Funny or Die Presents...

Funny or Die Presents...

Etter mer enn tre års suksess kommer endelig Will Ferrells TV-serie til Norge. Funny or Die Presents er resultatet av grenseløs idémyldring fra noen av Amerikas aller morsomste komikere. Suzanne har fått kjørt lattermusklene...

For de som ikke er kjent med Funny or Die er det originalt en webside startet opp av Will Ferrell i 2007. Her lastes det opp filmer, bilder og artikler som det så stemmes på. Man kan trykke på Funny eller på Die, alt etter som hva man synes om det som er blitt lastet opp. I 2009 ble konseptet gjort om til en TV-serie hos tungvekterne HBO. Nå har første sesong kommet ut på DVD her i Norge.

For å forklare konseptet helt enkelt: Se for deg at noen har samlet en rekke kjente, og ikke fullt så kjente komikere i et rom, gitt dem kun alkohol og energidrikker å drikke og sjokolade å spise, og så bedt dem om å skrive sketsjer, om hva som helst. Ingenting er for sært, for outrert eller for tabu. Resultatet av denne komikerorgien blir så sendt på TV uten sensur. Det er Funny or Die Presents i et nøtteskall. Sånt blir det underholdning av! Mye av det er morsom(t), og noe av det er dø(llt).

Funny or Die Presents...

Noen av sketsjene du får se i første sesong er blant annet Drunk History, Designated Driver, Sleeping with Celebrities og Playground Politics. Noen av sketsjene er serier som går over flere episoder, mens andre er korte, enkeltstående segmenter.

Drunk history er akkurat det. En halvkjent person får en masse å drikke, og så må han eller hun fortelle om en berømt hendelse eller epoke fra amerikansk historie. Det at man kan litt om amerikansk historie fra før er definitivt en fordel her. Tror noe av humoren forsvinner hvis man er helt uvitende. Personlig synes jeg denne sketsjen er hysterisk, Kanskje fordi jeg kjenner meg... ehm...hæ...nevermind citizen.

Sleeping with Celebrities er også akkurat det det gir seg ut for å være. En 30 sekunders snutt av en kjendis som sover. Playground Politics er amerikansk og internasjonal politikk forklart via småunger på en lekeplass. Fantastisk morsomt, så lenge man har litt peiling på det som rører seg ute i verden. Designated Driver er en serie som følger to menn ute på tur, hvorav den ene er en drittsekk og har en helt unik evne til å havne i trøbbel. Den andre er en forsiktig, liten fyr som trives aller best i badekaret sitt.

Funny or Die Presents...

Sketsjene bindes sammen av diverse vignetter inspirert av 60-tallets retrosjarm, samt en herlig mannssjåvinistisk og politisk ukorrekt "hallomann" som høres ut som fortelleren fra Crackdown og Mass Effect. Det er ikke han, jeg har sjekket.

Rollene spilles i hovedsak av komikere man har sett mange ganger før, men hvor man har dem fra husker man aldri. Noen av sketsjene krydres av mer kjente fjes som Will Ferrell, Ed Helms, Zach Galifianakis og Malin Akerman. Skuespillet er som regel langt over par kjent navn eller ikke.

Funny or Die Presents...

Den kombinasjonen av sære ting man får servert i Funny or Die gjør at det finnes noe for enhver smak. Men det gjør også at det er ting som ikke faller i smak i det hele tatt. Spesialeffektene og lydbildet er ikke mye å rope hurra for, men man kan velge om dette er irriterende og negativt, eller en del av Funny or Die-sjarmen. Kjedelig er det uansett ikke! Så har du noen gang lurt på hva som rører seg oppi huet til Will Ferrell og hans likesinnede er Funny or Die absolutt verdt å få med seg. Du kommer til å le. Garantert.

7 / 10
+
Morsomme og absurd sketsjer. Gode skuespillerprestasjoner. Pen innpakning. Variert innhold.