Ghost Recon: Jungle Storm

Ghost Recon: Jungle Storm

Rainbow Six 3 og Ghost Recon: Jungle Storm er i ferd med å snuble over hverandre. Begge sikter på å ende opp i maskinene hos konsoll-spillere med en svakhet for lagbasert action.

Rainbow Six 3 og Ghost Recon: Jungle Storm er i ferd med å snuble over hverandre - begge sikter på å ende opp i maskinene hos konsoll-spillere med en svakhet for lagbasert action. Man kan med rette undre seg over at Ubisoft velger å utgi begge titlene med så kort mellomrom, men de henvender seg til hvert deres publikum og er derfor ikke rivaler sånn sett. Det viktigste fremskrittet, sett i forhold til seriens debut på PlayStation 2 for ett og halvt år siden, er at det nå endelig er mulig å begi seg ut i den frodige, virtuelle online-jungelen. Denne mangelen preget den første utgivelsen, men endelig har Ubisoft tatt det nødvendige steget og gitt Socom konkurranse.

I Rainbow Six 3 dreier seg om ren og skjær intens action på kloss hold - veldig likt Counter Strike - mens Ghost Recon: Jungle Storm (GR:JS) legger mer vekt på taktikk og påpasselighet. GR:JS inneholder Island Thunder kampanjen, som vil være velkjent territorium for PC gamere. Spillet har også fått en ny singleplayer kampanje, Jungle Storm, som er eksklusiv for PlayStation 2. Island Thunder utspiller seg på Cuba hvor de første demokratiske parlamentsvalgene er en realitet, siden Fidel Castro ikke lenger er ved makten. Men det er oppstått et tomrom etter Castros mange år ved roret, hvilket en milits - som mottar økonomisk støtte fra øyas største narkokartell - forsøker å utnytte. Spøkelsene settes inn for å eliminere militsen og sikre parlamentsvalget.

Spilleren settes inn som leder for to avdelinger, hver bestående av tre topptrente soldater og det er disse soldatenes evne til å bevege seg lydløst og ubemerket gjennom fiendtlig terreng som har gitt dem kallenavnet, Ghosts. I et FPS-perspektiv må spilleren guide det ene laget av sted, mens det andre kan beordres rundt i landskapet, enten via de innlagte menyene eller ved hjelp av et headset. I motsetning til Socom og Rainbow Six 3, som også la opp til bruk av headset og utstedelse av verbale ordre, ser dette faktisk ut til å fungere bedre i GR:JS, selv om mikrofonen ikke snapper opp og tolker samtlige ordre korrekt.

Vi vet alle hvor viktig rolle AI’en spiller i nåtidens interaktive underholdning og når det gjelder teambaserte spill, er den kunstige intelligensen et uhyre viktig område. Rainbow Six 3, Conflict Desert Storm og det første Ghost Recon visste alle i større eller mindre omfang, at teambaserte spill fortsatt har merkbare mangler i AI’en. GR:JS forbedrer ikke denne tendensen, for dine lagkamerater leverer meget svingende prestasjoner og fungerer ikke bra nok på egenhånd. Om de er superoppmerksomme og nedlegger all fiendtlig motstand på et blunk eller sitter stille og innkasserer 10 kuler i nakken uten å reagere på det, ser ut til å avhenge av tilfeldigheter. Man kan til slutt bare stole på seg selv.

Heldigvis kommer online-delen frustrerte spillere til unnsetning, for når den kunstige intelligens erstattes av menneskelig, blir utfallet som kjent noe annet. Det er en rekke online-moduser som kan tilfredsstille både ensomme ulver og mer sosialt anlagte spillere og GameReactor opplevde faktisk noen heftige online-kamper. Nå er GR:JS mer taktisk orientert enn Socom, så spillere som ønsker seg en mer taktisk, stealth-orientert online-opplevelse, kan med fordel dra ut i den fuktige jungelen via den digitale motorveien.

Ubisoft kan allikevel ikke komplimenteres for deres arbeid på det visuelle planet. Gjennom hele spillet møtes man med kjedelige texturer, utvaskede farger og et påfallende lavt polygonantall, på alt fra karakterer til planteliv og bygninger. Denne nyeste Ghost Recon utgivelsen på Sonys maskiner er grafisk sett uinspirerende og kantete og langt fra det vi normalt får fra Ubisoft. PlayStation 2 er sant nok en aldrende maskin, men den er slett ikke så nærme pensjonistalderen som GR:JS får det til å virke som.

Jungle Storm er en grei utvidelse til Ghost Recon. Det er en del spilletid i vente i de to singleplayer kampanjene og er man glad i taktiske, teambasserte spill, vil GR:JS kanskje være det man har ventet på. Spillet har allikevel en svingende AI og grafikken er absolutt ikke imponerende, pluss at det kan være litt for vanskelig for sjangerens debutanter. Jungle Storms største fordel er online-delen og er man ikke online bør man med fordel trekke fra ett poeng på totalkarakteren.

7 / 10
+
Bra online-del og en eksklusiv singleplayer kampanje på PS2.