Ghost Squad

Ghost Squad

Arkadeskyting fra sofaen. Masse skyting uten at du trenger å veksle en mynt. Martin har skutt ned tusenvis av ekle terrorister, ninjaer og lettkledde damer, men er ikke helt overbevist likevel...

Alle sydenferier med respekt for seg selv har en aktivitet som er absolutt. Én ting som bare må gjøres, gjøres lenge, og helst med innlevelse og blodig engasjement. Og dette absoluttet er verken å grille seg i sola, drikke overmåtelige mengder med paraplydrinker, eller å kle seg i oversiza hawaiiskjorter. Absoluttet er arkadehall med plastgunner i rosa og blå, og Time Crisis.

De som ikke kjenner Time Crisis har kanskje hørt om Ghost Squad. Spillet som startet i arkadehaller og som nå bringer til Wii nettopp det som tidligere har vært reservert smålugubre arkadehaller der tierne har flydd en etter en. Minuset er at det Ghost Squad på Wii prøver å være, er det så langt derifra.

Gameplayet er enkelt. Med remoten i hånda er oppgaven du står ovenfor å sikte så nøyaktig som mulig på skjermen for å prøve å skyte fiendene før de skyter deg. Hvert oppdrag er delt opp i flere sekvenser der hver sekvens har et mål som må oppnås. Det være seg å skyte noe eller noen, avverge eksplosjoner ved å desarmere bomber, eller delta i en liten knivkamp eller to, alt før tida går ut. Du kan dø så ofte du vil i disse sekvensene, men klarer du ikke målet så avbrytes oppdraget og du må flytte tilbake til start. Enkelt og greit, men egentlig også litt for enkelt og litt for greit da det eneste du egentlig trenger å tenke på i disse sekvensene er å holde tunga rett i munnen og sikte riktig. Det spiller liten rolle om den du skyter treffes i tåa, lillefingeren eller i hodet, de faller uansett. All annen bevegelse enn selve skytingen er også automatisk. Du hopper automatisk, du springer automatisk, og du dukker automatisk. Helt til du sovner automatisk med remoten hvilende på magen.

Ghost Squad byr også på gjenspilling ved at flere av oppdragene består av flere alternative sekvenser. Hvilke sekvenser du spiller i det gitte oppdraget avgjøres ved at du underveis kan ta handlingsvalg som spenner fra "redd alle de søte gislene" eller " go triggerhappy", men mest sannsynlig er ikke dette så fristende etter du har spilt igjennom oppdraget første gang uansett. Flerspillerdelen er dessverre heller ikke noe å holde seg våken for, og består rett og slett av de samme oppdragene, de samme fiendene og de samme sekvensene. Det eneste som er forskjellig er at du nå får hjelp til å klare det samme oppdraget som egentlig ikke var så vanskelig til å begynne med.

At Ghost Squad faller såpass igjennom er egentlig ganske synd, for Wii'en er den ultimate plattformen å gjenskape følelsen av luguber tiergnafsende spillehall hjemme i egen stue på. For å oppsummere det hele enkelt og greit; for prisen av Ghost Squad kan du få to nye hawaiiskjorter, sju paraplydrinker, og på toppen av det hele ha nok til overs til en dugelig runde Time Crisis. Vel og merke er sydenturen ikke inkludert, men likevel en mye, mye bedre deal.

Ghost SquadGhost SquadGhost SquadGhost Squad
5 / 10
+