Norsk
Gamereactor
nyheter

Forza 2

Mer info om spillet innafor!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Forza 2 ble første gang presentert på E3 06. Selv om det bare ble vist i videoform, lærte traileren ikke oss mye om selve spillet. Men etter en del graving og mailer hit og dit har ført til litt mer info om spillet...

Utviklerne Turn 10 er en gjeng som elsker motorsport, sjefen for utviklerne er Dan Greenwalt. Dan har erfaring fra motorsport og er besatt av fysikk i bilspill, dette går frem i flere intervju med han.

Greenwalt var den første til å beklage mangelen på demo under E3, men det finnes ikke muligheter for å lage en demo med det tidsskjemaet de er under nå. Forza 2 er planlagt utgitt før jul, det vil si å bruke en måned på og lage en demo er en ting det ikke finnes tid til.

Forza 2 er satt opp til å knuse det første spillet i serien på tre kjerneområder, innhold, ytelse og online funksjoner. Dette er ikke bare lett da det første spillet i serien leverte varer på de feltene, så disse stakkars folkene har mer enn nok og stri med. Det er lite som er annonsert enda, men det er annonsert en oppgang i antall biler fra 230 til litt over 300. To av de nye merkene er McLaren og Lamborghini, dette er merker som passer godt inn i spillet.
Antall baner har og gått opp fra 45 til 60, det er spesielt gledelig at 12 timers løpet på Sebring er en av de som blir med denne gangen.

Greenwalt avslørte i ett intervju med Teamxbox at dekkfysikkmotoren var det eneste som ble med videre fra det originale Forza spillet, til og med denne skal forandres en god del på. Teamet mener det er mye å hente fra denne motoren innenfor dekkslitasje og andre felt som har med dekk og gjøre.

Forza 2 vil ha 60 fps på skjermen, men dette blir ett lavt tall mot frekvensen fysikken vil oppdateres på. Fysikken vil oppdateres flere hundre ganger i sekundet, dette er langt mer enn det første spillet hadde med bare 45 oppdateringer i sekundet, og vi sammenligner med GT4 som bare hadde 30 oppdateringer i sekundet.
Dette vil gjøre at Forza 2 vil ha en langt mer avansert fysikkmotor enn alle simulatorspill som er på markedet til dags dato.
Stratosfære fysikken i Forza 2 vil ha flere store kollisjonsdetektorer, de to største vil være bil - vegg og bil - bil. Disse motorene vil være lagd for å ta hensyn til de forskjellige fysikk- kreftene som oppstår i kollisjoner mellom disse forskjellige elementene.
Forza 2 vil ikke bruke defleksjonsfysikk i kollisjoner, dette er det nesten alle bilspill bruker for og få realistiske reaksjoner fra biler som kolliderer. Forza 2 vil bruke en helt ny fysikkmotor til dette, denne motoren vil bruke realistiske metoder for og lage kollisjoner. Tallene de bruker for alle bilene er hentet fra krasjtester for de aktuelle bilene, dette gjør at vi ser på den mest realistiske kollisjonsmotoren i noe bilspill.

Oppdateringsfrekvensen vil gjøre underlagsmodellen mye mer avansert, se på Sebring banen som er en gammel flystripe med masse skjøter i banen. For fysikkmotorer er dette et mareritt, men ikke for motoren som blir brukt i Forza 2. Denne avanserte behandlingen av underlag åpner for bedre behandling av bremsefysikk og trigometrifysikk. Så at alle fire hjørner av bilen vil oppføre seg avhengig av underlaget, de fleste simulatorspill har aldri hatt en slik avansert modell.

Videoen på E3 var lagd i den aktuelle grafikkmotoren som Forza 2 vil bruke, men bortsett fra dette er ingenting kjent om grafikken i spillet. Men basert på videoen kan en vel si at det blir bra nok.

Forza 2 ser ut til å bli langt bedre enn det første spillet. Da vil bare tiden og GTR 2 vise oss om dette blir det simspillet med mest utvikling på kort tid.

Diskusjoner om spillet vil kunne fortsette på forumet

Forza 2Forza 2Forza 2


Loading next content