Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Forza Motorsport 2

Forza Motorsport 2

Gamereactors egen racingspesialist har tynt sin egen bil, Nissan 350Z, i Microsofts etterlengtede oppfølger, og forteller nøyaktig hvordan spillet virkelig er...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Biler er en livsstil for meg, noe som har hengt med meg siden jeg var barn og det blir bare verre og verre for hvert år. En kjærlighet som jeg egentlig ikke kan forklare, den bare finnes der, min glød for racing i allmennhet, og asfaltsracing bak rattet på überflotte sportsbiler er min livsstil.

Og om det er noe som Forza Motorsport 2 klarer bra, så er det å massere racingtarmene til den milde graden av racingfeber med bensin i blodet, slik at undertegnede havner i konstant endorfinrus bare av å surfe rundt i spillets garasje og se på alle innstillingsmuligheter, ulike konkurranser og bilmodeller som finnes. Akkurat dette er Forza Motorsport 2 best. Best i verden.

Forza Motorsport 2 er strukturert på akkurat samme måte som sin forgjenger, som videre har kopiert hele konseptet fra Sonys umåtelig populære og gjennomførte Gran Turismo-serie. Det handler om å slå seg frem gjennom et femtitalls konkurranser og avansere gjennom å vinne løp, kjøpe oppgraderinger og hele tiden både bli bedre som fører og få mer viten om de forskjellige bilmodellene.

Utvikleren Turn 10 har gjort et fåtall mindre forandringer. Nå kan man se rankingpoeng både for bilen sin og som fører. Ett system som fungerer utmerket og føles vel gjennomtenkt. Andre nyheter er at man i Forza Motorsport 2 kan gi bort sine biler som gaver via Xbox Live, delta i bilauksjoner, se på Forza TV og fotografere sin bil i det nye fotodelen. Dette er relativt små, men heftige nyheter som hjelper til å spe på den totale følelsen av en ytterligere omfattende racingverden.

Dette er en annonse:

For akkurat som i forgjengeren lykkes virkelig Forza 2 med å tilby en innbydende følelse av racing. De som allerede elsker biler og bruker mye tid på Forza 2 for å stille sitt begjær kommer til å nyte alle de små nyansene som tiltaler fartsgalskapen, mens den som er mindre bevandret kommer til å merke hvor godt Forza 2 fungerer som et grunnkurs i hvordan en racingbil fungerer og hvordan man takler en teknisk bane på beste måte. Her er Forza 2 fullstendig overlegen i forhold til andre simulatorer og semi-realistiske bilspill, ikke minst Gran Turismo-serien, tross at Sonys spill alltid har inneholdt en hel haug utdratte førerprøver.

Foruten nyhetene som jeg nevnte tidligere er Forza Motorsport 2 frem for alt en oppgradering av det foregående spillet der mer av det gode-prinsippet repeteres til det uendelige. Det finnes 309 biler i spillet denne gangen, alle fult oppgraderbare med realtidsskader, bilens virkelige motorlyd og kjøreegenskaper vel simulerte. Her finnes også 24 baner inklusive en gjeng ferske. Best blant de nye banene er Mugello, Sebring samt japanske Suzuka-banen som er like krevende og teknisk som den er i virkeligheten.

Den fortreffelig bilfysikken i Forza 2 har Turn 10 arbeidet steinhardt på for å forbedre hver minste del fra forgjengeren. Spillets fysikkmotor regner nå ut nye fysikkalkyler 360 ganger pr. sekund og som igjen gir en betydelig mer nøyaktig biloppførsel enn i noe annet racingspill til konsoll, noensinne. Forza 2 kan ikke konkurrere med GTR 2 med tanke på realisme, men inneholder heftig friksjons-, tyngde-, gravitasjons- og momentum-fysikk. Bilene veier som de skal, fysikken er ikke lengre bare konsentrert på toppeffekt, men nå også rett i forhold til bilenes dreiemoment og det er enklere i Forza 2 å provosere ut baken på de sterkere, lettere bakhjulsdrevne bilene.

Min egen Nissan 350Z (Fairlady Z i Japan) føles for eksempel veldig lik som den gjør i virkeligheten med samme litt tunge karakter, sterke motor og lekende bakende. Også motorlyden fra den Renault-bygde V6'ern høres akkurat som det gjør i virkeligheten, som igjen gjelder de aller fleste av bilmodellene i spillet. Visse bilmodeller er dog ikke gjenskapt med spesielt stor rettferdighet. Min tidligere bil, Honda Civic Type-R (2003) finnes i spillet, men minner ikke veldig mye om den skikkelige bilen. Den Honda Civic Type-R som finnes i Forza 2 overstyrer veldig lett så snart man flytter tyngdepunktet fra midten til bilens fremdel, mens den virkelige bilen aldri overstyrte før man provoserte den slik at den mistet grepet på alle fire hjulene (og da var man tvunget til å presse den helt sinnssykt).

Dette er en annonse:

Turn 10 har heller ikke brydd seg om å gjenskape den veldig spesielle karakteren som Hondas V-Tec-motorer tilbyr, der ekstrem omdreiningslyd oppstår rundt 6000 omdreininger pr. minutt. Dette gjelder så vel Civic Type-R som S2000 og Honda NSX som mer føles ut som kjedelige standardbiler enn de supersjarmerende sportsbilene de virkelig er. Og nettopp derfor synes jeg at det er litt synd at Turn 10 har valgt å inkludere hele 309 ulike bilmodeller i Forza Motorsport 2. For ettersom visse ikke er gjenskapt perfekt i sammenligning med deres virkelige egenskaper, muligens på grunn av tidsproblemer, burde de ha stoppet på 100 biler og i stedet fokusert steinhardt på å gjøre disse så like sine virkelige forbilder som mulig.

Men foruten at visse av spillets biler ikke helt minner om sine forbilder merkes det tydelig at Turn 10, akkurat som Simbin, har konsentrert seg veldig mye på å skape en detaljrik og nøyaktig dekkfysikk i deres etterlengtede oppfølger. Jeg kan imidlertid si at det har blitt prioritert litt feil med tanke på friksjonen i spillet og at Turn 10 har overdrevet vekten av å aldri tvinge bilens dekk til å gjøre flere ting samtidig.

Det finnes selvsagt poeng i å bygge opp spilleren slik at man ikke kan bremse og svinge samtidig, og at man dermed alltid skal forsøke å bremse i en rett og jevn linje før kurven begynner å svinge, for siden aksellerere seg ut av kurven, men i blant går dette til overdrift i Forza 2. Min Ferrari 360 føles i blant litt vel mye som en bastant Volvo 745 med samme kurvfølelse som en syv tonn tung stålseng. Dette er resultatet av den litt vel overdrevne friksjonsfysikken, men så snart man har akseptert dette og lærer seg bilens fysikk, kan man kjapt begynne å vinne konkurranser.

Forza 2 handler i starten nesten bare om læring og tålmodighet. Det gjelder å lære seg den grunnleggende tanken som gjennomsyrer all asfaltsracing; bremse tidlig, finne en rett og økonomisk linje inn i kurven og gasse seg ut av den (som sagt). De første tjue konkurransene går egentlig bare ut på å lære seg dette prinsippet slik at man siden aldri behøver tvile på kurvene igjen. Akkurat som i det første spillet handler singleplayerdelen om en samling mer eller mindre tøffe mesterskap som alle krever en viss type bil eller en viss type motor.

Mange av konkurransene i Forza 2 styres av bilens klasse, akkurat som i forgjengeren og det gjelder dermed å holde steinhardt følge med hvor mange oppgraderinger som kreves før bilen klatrer inn i neste klasseinndeling, og dermed blir ulovlig å konkurrere i lavere klasser. Det gjelder fra begynnelsen, akkurat som i Forza Motorsport å ikke bruke alle pengene man vinner på å trimme en bil, men forsøke å bygge en ganske diger garasje av ulike typer biler fra ulike verdensdeler for på den måten kunne konkurrere i så mange ulike mesterskap som mulig.

Jeg elsker dette opplegget som i det store og hele er stjålet direkte fra Gran Turismo-spillene. Det finnes en herlig utfordring i å trimme sin gamle Skyline slik at den har akkurat en hestekreft under makskravet for å konkurrere i et visst mesterskap, eller å passe på og vinne gjennom å lette sin bil (eller skifte drivaksling) enn å oppgradere motoren, for på den måten kunne vinne enklere mot biler i samme klasse, men samtidig ikke risikere å bli flyttet til en høyere klasse på grunn av en sterkere motor.

Men like artig som jeg synes denne godt utviklede balansegangen er, like dårlig synes jeg det er at Turn 10 vegret seg å legge til mer åpne mesterskap der mer eller mindre hvilken som helst bil får konkurrere. I Gran Turismo 4 for eksempel var det mengder av mer velsorterte konkurranser der man var tvunget til å ha en viss bil, eller ett visst antall hestekrefter, men også hele tiden et titalls konkurranser der hvem som helst mer eksempelvis overdimensjonerte motor kunne delta, free for all, so to speak. Dette savner Forza 2, helt klart. Mange ganger har jeg vunnet en eksklusiv sportsbil som jeg siden har blodtrimmet og ikke kunnet bruke ettersom reglene for hvert mesterskap er så strenge som de er.

Videre er det da meningen at man skal ta sitt nytrimmede monster ut på nettet for å konkurrere mot likesinnede, som selvsagt er rett tenkt, men spillet ville ha klart seg bedre med litt flere mindre begrensede konkurranser for den ensomme spilleren.

Vel online er Forza Motorsport 2 mesterlig. Turn 10 har forbedret hver en liten detalj av det som gjorde det første spillet så artig å spille over Live, og tilbyr nå på en racingopplevelse som er like omfattende som vanedannende. Auksjonshammeren er en artig liten nyhet som gjør det mulig å auksjonere ut sine egne doninger til høystbydende, på lik linje med Ebay, men denne gangen bare for biler, og muligheten til å kunne gi bort biler til sine venner er fin.

Det gjenstår å se hvor populært Forza Motorsport 2 og dets nyheter kommer til å bli via Live. Muligens kommer det til å spilles av like mange konkurrerende online som i forgjengeren, og i lag med de nye oppgraderingsmulighetene, de nye bilene og det nye auksjonshuset kommer Forza 2 da til å bli en fullstendig overlegen onlineopplevelse til sammenligning med konkurrenter som Project Gotham Racing 3, Need for Speed: Carbon eller Test Drive Unlimited.

Rent grafisk har Forza Motorsport 2 ikke så kjempe mye å si i sammenligning til sine konkurrenter. Klart, jeg ville aldri gå så langt som å si at det er et stygt spill, men heller aldri at det er spesielt superlekkert. Bilmodellene er vellagde som bare det, og presentasjonen er i absolutt i toppklasse men lyssettingen kunne ha vært bedre på lik linje med detaljrikdommen og innlastningstidene. Nå bruker jo Forza 2 mye av hardwarekapasiteten til å gjøre komplekse fysikkutregninger enn å fleske til med megaflotte lyseffekter og lekre shaders, men litt mer grafisk snacks hadde jeg helt klart forventet meg.

Som en konklusjon er Forza Motorsport 2 veldig bra, vellagd, omfattende og frem for alt veldig vanedannende oppfølger til et überheftig racingspill. Jeg hadde kanskje forventet meg litt flere nyheter, flere muligheter samt flottere grafikk. Men man kan ikke få alt her i verden - eller hva?

Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
Forza Motorsport 2
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Fet bilfysikk, god spillkontroll, herlig opplegg, veldig variert, inneholdsrikt.
-
Mangler på strukturelle nyheter, litt vel overdrevet friksjonsfysikk.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

En annens mening

Frode Haugen
Jeg er beklageligvis ikke den lykkelige eier av en bil beregnet for asfaltracing, men jeg tyner min Audi A3 så godt jeg kan. Jeg har heller aldri vært noen racingfantast, men har alltid vært glad i bilspill. Jeg synes Turn 10 har gjort det meste riktig, og det er en sånn overveldende dybde i Forza 2, at sånne som meg som må fullføre alt på 100% har et lite problem. Grafikken er mer enn grei nok, men ingen revolusjon, men bilfølelsen er helt på topp. Jeg elsker å sitte og småplukke på bilene i garasjen min i timesvis, kjøre noen løp, oppgradere litt mer og kanskje endre utseendet på bilen. Det er godt mulig racingførere kan finne feil ved fysikken, men som et relativt realistisk bilspill er det i mine øyne uovertruffent. 9/10

Medlemsanmeldelser

  • spioner
    Forza Motorsport 2 er en racing simulator laget av Turn 10 Studio som fleste veit om. og er en etterfølger etter Forza Motorsport som kom får... 10/10
  • x360_geek
    Utvikler: Microsoft Game Studios / Turn 10 Studios Utgiver: Microsoft Game Studios Release: Ute nå Genre: Racing simulator Aldersgrense: 3... 10/10
  • Filimonki
    Etter å ha testet ut Forza Motorsport 2 demoen, var jeg helt begeistret! Jeg må si at jeg har aldri vært noe som helst bil interessert, men Forza... 10/10

Relaterte tekster

Forza Motorsport 2Score

Forza Motorsport 2

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Hegevall

Gamereactors egen racingspesialist har tynt sin egen bil, Nissan 350Z, i Microsofts etterlengtede oppfølger, og forteller nøyaktig hvordan spillet virkelig er...!



Loading next content