Fox n Forests

Fox n Forests

Årstider kommer og går...med mindre du har en magisk armbrøst.

Fox n ForestsFox n Forests

Indiespill og 2D-plattformere går godt sammen, og mange indieutviklere ser ut til å lengte tilbake til de gode gamle dager, da spillutviklingen var ung, før krigen da alt var så mye lettere og man kun trengte å navigere to dimensjoner. Fox n Forests fra Bonus Level Entertainment er et sånt type spill, men istedenfor å gjøre det samme som alle andre, kommer det med noen nye ideer som puster litt nytt liv i sjangeren.

Den sentrale mekanikken i spillet er armbrøsten som kontrollerer årstidene, og det er kun ved å forandre årstidene at du kan nå visse områder og løse visse utfordringer. Hvordan kan du krysse en innsjø når du er en rev som hater vann? Sørg for at vinteren kommer og innsjøen fryser til is, så klart! Men hvordan klatrer du da opp et tre på andre siden av innsjøen når alle grenene er bare og stammen glatt av is? Du snur året tilbake til sommer og klatrer opp løvverket som plutselig har dukket opp.

Det er sånn de som vil fullføre spillet 100% må tenke hvis de de skal greie å finne alle samleobjektene, for de er nemlig bortgjemt i hemmelige rom og vanskelige passasjer. Det er bare ved å bruke årstidene på oppfinnsomme måter at man kan finne alle, så det anbefales å være litt kreativ og tenke utenfor boksen.

Fox n Forests

Jeg har ennå ikke nevnt premisset, som er ganske enkelt, egentlig. Du er en rev som heter Rick, og når du prøver å spise Patty, en av skogens mange fugler, gir Patty deg et tilbud du ikke kan si nei til. Hvis det er noe kapitalistrever liker mer enn mat så er det jo penger, så når du blir tilbudt muligheten til å knerte en haug med grønnøyde fiender i bytte mot gull, tar du kappen og den magiske armbrøsten fra Årstidstreet uten å nøle. Som du sikkert har skjønt er ikke historien det viktigste her, alt du trenger å vite er at du må gå fra venstre til høyre og løse noen oppgaver på veien. Det er jo et plattformspill, tross alt.

Spillet er bygd opp sånn at det er et fast antall brett du er nødt å gjennomføre, så ikke et Metroidvania, med andre ord. Brettene er ganske lange, så lange at de har en rekke lagringspunkter spredt rundt omkring. Men akkurat som i Spyro er det en Moneybags the Bear her også, eller rettere sagt, en grådig grevling som krever at du betaler en stadig økende sum hver gang du skal benytte deg av et lagringspunkt. Så her må du vurdere hva du har mest bruk for: lagringspunkter eller penger.

Valuta og pengeinnsamling er en ganske stor del av spillet, spesielt siden gullet du samler inn i løpet av brettet ved å finne skatter, eller drepe fiender, kan brukes når du kommer tilbake til startområdet igjen. Her har Patty en rekke oppgraderinger til salgs; mer helse og bedre ferdigheter, stort sett. Du blir stadig mer mektig etter hver som du kommer deg videre i spillet, og blir stadig bedre forberedt til de litt vanskeligere utfordringene, som bossene.

Fox n ForestsFox n Forests

Bossene er kreativt designet, men er ikke spesielt revolusjonerende, selv om de tar i bruk den samme årstidsmekanikken. Selve kampene er ikke så veldig imponerende, da de i hovedsak består av et par slag og skudd fra armbrøsten, og til tider var de direkte frustrerende fordi Rick ikke reagerte overhodet når jeg trykket på knappene for å få ham til å angripe.

Visuelt sett er dette helt klart en hyllest til de gode gamle spillene, med 16-bits grafikk, fargerike og varierte verdener og en haug med morsomme fiender man kan bryne seg på. Det er litt simpelt, og der spill som Shovel Knight har greid å skape en egen identitet innenfor sjangeren, kommer dessverre Fox n Forest litt til kort. Det skal ha for humoren mellom figurene, da.

Hvis du vil ha et enkelt plattformspill som har et par utfordringer å by på både når det gjelder kamp og puzzles, er ikke Fox n Forest et dårlig valg. Årstidmekanikken hjelper virkelig med å skille dette spillet ut fra resten av spillene i denne sjangeren, men selv ikke den mekanikken er nok til å få dette til å føles som en frisk og ny opplevelse. Det er absolutt ikke en klassiker, men det betyr ikke at det ikke er verdt å bruke litt tid på.

7 / 10
+
Det å kunne forandre årstiden er kult, brettene ser og føles bra ut, masse oppgraderinger og variasjon.