Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Godzilla

Godzilla

Det å få rave rundt som Godzilla og knuse alt av monstre, bygninger og militære styrker er på langt nær så spennende som det kan virke...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

På grunn av manglende teknisk kompetanse og dårlig økonomi kunne ikke folkene bak Godzilla-filmen fra 1954 benytte dukker og stop-motion i arbeidet med filmen, noe som var vanlig i forbindelse med monsterfilmer i den perioden. Løsningen ble å la en stakkar ha på seg en 100 kilo tung lateksdrakt og la ham vandre rundt på filmsettet til han kreperte, altså etter omtrent fem minutter. Det høres ikke spesielt kult ut, eller hva? Så, hvorfor forteller jeg dette? Fordi uansett hvor utrivelig det jeg beskriver høres ut var det sikkert hundre ganger morsommere enn å måtte lide seg gjennom spillet som har fått det fantasifulle navnet Godzilla.

Hvor vanskelig kan det egentlig være å lage et godt Godzilla-spill? Du har et enormt, laserskytende øglemonster med det ydmyke kallenavnet «King of Monsters» som ødelegger og hersker som det selv vil, desperate militærstyrker, fiendtlige mutanter og bygninger som faller i alle retninger. Jeg hadde virkelig tro på at Namco Bandai ville klare å lage noe middels underholdende med disse ingrediensene, men jeg tok feil. Godzilla svikter faktisk på så mange viktige områder at jeg nesten mister besinnelsen.

Godzilla

For det første er dette et fryktelig stygt og pregløst skue. Et veldig stygt spill. Grafikken minner om noe du kunne finne i spillene som havnet rett i billighaugen i perioden mellom Playstation 2 og Playstation 3, mens animasjonene og omgivelsene svir i øynene med sin grusomme ubrukelighet. Blant annet får vi se hvordan Godzillas små armer, lange hale og radioaktive dødsstråle hele tiden glir magisk gjennom vegger og fiender uten at noe skjer, samtidig som bymiljøene er så livløse og triste at de får spillverdenen i Superman 64 til å se ut som Grand Theft Auto V.

Dette er en annonse:

Godzilla og alle andre «kaijus» i spillet ser dessuten veldig plastikkaktige ut, og de beveger seg så stivt og klønete at det går langt forbi å være komisk. Designet på monstrene er imidlertid treffsikker, og jeg klarer ikke å skjule smilet mitt når jeg møter kjemper som King Ghidorah, Mechagodzilla og Battra. Det blir dessverre en mager trøst at designet er godt når resten av spillet er så dårlig.

Godzilla

Spillkontrollen minner om en blanding av tanksstyringen i Resident Evil og Heavy Rain, mens tempoet i spillet er såpass tregt at jeg holder på å sovne flere ganger. Oppdragsdesignet i hovedhistorien gjør ikke stort for å holde meg våken heller, for alt handler om å slå ut reaktorer, banke en og annen kaiju og tråkke på militæret. Det er altså ikke spesielt variert eller spennende, og det vil neppe holde på interessen din i stort mer enn fem minutter.

Godzilla
Dette er en annonse:

Det er i det minste fint at spillet har en online-del hvor du kan møte opptil to andre spillere til kamp. Alt som kunne vært bra med en slik modus, som elleville monsterslagsmål i midten av byen, blir dessverre raskt ødelagt av den håpløse kontrollen, det trege tempoet og den rotete kameraføringen. Halve tiden vet jeg ikke hvor jeg er før en bug slår til, og jeg ligger død på bakken - frustrert. Jeg gråter litt på innsiden på grunn av det bortkastede potensialet, men også fordi ingen har viet en tanke til lokal flerspiller.

Egentlig gråter jeg mest fordi hele konseptet føles bortkastet, for det finnes så mange gode ting her for ekte Godzilla-fans. Derfor er det ekstra synd at hele pakken er så elendig satt sammen. Dette er altså ikke noe godt spill, men heller et skamløst forsøk på å tjene noen raske penger på et kjent navn. Jeg vil heller se Roland Emmerichs film fra 1998 om igjen i en hel uke enn å måtte spille Godzilla på nytt. Det sier forhåpentligvis en hel del.

Godzilla
Godzilla
Godzilla
Godzilla
Godzilla
Godzilla
Godzilla
Godzilla
Godzilla
Godzilla
03 Gamereactor Norge
3 / 10
+
Ålreit monsterdesign og klassiske vræl.
-
Håpløs kontroll, livløs verden, trist oppdragsdesign, rotete kamera og trist grafikk.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

GodzillaScore

Godzilla

ANMELDELSE. Skrevet av Jonathan Björklund

Det å få rave rundt som Godzilla og knuse alt av monstre, bygninger og militære styrker er på langt nær så spennende som det kan virke...

Nye bilder fra Godzilla: The Game

Nye bilder fra Godzilla: The Game

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Under fjorårets avvikling av The Game Awards kunne Bandai Namco fortelle at et nytt Godzilla-spill var under utvikling. Spillet skal slippes senere i år til Playstation 3...



Loading next content