Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler

Gamereactor tester Playstation VR

Vi har snakket om "virtual reality" i årevis nå, og til forskjell fra konkurrentene kan PSVR spilles på konsoll. Les vår gjennomgang av headsettet Sony lanserer til PS4 neste uke...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Virtual reality er ikke lenger på alles lepper, i hvert fall ikke like mye som i starten av 2016 og årene før. Når det er sagt er VR fremdeles et nokså hett tema, og dette gjelder ikke minst i spillbransjen. Oculus Rift og HTC Vive har tross alt gjort sine debuter allerede, og nå har tiden kommet for Sony og deres Playstation VR. Ettersom headsettet deres fungerer sammen med Playstation 4-konsollen, som det allerede finnes 40 millioner av ute i verden, har PSVR et fortrinn på papiret. Man trenger ikke en kraftig PC, og Sony lover et godt bibliotek med spill ved lanseringen. Prisen er også overkommelig (ca. 5000 kr.), men spørsmålet står fremdeles: Har VR kommet for å bli?

Vi kan ikke skrive at dette er noe vi vet svaret på. Det ville vært løgn. Det vi derimot vet er at PSVR-headsettet lanseres med en brukbar samling med spill, som tilbyr virtual reality-opplevelser til de fleste smaker. PSVR er også det billigste alternativet når man tar alt med i beregningen, ettersom Oculus Rift og HTC Vive tross alt krever nokså kraftige PCer. Slik er det ikke med PSVR, og vi vet også at Sony mestrer å lage solide produkter man kan stille forventninger til.

HQ

I det hele tatt har Playstation VR mange positive strenger å spille på, men vil det være nok? Akkurat som vi måtte da HTC Vive ankom, må vi innrømme at virtual reality ikke vil passe for alle. Det er en radikalt annerledes opplevelse, og uansett hvilket headset du vurderer, burde du finne en måte å teste det ut på før du tar avskjed med tusenlappene dine. Det er ikke gitt at du vil nyte måten VR stenger deg ute fra omverdene på, og mange blir også uvel av VR-opplevelser. Samtidig er VR helt fantastisk for mange andre, så det er absolutt verdt det å gi konseptet en sjanse.

Dette er en annonse:

I Playstation VR-eksen finner du en reciever-boks, kabler, høretelefoner (ørepropper) og en disk med åtte demoer. I tillegg kommer naturligvis selve headsettet og man får også tilgang til å laste ned Playroom VR. Når det er sagt trenger du også en Playstation 4-konsoll før du kan begynne å spille, samt et Playstation 4-kamera. Skal du ha den fulle opplevelsen er det også lurt å skaffe et par Playstation Move-kontrollere, så det er åpenbart at VR ikke er en billig hobby å skulle kaste seg ut i. PS4+PSVR-kombinasjonen er billigere enn en VR-klar PC med tilhørende headset, men vi snakker fortsatt mange tusenlapper totalt sett.

Gamereactor tester Playstation VRGamereactor tester Playstation VRGamereactor tester Playstation VR

Baksiden ved dette er at Playstation VR virker mindre luksuriøst enn VR på PC. Det er ikke til å komme utenom, men heldigvis bøter Sony på dette i designet de har gått for. Headsettet er smart satt sammen, og fremstår som futuristisk, Det er solid bygget, men samtidig er vekten holdt nede. Dermed føles hele enheten mer passende for stuegulvet enn Oculus Rift og HTC Vive.

I tillegg er PSVR-headsettet nokså komfortabelt i bruk. Det er innsatt med myk gummi både i forkant ved pannen og bak ved bakhodet. Dette sørger for at hodesettet sitter godt, og samtidig finnes det justeringsmuligheter i strammemekanismen. På toppen av dette er det også mulig å justere hvor langt unna øynene skjermen inni headsettet sitter. I det hele tatt fremstår PSVR som smart og elegant både på utsiden og innsiden, og det er uten tvil det mest iøynefallende VR-headsettet på markedet selv om spesifikasjonene ikke er best i klassen.

Dette er en annonse:

Hvis du bruker briller passer ikke PSVR like godt, men det er slett ikke umulig å bruke headsettet uten av å ta av deg brillene. Samtidig vil du nok føle behov for å ta pauser hyppigere enn de som ikke bruker briller, ettersom headsettet presser noe ned på brillene ovenfra. Dette betyr at man må gjøre justeringer hyppigere for å holde ting komfortabelt, men det er på ingen måte så ille at PSVR er utelukket for folk som bruker briller.

Enten du bruker briller eller ei kan du imidlertid forvente å bli låst ute fra den ekte virkeligheten mens du utforsker den virtuelle. Rundt OLED-skjermen foran øynene sitter det mye puter som raskt tilpasser seg ansiktet ditt og stenger lyset ute. Vi opplevde det heller ikke som noe problem at disse gummiputene ble svette eller seige etter noen timer med spilling, selv om vi satt i et rom med nokså høy temperatur. Huden din bli litt varmere enn vanlig etter en stund, men ikke nok til at man begynner å svette.

HQ

Som vi har vært inne på har ikke PSVR like gode spesifikasjoner som PC-alternativene. Skjermen har en oppløsning på "bare" 1920x1080, men det er mindre ytelse fra PS4-maskinvaren som utgjør den største forskjellen. Konsollen har rett og slett ikke nok krefter til å levere det samme som en VR-klar PC, og dermed blir grafikken ofte litt gammeldags i mange av spillene. Vi er derfor spente på hvordan PSVR blir sammen med den kommende PS4 Pro-konsollen, som har sterkere maskinvare.

Der grafikken ikke alltid har toppnivå er i hvertfall bildeoppdateringen jevn og god selv med den originale PS4-modellen koblet til. Skjermoppdateringen er for det meste satt til 120HZ eller 90Hz, og vi har ikke merket noen tydelige fall i antall bilder i sekundet i noen av spillene vi har testet. Alt har så langt kjørt mykt og fint, og 3D-lyden fra øreproppene leverer også så absolutt varene. Vi opplevde heller ikke synsfeltet som trangt, selv om det "bare" dekker 100 grader.

Samtidig var det "head tracking"-funksjonaliteten som imponerte oss mest med PSVR. Takket være Playstation-kameraet fungerte dette ypperlig, selv i VR Worlds-minispill som "VR Luge", "Danger" og "Ball Headmaster". I disse spillene er head tracking den eneste formen for kontroll man har, og vi var bekymret for at ting ikke ville være presist nok. Dette var ikke tilfelle, og det eneste problemet vi hadde var at vi noen ganger vandret utenfor området PS-kameraet klarer å registrere.

Gamereactor tester Playstation VRGamereactor tester Playstation VR

Å spille med PS Move-kontrollerne, altså de gode gamle som ble introdusert til Playstation3, er en mulighet i mange spill. Det er imidlertid vanskelig å skulle si noe generelt om dette, ettersom funksjonaliteten varierer fra produkt til produkt. I de aller fleste tilfeller er det dessuten mulig å bruke en vanlig håndkontroller i stedet, og selv i et spill som Until Dawn: Rush of Blood fungerte dette helt fint.

Når det gjelder demodisken vi snakket om tidligere er ikke denne akkurat proppfull, men den gir likevel et innblikk i hva VR kan tilby. Hver av de åtte småspillene, som normalt disker opp med ca. fem minutters med innhold, har derfor stor verdi for VR-nybegynnere. Du finner ut om du foretrekker spill i retning av Eve: Valkyrie, som er et skytespill i verdensrommet, eller mer rolige eventyrspill som Wayward Sky. Du finner ut om robotene i RIGS Mechanized Combat League passer for deg, eller om du heller vil styre tanks i Battlezone.

Ellers finnes det naturligvis andre opplevelser å hente fra VR utover spillene. Du kan eksempelvis se på film gjennom headsettet, og på den måten simulere en kino-opplevelse. Dette er ikke like intenst som å spille, men samtidig betyr det at du kan holde på lengre. På spillsiden er heller motsatt, altså at opplevelsen er så oppslukende selv for et "vanlig" ikke-VR-spill, at du blir nødt til å ta pauser mye oftere enn ellers. Dette merket vi etter bare fem minutter med Star Wars Battlefront med hedasettet på. Alt føltes mye nærmere på kroppen enn før, og selv om vi ikke kommer til å spille absolutt alt gjennom PSVR heretter, kommer vi garantert til å bruke headsettet nå og da selv for spill som er utviklet for vanlige TVer.

HQ

Playstation VR er et godt produkt, selv om det ikke når det samme nivået på kvaliteten som PC-alternativene. Samtidig er det fortsatt nokså kronglete å bruke VR-headsett uansett hvilken modell du går for. Vi klarer ikke å unngå å tenke at vi kommer til å se tilbake på denne tidlige VR-fasen som en tid der vi nærmest hadde VHS-spillere stroppet fast til ansiktene våre. Når teknologien blir bedre, alt blir trådløst og de moderne headsettene ser ut som nette solbriller, samtidig som grafikken er hyperrealistisk, ja da kommer nok dagens headsett til å virke primitive.

Men det er fremtiden, og inntil videre må vi jo fokusere på nåtidens modeller. Her og nå er PSVR ikke den mest imponerende VR-modellen, men den leverer likevel gode opplevelser. Dessuten ser headsettet stiligere ut enn de andre variantene, og prislappen er ikke like skyhøy som for et fullt VR-oppsett til PC. Det hjelper også at Sony har en ganske solid "lineup" med spill klare til lanseringen den 13. oktober, og at de i tillegg lover over femti VR-spill utgitt innen 2017. Playstation VR leverer noe utdatert grafikk enn så lenge, men til gjengjeld flyter alt godt.

Om dette er verdt et kjøp for din del, er likevel ikke noe vi kan bestemme for deg. Til det er virtual reality-opplevelsen altfor subjektiv og personlig. Enkelte blir tross alt kvalme av nesten alle VR-titler, mens andre ikke har noen problemer i det hele tatt. Det vi derimot kan slå fast er at VR er verdt å utforske. Hvis du får en mulighet til å teste ut PSVR før du går til innkjøp, bør du helt klart benytte sjansen. Dette er allerede mulig for andre VR-headset i mange større elektronikkforetninger, og vi tipper Sony vil gi tilsvarende muligheter for sin modell.

Gamereactor tester Playstation VRGamereactor tester Playstation VRGamereactor tester Playstation VR

Som med Oculus Rift og HTC Vive er det tydelig at PSVR er i første generasjon. Headsettet er nokså stort, og oppløsningen er ikke akkurat skyhøy. Samtidig er VR fortsatt dyrt totalt sett, uansett hva du velger. På den andre siden er VR også veldig spennende og annerledes, og føles som en genuin ny front for digital underholdning. VR er langt fra perfekt ennå, men det er likevel utrolig kult. Det vi trenger nå er en "killer app", altså et spill som gjør PSVR uunngåelig, og deretter at utviklingen av VR fortsetter for å gjøre opplevelsen enklere, bedre og billigere. Forhåpentligvis er nok folk villige til å være med å dra lasset nå til å begynne med, slik at videre utvikling blir lønnsomt. Heldigvis er dette første VR-steget definitivt godt nok til å engasjere, så PSVR bør så absolutt vurderes hvis du elsker ny teknologi.



Loading next content