Suksessoppskriften har vært den samme i mange år. To sett med utviklere, som bruker to år på Call of Duty-spillene sine, og slipper dem annenhvert år. Fremgangsmåten har utvilsomt vært innbringende for Activision, men nå melder de likevel om endringer.
I fremtiden skal nemlig teamene få ytterligere ett år på seg til å fullføre spillene, ettersom utvikling til de nye konsollene er mer krevende.
Slik vi har forstått det skal utviklerne også fordele seg over tre team (Sledgehammer Games skal nå få hovedansvaret for sitt eget spill og ikke bare bistå Treyarch og Infinity Ward) slik at man kan fortsette med årlige spill likevel:
- There are several advantages to doing this. This first is of course quality; this will give our designers more time to envision and to innovate for each title. Simultaneously it will give our content creators more focus on DLC and micro DLC which, as you know, have become large and high-margin opportunities, and significant engagement drivers. Finally, it'll give our teams more time to polish, making sure that we relive the best possible experience to our fans each and every time, kommenterer Activisions Eric Hirsberg om endringene.
Hovedkonkurrent EA har på sin side ingen planer om å starte med årlige utgivelser i Battlefield-serien (som kun Dice jobber med), da de heller ønsker å gi ut spil i andre serier (i år er det Titanfall) de årene Battlefield tar pause.
Hvilken fremgangsmåte liker du best?