Norsk
Gamereactor
forspill
God of War: Chains of Olympus

God of War: Chains of Olympus

Grekernes mest blodtørstige antihelt er tilbake i et håndholdt eventyr som forteller alt om Kratos' liv før det originale God of War. Gamereactor har spillet det!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

God of War var på en og samme tid en åpenbaring og en forbannelse. Åpenbaringen kom i form av et klokkeklart episk eventyr trukket av en av den tids mest imponerende spillmotorer og styrt med hard hånd av Grekernes nok mest hissige slakter. Spillet inneholdte et hav av velkoreograferte kamper, kløktige gåter og en velfortalt historie - og den dag i dag har jeg ikke en gang brukt mitt 10-tall. Sammen med Shadow of the Colussus, står God of War som et av mine beste spillminner på den nå like sterke PlayStation 2.

At spillet også kommer pakket med en forbannelse er helt tydelig. God of War var så mange lysår foran alt annet og actionnivået høyt hevet, at alt siden har bleknet ved nærmere sammenligning. Det er en trist, men veldig beviselig kjølevannseffekt. Sett Devil May Cry på og Dante virker som en rulator-trengende gammel mann, ta kontrollen over Nariko i Heavenly Sword og du føler at sjangeren har tatt en skritt tilbake. Prøv evt. til slutt Ninja Gaiden hvis altså du overhodet har tålmodigheten til spillet lengre, så kan du se hva jeg mener: God of War har satt nivået veldig, veldig høyt.

Om det er noe amerikanske Ready at Dawn sitter og tenker over mens de legger siste hånd på God of War: Chains of Olympus, firmaets andre spill til PSP (deres første var det fremragende Daxter) er jeg ikke klar over, men det er ingen tvil om at Kratos første eventyr på den lille widescreen-skjermen er produsert av en håndfull mennesker som har det akkurat som meg selv med Kratos som elsker den greske kjøtthakken.

Chains of Olympus er en forløper til det første God of War og handler om årene som ligger forut for oppgjøret med Ares og resten av gudene på Olympen. Eventyret starter i Attica hvor du er vitne til en enorm flåte av persiske skip som angriper. Dermed får du Kratos' mange år som slave servert, noe som setter enda mer kjøtt på de tykke knoklene som utgjør legenden om Kratos. Nøyaktig hvor velfortalt og interessant historien blir er vanskelig å si ettersom den tidlige demoen jeg har spilt var veldig begrenset, men det jeg har rpøvd lover veldig godt.

Dette er en annonse:

Det tekniske nivået er også vanskelig å kritisere, men ikke å vurdere. Kratos gjør seg muligens bedre på en stor skjerm og serien mister kanskje litt av sin episke feeling ved å bli presset ned i den lille widescreen-skjermen, men etter en halv time med prosjektet mellom hendene, så er det sjeldent noe man legger merke til. Slettes ikke når Kratos først begynner å slå vilt i rundt seg, musikken buldrer ut fra de små høytalerne og seriens flotte mellomsekvenser fremvises.

Hele introsekvensen i spillet som naturligvis også vikarierer som en tutorial, virker nærmest som en hyllest til det opprinnelige spillet noe som absolutt ikke skal forstås som kritikk. Enhver som har spilt Santa Monica Studios spill kan nemlig vitne at begynnelsen i det første spillet lar deg løpe over et vuggende skip og som ender i et brak av en kamp med en Hydra, er enormt velprodusert. I Chains of Olympus munner den første reelle boss-kampen ut i en dødsdans med en Cyclop, men etter at du har beseiret den, kommer spillets egentlige hovedfiende, en hissig Basilisk - og så begynner en kamp som til forveksling ligner kampen med Hydraen.

Skal det kritiseres noe, så er det at visse deler av mellomsekvensene (inntil videre) har det litt vanskelig med å laste inn alle bevegelser og polygoner før du ser et område på skjermen. Dette bryter i den grad illusjonen om et eldgammelt og mytisk Hellas befolket med alt fra veltrente soldater til fabeldyr og guder, men jeg regner sterkt med at dette skyldes at Ready at Dawn enda ikke har optimert spillmoteren helt enda - i hvert fall har firmaet klart oppgaven med en spraglet Haven City i Daxter til stor applaus, så mon tro om ikke det også lykkes med Chains of Olympus?

Sony har enda ikke en spikret dato for utgivelsen av God of War: Chains of Olympus, men spillet burde være på gaten i løpet av første kvartal i år.

Dette er en annonse:
God of War: Chains of OlympusGod of War: Chains of OlympusGod of War: Chains of OlympusGod of War: Chains of Olympus
God of War: Chains of OlympusGod of War: Chains of OlympusGod of War: Chains of OlympusGod of War: Chains of Olympus
God of War: Chains of OlympusGod of War: Chains of OlympusGod of War: Chains of OlympusGod of War: Chains of Olympus
God of War: Chains of OlympusGod of War: Chains of OlympusGod of War: Chains of OlympusGod of War: Chains of Olympus
God of War: Chains of OlympusGod of War: Chains of OlympusGod of War: Chains of OlympusGod of War: Chains of Olympus

Relaterte tekster

God of War: Chains of OlympusScore

God of War: Chains of Olympus

ANMELDELSE. Skrevet av Richard Imenes

Kratos er en veldig sint mann med noen veldig skarpe kniver bundet fast i uendelig lange lenker. Klarer PSPen å temme ham? Eller blir det hele en stor fadese?

God of War: Chains of Olympus

God of War: Chains of Olympus

FORSPILL. Skrevet av Thomas Tanggaard

Grekernes mest blodtørstige antihelt er tilbake i et håndholdt eventyr som forteller alt om Kratos' liv før det originale God of War!



Loading next content