God of War: Ascension

God of War: Ascension

Kratos fortsetter sin nådeløse slakt av mytologiske skapninger i denne forgjengeren, men er dette virkelig den illsinte spartanerens oppstigning?

Guder. Titaner. Skjebnen. Dette er bare noen få hindringer Kratos har møtt på, og deretter gitt grisejuling. Denne gangen står The Furies for tur, tre hevngjerrige kjerringer hvis eneste oppgave i livet er å fange og torturere de som har brutt en blodspakt med en gud. Diplomati er som alltid ute av bildet for bleikfisen av en protagonist, og Kratos legger ut på en reise både Thesevs og Perseus kan se lenge etter.

God of War: Ascension
Greit, neste gang Prometheus spør om jeg vil hjelpe ham med noe, sier jeg blankt nei.

Ascension har alt man forventer av et God of War-spill. På godt og vondt. Storslagne kamper på en enorm skala, vakker grafikk, et tilfredsstillende kampsystem og fete oppgraderinger. Dessverre har Ascension også de samme svakhetene som tidligere spill i serien. Når Kratos endelig gjorde sitt inntog på PS3 for tre år siden plaget det meg ikke at han føltes treg og upresis å manøvrere utenfor kamp, men denne gangen går det meg ikke hus forbi. Det er hinsides frustrerende å nettopp ha drept to rasende kykloper uten videre problemer, for så å slite i ti minutter med å hoppe opp på en avsats. Helt uakseptabelt.

God of War: Ascension
Dette er IKKE en dame du tar med hjem fra byen.

Dette gjør det mildt sagt irriterende at Ascension består av veldig mye klatring (ah, the irony). Noen ganger ser det faktisk bra ut og fungerer, men mesteparten av tiden føles det som kjedelig tidsfordriv for variasjonens skyld. Jeg spiller ikke God of War fordi jeg elsker virtuell klatring, da smeller jeg heller på Assassin's Creed.

Enda et plagsomt returnerende element er det faktum at spillet hele tiden stopper opp bevegelsene mine, før kameraet sakte viser meg hvor jeg skal gå for å komme videre. Dette gjelder også objekter/fiender, for det holder tydeligvis ikke at de har et lysende ikon over seg som indikerer at jeg kan interagere med dem. Jeg blir med andre ord behandlet som et lite barn, noe jeg setter liten pris på med mindre jeg står i fare for å sone tid.

God of War: Ascension
BÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ!

Likevel, når Ascension fokuserer på det som gjør God of War til en av de råeste spillseriene gjennom tidene, så er det blodig moro. Lite kan måle seg med følelsen av å nedlegge en utfordrende fiende ved å plante sverdet i skalpen hans, dele hodet i to og nyte synet av hjernen som plumper ut, akkompagnert av store mengder blod og annen slafs. Det ser helt fantastisk ut. Visuelt sett, altså. Ascension er nydelig fra start til slutt og karaktermodellene ser utrolig bra ut, akkurat som i treeren.

God of War: Ascension
FI-FA-FO, her lukter kristenmannsblod!

Når det gjelder kampsystemet, så er det mer eller mindre det samme som før, med noen få unntak. Spesifikke fiender, gitt at de har fått nok juling, kan gripes tak i slik at et mini-spill starter. Her er det bare å hakke løs på den stakkars jævelen, og unngå de innkommende angrepene med jevne mellomrom. Ikke spesielt vanskelig, men absolutt å foretrekke fremfor Quick-Time-Events, og jeg håper serien velger å bygge videre på denne mekanikken.

Videre er det mulig å plukke opp fiendenes våpen, som hammere, sverd og spyd. Disse kan også kastes fra seg med voldelige resultater. Du har i tillegg et såkalt Rage Meter, som fylles opp i harmoni med sammenfletting av komboer. Når det er fylt opp blir komboene lengre og skader mer, i tillegg til at magien du har aktivert for øyeblikket kan fyre av et spesialangrep. Apropos magiangrep, så er de både effektive og morsomme å bruke, men de er ikke like varierte som tidligere.

God of War: Ascension
OK, nå skjønner jeg hvorfor mamma vil at jeg skal bruke redningsvest.

Ascension er mer utfordrende enn andre spill i serien, og fiender angriper deg hurtig og nådeløst. Derfor er det mye viktigere å mestre å unngå/blokkere enn før, noe jeg liker. Dessverre passer ikke dette helt med det at du får lengre komboer av å faktisk fullføre komboer, siden kombinasjonen ofte stopper opp når du blokkerer eller unngår et angrep.

Puslespillene er selvfølgelig tilbake, og denne gangen kan du gjenoppbygge ruiner, fjerne magiske barrierer og til og med være to steder samtidig. Disse egenskapene kan også brukes i kamp, og er veldig nyttige i de mest hektiske situasjonene. De fleste fiendene i Ascension er utrolig fantasifulle og underholdende å drepe, mens noen er helt latterlige. Jeg mener, det er virkelig fryktinngytende å gå fra å drepe guder og titaner, til å bli utfordret av små, grønne insekt. Jeg skjelver i sandalene.

God of War: Ascension
Hadde jeg bare hatt denne muligheten når legoslottet mitt falt sammen i ung alder. Jeg er fremdeles bitter.

Jeg begynner også å bli litt lei all drittslengingen som kommer i min retning, som at jeg er en verdiløs dødelig, jeg har ikke en sjanse, jeg har forårsaket min egen undergang osv. Jeg har mørbanket og drept alle som har sagt dette i de fem tidligere spillene, og selv om jeg vet at dette er en forgjenger og mange av de hendelsene ikke har skjedd ennå, vil jeg ha en mer realistisk reaksjon når jeg har bekjempet alt og alle som har angrepet meg så langt. Jeg forstår at drittslengingen skal motivere meg til å hevne meg, men jeg skulle ønske at karakterene som hele tiden kalte meg en verdiløs dødelig viste en annen side av seg selv og tryglet om nåde idet jeg separerte lem etter lem og introduserte dem for deres egen dødelighet, istedenfor å være trassig til siste slutt.

God of War: Ascension
Denne karen er en hybrid av hai, flaggermus, skorpion og menneske på samme tid. Hva blir det neste, Manbearpig?

God of War: Ascension har sine svakheter, men når det er på sitt beste er det vanskelig å ikke trekke på smilebåndet. Det skader heller ikke at det inneholder en av de sykeste sistebossene noensinne. Spartanerens vrede vil ingen ende ta, og jeg gleder meg allerede til neste blodsorgie.

7 / 10
+
Herlig blodsorgie, vakker grafikk og en sisteboss du sent vil glemme.
-
Utdatert gameplay når du ikke er i kamp, det nye kombosystemet og noen latterlige fiendetyper.

En annens mening

Ruben Jones

Den største overraskelsen i det nyeste God of War var inkluderingen av en flerspiller. Uheldigvis var det også den største skuffelsen.

Utvikleren har klart å implementere den groteske volden fra enspilleren i en mer sosial setting, men blodsutgytelsen er ikke like tilfredsstillende i plenum. Ubalanserte kamper som altfor ofte avgjøres av tilfeldigheter, og servere som virker bevisst ute etter å gjøre deg suicidal er noen av de største irritasjonsmomentene.

Noe som er dumt, for det er faktisk veldig gøy å duellere mot andre spillere når alt går som det skal. Dessverre skal det som regel ikke mer til enn tre fulltreffere fra motstanderen før du maltrakteres på sadistisk vis, et nådeløst faktum som er vanskelig å unngå da du ofte er i et kaotisk slagsmål med tre-fire primitive barbarer samtidig.

Brettene er interessante med tanke på både skala og muligheten til å aktivere feller, i tillegg til dynamisk klatring for å komme deg fort dit du skal. Det skal dog sies at noen av kartene er altfor store i kontrast til de maksimum åtte spillerene som kan befinne seg der.

En håndfull forskjellige moduser og muligheten til å oppgradere rustning, våpen og ferdigheter var ikke nok til å holde på interessen min lenge. Flerspilleren er kanskje underholdene i en kveld eller to, men det holder ikke i lengden.

4/10

• dryzzerow
    Release nærmer seg, og som tidligere nevnt så har jeg vært så heldig å fått has på en kopi av spillet, og enn så lenge så er jeg positivt og... 8/10