold til Pikmin 3. Innholdet besto i 5 nye utfordringer i mission modusen i spillet. Allikevel var disse utfordringene ikke nye baner, men heller remiksede baner fra tidligere. Det som var nytt var hvilke pikmin du kunne bruke og plasseringen av frukt og fiender. Innholdet var likevel verdt prisen på 16 kr. Dette føler jeg er nedlastbart innhold gjort riktig. Dette vet jeg at ikke er tilfelle for mange spill. Hvilke nedlastbare innhold til spill synes du er blitt gjort riktig tidligere, og hvilke har blitt gjort feil? Jeg tenker på alt fra pris, mengde og kvalitet.
  • 0
Jeg hater i utgangspunktet DLC og at du kjøper et spill uten egentlig å få den fulle opplevelsen på kjøpet. For å nyte hele spillet må man oppgradere med tilleggspakker eller microtransaksjoner.

Det kan dessuten gjøre det vanskelig for de som ikke har ønske eller anledning til å handle spill og slikt over internett og som ønsker å forholde seg kun til fysiske utsalgssteder. Det siste blir riktignok stadig vanskeligere og mer uvanlig i disse tider.

Jeg kan dog ikke legge skjul på at jeg har brukt min porsjon penger på DLC de siste årene, spesielt til noen spillserier. Og det er blitt lavere og lavere terskel for meg å gjøre dette etter at jeg begynte å ha flesteparten av mine nye spill kun digitalt, for eksempel på Steam.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Jeg hater i utgangspunktet DLC og at du kjøper et spill uten egentlig å få den fulle opplevelsen på kjøpet. For å nyte hele spillet må man oppgradere med tilleggspakker eller microtransaksjoner.

Min første DLC var Dragonborn, så min opplevelse av nedlastbart innhold har vært positivt fra start av. DLC er bra så lenge det legger til noe til den originale spillopplevelsen. Jeg liker veldig godt å ha alt digitalt, bare synd at det virker som om det fører til at vi eier mindre og mindre spill og bare "leier".
  • 0
Jeg har kjøpt alt av DLC til Total War-serien, og noe DLC til Civilization V osv. Når jeg først kjøper et større spill så vil jeg gjerne ha hele opplevelsen, så jeg ender med å kjøpe all DLC, selvom jeg kanhende kunne klart meg uten noe av det.

Siterer projecthammer:
DLC er bra så lenge det legger til noe til den originale spillopplevelsen.


Ja. Day-one-DLC derimot er bare egnet til å skape følelsen av å ha blitt svindlet.

Siterer projecthammer:
Jeg liker veldig godt å ha alt digitalt, bare synd at det virker som om det fører til at vi eier mindre og mindre spill og bare "leier".

Ja. Jeg vil helst vite at jeg kan plukke frem spillene mine også om ti eller tjue år. Dessuten er det en helt egen følelse å ha spillene fysisk.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Jeg har kjøpt alt av DLC til Total War-serien


Syns DLC'ene til Shogun 2 var nokså simple til å være såpass kostbare, men måtte jo ha dem selv med min tynne lommebok. DLC'en Nintendo slapp til 16kr er som du sier, nedlastbart innhold gjort riktig. Valuta for pengene, lett tilgjengelig og pynter litt på et allerede godt fungerende system, for å si det slik.

Mitt største irritasjonsmoment er DLCene til BF3. Jeg kjøpte ett og ett, etterhvert som de kom, og det er latterlig at jeg ikke fikk Premium til redusert pris når jeg innså at jeg kunne tenke meg de to siste DLCene i tillegg. Istedenfor måtte jeg ha brukt enda 2-300,- på de tre siste pakkene, fremfor å kjøpe Premium til 499,-. Da ville jeg ha endt opp med å bruke godt over tusen kroner. Latterlig.

Jeg fikk tak i GTA V til 369,- på release, og fire baner i et ferdig FPS for 129,- er kvalmende. Jeg er veldig glad i BF3, men fikk skikkelig bismak av blodsuget til EA på et tidspunkt. Skulle jo hatt betalt for å i det hele tatt bruke Origin, men det er en helt annen diskusjon.
''eh'' - Link
  • 0
Siterer Subject 17:
Syns DLC'ene til Shogun 2 var nokså simple til å være såpass kostbare, men måtte jo ha dem selv med min tynne lommebok.


Ja. Flere av dem var i overkant dyre og jeg sørget i det minste for å kjøpe dem på tilbud, selvom de selv da var stivt priset noen av dem.

Siterer Subject 17:
Mitt største irritasjonsmoment er DLCene til BF3. Jeg kjøpte ett og ett, etterhvert som de kom, og det er latterlig at jeg ikke fikk Premium til redusert pris når jeg innså at jeg kunne tenke meg de to siste DLCene i tillegg. Istedenfor måtte jeg ha brukt enda 2-300,- på de tre siste pakkene, fremfor å kjøpe Premium til 499,-. Da ville jeg ha endt opp med å bruke godt over tusen kroner. Latterlig.


Ja. DLCene til BF3 gav så lite mening at de var medvirkende til at jeg sluttet å spille BF3. Har vel kjøpt én DLC. Kanskje jeg plukker frem igjen spillet dersom resten finnes billige nå som spillet har vært ute en stund.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Den eneste erfaringen jeg har med DLCer er gjennom COD og BF3. Jeg tenker at fire nye brett (inkludert nye våpen i BF3) for en hundrelapp er helt greit, selvom det kan bli litt mye hvis man skal ha alle. Da har de jo heldigvis laget en ordning som gjør at de som bestemmer seg med en gang for å skaffe seg alle får de til en redusert pris gjennom slike premuimpakker.

Siterer Subject 17:
det er latterlig at jeg ikke fikk Premium til redusert pris når jeg innså at jeg kunne tenke meg de to siste DLCene i tillegg


Jeg synes ikke det er latterlig i det hele tatt. Det er jo riktigere at man får avslag på prisen hvis man bestemmer seg tidlig for å kjøpe alle, istedet for at man skal kjøpe en og en til full pris for så og ville få de siste til redusert pris. Det er jo nettopp disse EA tjener pengene på.
  • 0
Siterer Mexis:
Det er jo riktigere at man får avslag på prisen hvis man bestemmer seg tidlig for å kjøpe alle,


Ja, neste gang skal jeg kjøpe spillet, og så kjøpe spillet på nytt. Da sparer jeg masse penger. I tillegg får jeg med to DLCer jeg ikke har lyst på.

Siterer Strategist:
DLCene til BF3 gav så lite mening at de var medvirkende til at jeg sluttet å spille BF3.


Du er ikke alene. Litt trist i og med at spillet er så bra.

Jeg syns Vietnam-DLC'en til BC2 var veldig god. Kostet vel 99,- og det føltes på mange måter som et nytt spill. Kan også trekke frem BF1943 som kostet 99,- da det kom.
''eh'' - Link
  • 0
Jeg har lastet ned svært få DLCer (ikke mer enn fire-fem, tror jeg), og kommer nok til å fortsette med det.

Siterer Strategist:
Ja. Day-one-DLC derimot er bare egnet til å skape følelsen av å ha blitt svindlet.


Definitivt. Utrolig at ikke utviklerne selv skjønner dette, og i det minste drøyer dem litt etter utgivelsen.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Det er derfor Sims er teit.
  • 0
Den beste DLC'en jeg har vært borti må være de to til GTA IV (The Lost and the Damned og The Ballad of Gay Tony). Dette er vel fasiten på hvordan en god DLC kan gjøres. Du får utvida universet fra hovedspillet uten at du føler at du trenger de for hovedspillet sin del. I tillegg ble de tilgjengelig på disc for de som ville det.
Skrekkeksempelet på hvordan det ikke bør gjøres er Prince of Persia fra 2008. Man lar ikke den endelige slutten på et spill være en DLC. Her føler jeg at det er ren grådighet som styrte. De hadde sikkert hele spillet klart fra starten av også valgte de å skille ut det siste kapittelet som en DLC.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Liker heller ikke DLC, men The Lost and the Damned samt endel andre føles som gode gamle expansion-packs, og det syns jeg er bra! Hvis man føler at man kjøper noe som gir ordentlig innhold men som samtidig er ved siden av originalspillet (ikke tatt ut av spillet for å senere tjene penger på det) så syns jeg det er flott. Bethesda og Rockstar har vært flinke her.

Men en ting jeg syns er litt ironisk er disse Game of the Year versjonene som kommer ut. Altså, det er jo kjempebra at man kan kjøpe spillet med alle DLCer til en god pris, men oppfordrer ikke dette til å vente med å kjøpe spillet slik at man kan spare penger på GOTY versjonen? Borderlands 2 kommer jo nå med GOTY versjon og Dishonored.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Har lastet ned omtrent alt av DLC til nesten alle spillene jeg har eid denne generasjonen. Hvertfall til alle jeg liker.
Setter alltid pris på mer innhold til gode spill, uansett hva det skulle måtte være.

Styrer dog som regel unna multiplayer DLC, siden jeg ikke har sansen for multiplayer generelt.
  • 0
CD prosjekt Red er de eneste utviklerne som jeg vil si har gjort nedlastbart innhold riktig. Fordi hvert "DLC" er med i patch fiksingen, noe som både fikser en del bugs og samtidig gir deg nytt innhold. Jeg er veldig spent på å se om de fortsetter med dette. De sa selv, om de skulle lage en DLC, så skulle det være en DLC som lager mye nytt innhold til hoved spillet samtidig som det kan måle seg med grunn spillet. Jeg har fortsatt igjen og se om det er andre utviklere som klarer å lage en slik DLC.
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!