Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
God of War: Ascension

God of War: Ascension

Kratos er ikke lenger den eneste forbanna spartaneren i Hellas. Vi har sett på flerspilleren i God of War: Ascension...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vår historie begynner på samme måte som mange andre - med ansiktet til en illsint kriger. Solstrålene får krigerens mørke hud til å se gyllen ut, samtidig som de fremhever den røde krigsmalingen hans. Den tunge pusten forteller oss at han er klar til kamp. Et stygt, enøyd monster åpenbarer seg og ut av det store gapet spruter det spytt og slim. På dette tidspunktet vil de fleste menn trukket seg tilbake, men vår helt blir stående. Han hever sverdet og tar på seg en hjelm laget av rester fra et annet monster han har drept. Kanskje går denne cyklopen samme skjebne i møte?

Plutselig skjer det noe uventet. Dette har aldri skjedd tidligere: Enda en bevæpnet kriger gjør sin entré, og de to samarbeider for å beseire monsteret. Noen få sekunder senere er det kalde steinhellene malt røde av uhyrets blod og innvoller. Det er fortsatt God of War. Det er fortsatt en av de råeste og blodigste tolkningene av gresk mytologi, men noe er annerledes. Ingen av disse krigerne er vår alles Kratos - i stedet ser vi to anonyme krigere, to avatarer.

God of War: Ascension
Vi må nok vente enda litt lenger på co-op i God of War. Da utviklerne fikk spørsmål om når vi kunne forvente dette, svarte de bare at de ennå ikke hadde bestemt seg.

Min første tanke var selvfølgelig at God of War endelig har fått en samarbeidsmodus, men jeg tok veldig feil. De to mennene fortsetter nemlig gjennom dalfører og sammenraste korridorer før de når frem til en stor slagmark hvor ytterligere to røde krigere slutter seg til dem. På den andre siden venter fire blåmalte soldater, og en intensiv kamp begynner - en kamp mellom to armeer hvor premien er gudenes oppmerksomhet.

Dette er en annonse:

De tapre krigerne er dog ikke alene. I den forræderske sandstormen lurer en fryktelig monster på størrelse med en titan. Det er ingen ringere enn Polyphemus, cyklopenes hersker. Heldigvis er den lenket fast av gudene, men det er ingenting som hindrer ham i å angripe tanketomme soldater som komme for nærme.

God of War: Ascension
Man forstår nok ikke hvor diger Polyphemus er før man har sett ham.

Nå viser det seg at Polyphemus er målet, og gudene belønner det laget som lykkes med å drepe ham. For å få til dette må man først temme beistet. En av soldatene tar seg frem til ett av to punkter og begynner å dra i en stor spak for å stramme cyklopens lenker og dermed svekke det enøyde udyret.

Den blodige kampen fortsetter. Mange benytter seg av sverd som kan forvandles til to dolker etter eget ønske. De er lenket sammen og kan svinges rundt på samme måte som Kratos' legendariske kniver. Andre soldater er utrustet med enorme hammere som får grunnen til å riste og løfter andre fra bakken. Av og til blir selv de som utfører kombinasjoner også skadet. Det hele kan beskrives som et kontrollert kaos.

Dette er en annonse:
God of War: Ascension
Hvis vi ikke visste at dette handlet om en flerspiller, kunne dette like gjerne vært hentet fra historiedelen. Santa Monica Studio ser altså ut til å ha kontroll på sakene?

De blåmalte mennene gir seg ikke med det første, men det er dessverre for sent for dem uansett. De røde kontrollerer nå begge punktene, og Zevs belønner dem med sitt mektige lyn. En av de røde krigerne plukker opp det gnistrende våpenet, og samlet beveger de fire seg mot en svekket Polyphemus. Mannen med lynet hopper opp på dyret mens de andre holder det nede ved å trekke i lenkene. Deretter starter noe som like gjerne kunne vært en felles Quick Time-sekvens, og den avsluttes med at cyklopens ansikt blir flerret opp og blodet spruter til alle kanter.

Slik slutter en helt vanlig runde i spillmodusen Team Execution i God of War: Ascension. To lag med fire spillere hver kriger om å kontrollere to punkter på kartet, før de så haler i land seieren ved å drepe det kolossale uhyret midt på brettet. Men dette er bare en liten smakebit av en veldig ambisiøs flerspiller ved navn Champion of the Gods.

Nøyaktig som Kratos gjorde under den opprinnelige trilogien, handler det om å gå fra å være dødelig fotsoldat til en uovervinnelig gud - men denne gangen skal dette gjøres over nett. Etter en kortere introduksjon får man velge én av fire forskjellige guder man kan slutte seg til: Zevs, Poseidon, Hades eller Ares - og valget åpner opp unike goder i form av rustninger, våpen, trylleformler og perks, samt spesialangrep til din figur.

For eksempel tilbyr krigsguden Ares en hel masse kraftige våpen og angrep, mens Hades spesialiserer seg på sort magi. Jo nærmere man kommer Olympen, jo flere muligheter får du til å skreddersy slåsskjempen din. Etterhvert minner det hele om et klassesystem fra rollespillsjangeren. Det finnes blant annet en trylleformel som gir helse til andre spillere i nærheten, i likhet med en healer.

God of War: Ascension
Det finnes nok av ting å gjøre og våpen å plukke opp, og det hadde jo ikke vært God of War hvis det ikke hadde vært for diverse kister og feller som kan utgjøre forskjellen på nederlag eller seier i en jevn kamp.

Konkurranserettet flerspiller virker som en naturlig utvikling av serien som så langt har fokusert på enkeltspillere. Det mener i alle fall sjefsdesigner Mark Simon. God of War III var det største, mest storslåtte spillet i serien, og den eneste måten utvikleren kunne toppe det på, er å la venner oppleve titanslaktingen sammen. Polyphemus er ett eksempel på dette. Arenaen som ble presentert var laget med han i tankene, men det kommer selvsagt til å finnes flere brett med forskjellige andre farer også. Det vil også være mulig å spille kamper med lag, samt alle mot alle.

Men det å skulle tilpasse seriens klassiske kampsystem for flerspiller var ingen enkel oppgave. Målet var å få hver enkelt spiller til å føle seg som Kratos, samtidig som alt balanseres. Selvfølgelig er ikke alle våpen like kraftfulle som Blades of Chaos, men istedet har de spesifikke bruksområder. Et sverd gjør mye skade, mens en hammer er mindre kraftig (men den treffer et større antall fiender samtidig). Kampsystemet er minst like dypt som det vi er vant med fra serien, og det vil helt klart være mulig for talentfulle spillere å komme seg unna de vanskeligste situasjonene med livet i behold. Spillregissør Todd Papy har jobbet med God of War siden seriens første spill, og han forklarer at det absolutt viktigste er at det fortsatt kjennes ut som God of War... og skal vi tro det han sier, så gjør det nettopp det.

God of War: Ascension
God of War III er fortsatt et av de peneste spillene på planeten, men de har likevel rukket å forbedre blod og klær såvel som hår og animasjoner.

Det er helt naturlig at Sony for øyeblikket velger ikke å snakke om noe annet en flerspillerdelen. De vil først og fremst forsikre seriens mange fans at de fortsatt vil kunne kjenne seg igjen i kjernespillet. Santa Monica Studio har faktisk vokst mye siden God of War III, og utviklerne har ansatt flere som jobber spesifikt med flerspillerdelen. Dette gjør at alle jobber med det de kan best.

Men er du fortsatt litt usikker, er det bare å roe seg ned. Selvfølgelig kommer spillet med en fullpakket enspillerdel som har med seg alt du forventer av den eksklusive Playstation-serien, da først og fremst sinnataggen Kratos, og en hel haug av mytologiske skapninger som skal slaktes i hevnens navn. Kratos er kanskje ikke en gud lenger, men sint, det er han fortsatt.

- Dette er begynnelsen på seriens framtid, forteller Mark Simon.

Historien til Kratos er langt fra over,  og hvis det vi har sett i dag er representativt for det ferdige spillet, kan God of War: Ascension se ut til å bli en rimelig spennende actionpakke, men siden vi bare har sett på flerspilleren kan det likevel være lurt å holde forventningene på et realistisk nivå.

Relaterte tekster

God of War: AscensionScore

God of War: Ascension

ANMELDELSE. Skrevet av Ruben Jones

Kratos fortsetter sin nådeløse slakt av mytologiske skapninger i denne forgjengeren, men er dette virkelig den illsinte spartanerens oppstigning?

8
Kostet nye God of War 300 millioner?

Kostet nye God of War 300 millioner?

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Salget av det nye God of War: Ascension går dårligere enn forventet. Det er dårlige nyheter for Sony, som angivelig brukte rundt 50 millioner dollar på utviklingen.

6
Lad opp til God of War: Ascension

Lad opp til God of War: Ascension

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Kratos viser flere følelser enn før i det kommende God of War: Ascension. I denne traileren får vi ett inblikk i fortidens hans, og bakgrunnen for raseriet.



Loading next content