Game of Thrones

Game of Thrones

Cyanide Studios har i samarbeid med forfatteren av A Song of Ice and Fire laget et spill satt i George R. R. Martins veldige univers. Når du spiller Game of Thrones enten vinner eller dør du. Det finnes ingen mellomting...

Historien i Game of Thrones utspiller seg samtidig med hendelsene i romanen med samme navn, og selv om de to fortellingene for det meste holdes adskilt vil viktige begivenheter fra boka påvirke spillet, og du får møte flere sentrale karakterer som Jeor Mormont, Lord Varys og Cercei Lannister. Du besøker også sentrale steder fra serien, som Castle Black og King's Landing.

Historien i spillet er intet mindre enn glimrende og sverter ikke på noen måte universet George R. R. Martin har skapt. Martin har vært involvert i utviklingen av historien, og har anerkjent den som en del av hans univers. Du følger Mors, en respektert bror av Night's Watch-ordenen, og Alester, en fyrstesønn som returnerer til sitt hjem etter 15 år i eksil. I løpet av spillet får du gradvis større innsikt i deres fortid, en fortid de begge må ta et oppgjør med. Gang på gang ble jeg tatt på sengen av løgner som blir avdekket og linjer som trekkes jeg ikke så komme. Mennesker jeg stolte på svek meg, mens andre kom meg til unnsetning uanmeldt. Det hele bygger seg opp til en av de sterkeste avslutningene jeg noen gang har vært vitne til i et spill.

Game of Thrones
Alester Sarwyck returnerer etter 15 år i eksil for å overvære sin fars begravelse.

For det meste blir historien godt fortalt. Et par ganger følte jeg at framdriften ble unødvendig treg, men utover det var tempoet som det burde. Det er likevel en lineær fortelling, hvor dialogvalg ikke avgjør hva som skjer, men hvordan de skjer. Når det er sagt har valgene dine en klar effekt på handlingen - velger du å spare et liv kan den personen dukke opp senere og få deg til å angre på den avgjørelsen. Mot slutten er det også du som velger hvordan det hele ender. Dialogvalgene lar deg også til en viss grad avgjøre Mors' og Alesters personlighet. Vil du at de skal være nådeløse eller barmhjertige, godtroende eller paranoide. Alt i alt en godt gjennomført historiefortelling.

Game of Thrones klarer dessverre ikke bringe Westeros riktig til live. Med unntak av Castle Black virket de ikoniske stedene ikke like grandiose og levende som de portretteres i bokserien. Folk står gjerne i par eller klynger og gjentar den samme dialogsekvensen om og om igjen, men ingen går mellom steder eller virker opptatt. I tillegg er svært mange av karaktermodellene til folk helt identiske. Områdene virker også alt for små, spesielt King's Landing som i bøkene er en stor havneby, men som i spillet er liten og uten havn. Man mister også avstandsfølelsen når hvert område er avgrenset og reisen mellom dem skjer øyeblikkelig.

Game of Thrones
Tronrommet i King's Landing er en av mange ikoniske steder du får besøke.

Spillet bærer preg av ikke å ha hatt et skyhøyt budsjett. Lav teksturkvalitet, knudrete 3D-modeller og upresise animasjoner trekker deg stadig ut av spillopplevelsen. Ettersom store deler av spillet foregår i dialogsekvenser tett på karakterene er det ikke noe som går en hus forbi. Likevel kunne jeg tilgitt det dersom stemmeskuespillet var av bedre kvalitet, men den gang ei. Det strekker seg fra grusomt til ok, med unntak av Mors' stemme som det eneste unntak. Dialogen er, som i boka, ofte svært fornem hos de høyerestående og snøvlende blant de fattige, noe stemmeskuespillerne ikke har klart å fremføre på en troverdig måte. Utover det mangler spillet i sin helhet en del finpuss. Ujevnt lydnivå og manglene synkronisering mellom dialog og animasjon er noen eksempler.

Når du starter spillet får du mulighet til å avgjøre kampstilen til Mors og Alester. Du kan velge en av tre klasser for hver av dem (totalt seks ulike), og ellers et svært standard talenttre. Den mest interessante delen av karakterskapingen er der du velger deres styrker og svakheter i kamp. Disse må være i balanse, så velger du mange styrker følger også flere svakheter. Jeg ble sittende en stund å veie de ulike styrkene og svakhetene opp mot hverandre for å finne balansen som passet min kampstil best. Valgene føltes betydningsfulle, ikke noe man gjør uten grundig vurdering av potensielle ringvirkninger.

Game of Thrones
Kampsystemet er svært taktisk. Går du etter en fiende, eller fordeler du kreftene for å oppholde flere fiender?

Kampsystemet er svært taktisk, klart inspirert av Dragon Age: Origins. Karakterene sloss av seg selv, men du styrer hvem de skal angripe og hvilke egenskaper de skal bruke. Du kan sette spillet i sakte film mens du gir karakterene kommandoer. På dette området synes jeg Game of Thrones overgår Dragon Age: Origins, for der man i Dragon Age: Origins kan pause helt har man i Game of Thrones alltid tidspress på seg når man gjør taktiske beslutninger. De taktiske valgene har også betydning for om du lykkes eller ikke, en kan ikke forvente å vinne hvis du ikke planlegger i forkant og underveis. Det eneste jeg savner fra kampsystemet er at posisjonering ikke har noen taktisk nytte. Du tjener ikke på å angripe bakfra, og piler går gjennom vegger, noe som gjør det umulig å bruke sine omgivelser som dekning. Du kan heller ikke kommandere karakterene til å bevege seg til en posisjon hvor det ikke er en fiende, noe som er problematisk når man styrer mer enn en karakter i kamp. Likevel er kampsystemet interessant og variert nok til å drive deg gjennom historien uten at kampsekvensene virker påtvunget.

Menysystemet er helt kurant, men har enkelte små irritasjonsmomenter som gjør navigasjonen klønete. For eksempel kan man ikke lukke en meny med samme knapp som man åpnet den med. En kan heller ikke laste et gammelt lagringspunkt dersom man er i kamp, noe som er irriterende når en ser at det ikke går din vei.

Game of Thrones
Mors har blitt herdet etter årelang tjeneste på The Wall.

Alt i alt er det historien og kampsystemet som redder denne tittelen. Historien alene bør for tilhengere av bok- og TV-serien være grunn nok til å gi spillet en sjanse. Dette betyr ikke at du må ha kjennskap til Game of Thrones-universet for å henge med i historien, men det vil gi deg bedre forståelse av det som skjer utenfor spillets grenser. Spillets estetiske side legger dessverre en demper på den utmerkede historien. Særlig stemmeskuespillet skulle jeg gjerne sett var av høyere kvalitet. Jeg skulle også gjerne sett en større og mer levende verden. Kampsystemet er godt gjennomført, med flere interessante elementer, om enn med små mangler. Er du glad i en dyp og voksen historie er dette et spill for deg.

7 / 10
+
Glimrende historie og godt kampsystem