Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Forza Motorsport 3

Forza Motorsport 3

Microsoft og Turn 10 går rett i strupen på Gran Turismo-serien til Sony og forsøker seg på sitt mest realistiske Forza så langt. Jon Cato har prøvekjørt over 400 biler.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I mine øyne har Gran Turismo-serien ødelagt like mye for racingsjangeren som den har bidratt. Forstå meg riktig; jeg brukte sikkert over 50 timer på det første Gran Turismo-spillet på Playstation. Det å få lov til å kjøre ekte biler med ekte bilfysikk var i sin tid en revolusjon for sjangeren. Det er bare det at dette fokuset på autentisme er et toegget sverd. Mens utviklerne fokuserer på å gjengi bilmodeller fra virkeligheten med et sykelig detaljnivå kan fort spillegleden forsvinne i alt maset om realisme. Og de strenge restriksjonene fra bilprodusentene som gjør bilene om til sprettballer så snart man treffer en vegg, bryter også med målet om å formidle en realistisk kjøreopplevelse.

Til tross for dette har Gran Turismo-serien blitt umåtelig populær. Det skyldes først og fremst at dette fokuset på glinsende nye og autentisk modellerte bilmodeller er gjort med en slik kjærlighet og detaljfiksering at det skinner gjennom til spilleren. Alle med et snev av bilinteresse lar seg fascinere av et spill der de får kjøre biler de aldri kommer til å få råd til.

Forza Motorsport-serien er Microsofts svar på Sonys Gran Turismo-serie. Det betyr hundrevis av ekte biler, omtrent like mange ekte baner, og millioner av muligheter til å modifisere og fikse på bilen sin.

Som vanlig i denne typen spill må man starte med en konebil - i mitt tilfelle en Toyota Yaris - som putrer rundt på en liten bane i kappløp med syv andre biler. Etter å ha studert sportsbilene på coveret blir det en aldri så liten nedtur å sette seg inn i en Yaris for å kjøre om kapp med andre småbiler. Fartsfølelsen er dårlig, og de første løpene blir nesten et lite gjesp.

Dette er en annonse:

Men den milde starten tjener sin funksjon. Turn 10 har vært opptatt av å lage et racingspill som kan spilles av alle, og du har derfor ulike hjelpemidler som kan slås av og på. Og dette bør du styre selv. Mine første løp med Yarisen min vant jeg lett, så da var det inn og skru av ABS, tone ned hjelpelinjen, øke intelligensen til motstanderne og skru av traction-kontroll. Ved å finjustere valgene i løpet av de neste løpene fant jeg en balanse som gjorde at de ble en utfordring, og gleden av å vinne ble desto større.

Jo færre hjelpemidler du har aktivert, jo mer penger tjener du. Og heldigvis tvinger ikke spillet meg til å sitte i timesvis i konebiler for å tjene nok penger til å kjøpe noen digre fartsglis. Etter noen få løp går jeg over til en BMW, og da begynner det å hjelpe. Etter noen timer har jeg en stall av fete sportsbiler og minimalt med hjelpemidler skrudd på, og føler egentlig at jeg spiller et helt annet spill enn det jeg startet med.

Kjørefølelsen er det ingenting å utsette på i Forza. Bilene føles tunge og forskjellige. Man merker forskjell på biler som har forhjuls- eller bakhjulsdrift, og ulike bilmodeller må mestres på forskjellig måter. Turn 10 har virkelig klart å fange den autentiske kjørefølelsen som Gran Turismo-serien er kjent for.

Turn 10 har også klart å lage en silkeglatt grafikk som oppdateres med seksti bilder i sekundet. De fleste racingspill har nemlig bare en bildeoppdatering på tretti bilder i sekundet, og man merker forskjellen. Det flyter helt fenomenalt i Forza 3, men den glatte bildeoppdateringen går dessverre på bekostning av andre grafiske effekter. Grafikken er nemlig veldig statisk og livløs. Kræsjer jeg med andre biler blir det ingen røyk eller spektakulære gnisteffekter, alt som skjer er at den skinnende blanke teksturen til motstanderens bil blir byttet ut med en litt skitnere tekstur. Det ser falskt og merkelig ut. Å kjøre over grus lager ingen støvskyer, svidd gummi lager ikke røyk, og resultatet er at det føles nesten som å kjøre en litt livløs bilsimulator-simulator!

Dette er en annonse:

Likevel byr Forza 3 på mye moro for bilentusiaster. Når man kjører en perfekt innstilt sportsbil gjennom Nürburgring er spillet på sitt deiligste. Kjørefølelsen er nemlig god tvers igjennom.

Noe som sikkert vil bli omstridt er at spillet har "lånt" muligheten til å spole tilbake fra Race Driver: Grid. Dermed kan du spole tiden noen sekunder tilbake hvis du blir litt overivrig i en sving. Ettersom du ikke blir straffet for å bruke denne funksjonen og kan bruke den så mange ganger du vil, blir det fort slik at man retter opp feil man gjør underveis i løpet og ender opp på førsteplass litt for ofte. Det fjerner litt av brodden i kappløpene.

Heller ikke de datastyrte motstanderne er jeg spesielt imponert over. De kjører for det meste forutsigbart og kjedelig, og det blir etterhvert ikke noen stor glede å vinne over disse robotkjørerne. Da er det betraktelig mer moro å hente i spillets nettdel, som fortjener en nærmere introduksjon.

Forza 3 er nemlig lagt opp til at du skal dele dine opplevelser med andre. Og det er svært mange gode argumenter for å koble deg på Xbox Live når du spiller. Først og fremst kan du jo kjøre løp mot andre mennesker, men du kan også produsere og selge varer til andre. Finner du et godt oppsett til Opelen din som gir den perfekt veigrep og maksimal hastighet, kan du selge oppsettet ditt til andre spillere. For spillets egen valuta. Dermed kan de som hater å fikle med bilinnstillinger bare kjøpe ferdige oppsett som andre spillere har modifisert og testet ut. Mens de som elsker å leke med innstillingene kan leve av å trimme biler og selge innstillingene sine.

Det samme gjelder utseendet på bilene. Et kraftig redigeringsverktøy lar deg pynte bilene med en fantastisk detaljrikdom. Det er tidkrevende, men resultatet for kreative kunstnersjeler er imponerende. Også disse dekorene kan selges og kjøpes for spillets egen valuta.

Forza 3 er et fantastisk detaljrikt bilspill med en superstram kjøremotor, men det mangler litt på kjøregleden. Er du veldig bilinteressert vil dette spillet kunne glede deg i mange måneder fremover. Men personlig savner jeg flere kjøremoduser i enspillerdelen og rett og slett litt mer liv i spillet. Et edruelig racingspill for bilinteresserte.

Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
Forza Motorsport 3
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
God kjørefølelse, fabelaktig onlinestøtte, fin presentasjon, bra belønningsstruktur
-
Småkjedelig kampanjedel, livløs grafikk
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

Forza Motorsport 3Score

Forza Motorsport 3

ANMELDELSE. Skrevet av Jon Cato Lorentzen

Forza 3 utfordrer racingtronen til Gran Turismo. Lykkes Microsoft i sin tredje versjon av spillet? Jon Cato har svaret.



Loading next content