På fjorårets E3 messe ble den kommersielle versjonen av kampsimulatoren Full Spectrum Warrior (FSW) vist frem for første gang. Et solid lagspill mellom det amerikanske forsvaret og Pandemic resulterte i et trekkplaster som ga gjenlyd i messens enorme haller. Utviklet for å gi soldatene en mulighet for å øve taktiske kamphandlinger uten å måtte sende dem i felten - med all den realismen dette måtte medføre. Det er THQ som tar seg av utgivelsen og bringer oss dette avanserte stykket leketøy. Det er ingen tvil om at spillets innhold vil sette i gang en viss debatt. Her leder man amerikanske soldater gjennom realistiske krigssituasjoner og slyngelstater blir invadert og terrorister likvidert. Nettopp det faktum at det ikke er inngått noen kompromisser taler til FSWs fordel og er med på å skape en meget anderledes opplevelse.
Det fiktive Zekistan blir invadert av vestlige tropper. De lokale beboerne er alt annet enn vennligsinnede - snart er man pakket inn i ett døgn av intense opplevelser og impulsive handlinger. Situasjonene er satt sammen slik at de på realistisk vis skaper følelsen av urbane kamphandlinger. Her trekkes så godt som alle overskrifter fra USAs seneste aksjoner inn i bildet og skaper et imponerende kollasje som oser av stemning. I et puslespill hvor også SAS-soldater og US-rangere flytter deres brikker, skal man forsøke å skape seg et strategisk overblikk. Gissler skal befris, massegraver lokaliseres, Stinger-missiler demonteres og flyplasser nøytraliseres. Alt veves sammen rundt to grupper - Alpha og Bravo - som blir spillerens forlengede arm. En kort introdusjon fra hver av de åtte soldatene danner innledningen, før de første prøvelsene bombarderer de blivende heltene.
Gruppene fungerer som to homogene enheter som man styrer enkeltvis. Hver gruppe har en sjersant, en tung automatrifle, en almindelig skytter og en grenader. Samlet utgjør de en slagkraftig styrke som kan løse store problemstillinger. Når man så kombinerer de to gruppene, har man plutselig åpnet ett hav av muligheter. Selv om skjermisene fra FSW kanskje lukter litt action, handler det i langt høyere grad om strategi. Mye av denne strategien kommer nettopp i spill ved kombinasjonen av de to lagene. Mens man beveger seg lenger frem i forløpet, vil man bli satt i en masse tilsynelatende håpløse situasjoner. Det kan eksempelvis være at man skal forsere en fullstendig åpen plass hvor fienden har stasjonert et maskingevær. Ved å gi ordre til de to lagene på skift, kan man utnytte hverandre til dekke og løse problemet. Det handler hele tiden om å tenke flere trekk fremover, siden uplanlagte handlinger straffes hardt. Mister man en av sine soldater er det "Game Over" og man må pent starte fra det siste save-punktet.
Styringen av gruppene er nydelig gjennomført. Det er behagelig å bevege soldatene rundt og man assisteres konstant av en god AI. I stedet for å styre folk enkeltvis, styrer man i stedet en markør som viser hvor man vil gruppen skal ta posisjon. Et enkelt trykk og så stiger de amerikanske militærdoktrinene opp til overflaten og AI’en sørger overbevisende for at folkene beveger seg til den ønskede posisjonen. Konstant kan man skifte mellom de to gruppene - og fra tid til annen tre grupper. Det hele føles ekte og har et uhyre realistisk utseende og preg. Ofte tar man seg selv i å sitte og beundre hvordan folkene beveger seg i posisjon. FSW oser ganske enkelt av stemning og trykker på alle de riktige knappene. Det er også mulig å spille FSW over Xbox Live. Dette skjer gjennom en herlig runde coop, hvor to deltagere tar styringen over hvert sitt lag. Konseptet er en flott utnyttelse av Live og krever virkelig samarbeid, koordinering og overblikk.
I et hav av granatkastere, luftstøtte, røykgranater og automatrifler, engasjeres man raskt i en virtuell runde terrorister og soldater. I dette scenariet bakker teknikken opp og gjør det hele en anelse mer troverdig. Grafikken er ganske enkelt imponerende og er proppfull av små detaljer. Kameraet rister som om det var en direkte TV-sending, partikkeleffektene imponerer og det samme gjør de utrolig detaljerte soldatene. Alt dette er pakket inn i flotte omgivelser, flytende animasjoner og et stabilt tempo. Det er tydelig at dette er et spill som er optimert til Xboxen. Lyden er også glimrende. Her er bombastiske militærrytmer, krydret med et midtøstlig preg og bassbuldrende effekter som river litt ekstra ut av anlegget. FSW er på mange måter en meget tiltalende tittel som helt sikkert vil skape debatt gjennom sin realisme.