Norsk
Gamereactor
forspill
Gothic 3

Gothic 3

Det er veldig ambisiøst å utfordre Oblivion, spillet som vi utnevnte til verdens beste rollespill i mars. Likevel, Gothic 3 tar utfordringen!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Hva er det egentlig med orker? Først fikk vi vite at de var ondskapsfulle monstre i Ringenes Herre. De var lømler som kidnapper hobbiter og myldrer på slagmarkene. Så kom Dungeons & Dragons-mytologien og etablerte orkene som skadedyr (begrepet "ork" kunne stjeles ordrett, fordi Tolkien selv har hentet det fra gamle engelske fortellinger. Ordet har sin opprinnelse fra latinsk Orcus). Deretter ble verdensbildet forvirret da Elder Scrolls og Warcraft kompliserte det gjennom å fremstille orkene som brutale, men hederlige krigere som fortjente en plass i fellesskapet. Orkene var visst egentlig gode, var inntrykket. Men i Gothic viser det seg igjen at orker tross alt er en gjeng herjende, erobrende og siklende bøller. På tide å vise dem hvem som bestemmer.
Gothic 3 begynner der Gothic 2 sluttet. Som en ordentlig helt har du klart å befri øya di fra orkenes angrep, men reisen til fastlandet avslørte bare at invasjonen akkurat har begynt. Menneskeheten lever isolert i små motstandslommer, beleirede byer og fangeleire. Det blir din oppgave å rydde opp. Men du må ikke nødvendigvis redde menneskeheten. Du kan like gjerne selge dine tjenester til orkestyret og tjene penger som gress, eller bare ignorere hele situasjonen og gjøre det som passer deg.

HQ

Gothic 3 er nemlig et fritt rollespill med klare innslag av The Elder Scrolls IV: Oblivion. Gjennom hele serien har Gothic vært inspirert av Elder Scrolls, men aldri kommet helt opp på samme nivå. Denne gangen kan de ha lykkes - fremfor alt gjennom å bruke en vanvittig lekker grafikkmotor. Frem til nå har vi bare sett bilder av omgivelsene, men hvilke omgivelser! Utviklerne skryter av at spillet skal romme hele 75 kvadratkilometer magisk spillverden, nesten dobbelt så mye som The Elder Scrolls IV: Oblivion. Her finnes det masse rom for ulike klimaer, blant annet en enorm ørken, komplett med kilometervis med sand. Her er det kupert landskap og kreative byer, som minner mye om virkeligheten. Tyske Piranha Bytes har nok en klar fordel mot amerikanske Bethesda - hvis de trenger inspirasjon til middelalderarkitektur er det bare å stikke hodet ut av vinduet. Det er verre å finne slott fra den tidsperioden i nærheten av Maryland på USAs østkyst.

Faunaen i Gothic-verdenen er derimot mindre realistisk. Ute i villmarken vandrer det tyrannosaurer, enorme krokodiller og andre urtidsdyr omkring. I tillegg kommer jo orkene, som minner mer om Tolkiens forvridde beist enn de sjarmerende, irrgrønne vesenene fra Warcraft. Det er vel der det ligger: Brune orker er onde, mens de grønne er gode? Verdt å tenke på.

Spillmessig byr Gothic på varierte kamper. Det finnes en mengde ulike angrep man kan bruke, samtlige i sanntid i tredjepersonsperspektiv. Hvert våpen har sin egen animasjon, noe som føles generøst, Oblivion har bare en håndfull ulike bevegelser. I tidligere spill var det først og fremst tastaturet som ble brukt, men nå er det litt smidigere. Det trengs, ettersom kampene nå kan inneholde masser av folk samtidig. En innovativ funksjon er at en fiende ikke dør når du beseirer den. Den faller bare om, og du får deretter bestemme om du vil dele ut det dødelige hugget eller ikke. Det skal bli interessant å se hvordan det fungerer sammen med spillkarakterenes intelligens; kanskje vil de hevne seg senere, eller stå i takknemlighetsgjeld til deg? For øvrig følger spillet nesten samme mønster som Elder Scrolls, der du ikke velger et fast yrke, men utvikler din karakter først og fremst gjennom å bruke ulike ferdigheter.

Det gjenstår å se om Gothic 3 kan skinne sterkere enn Bethesdas mesterverk. Grafikken er enestående, men spørsmålet er hva slags supermaskin som trengs for å kjøre den. Det ser rett og slett ut som om Piranha Bytes satser steinhardt på å gjøre alt det Oblivion gjør, bare bedre. Spillet skal vises frem på E3, og vi kommer selvfølgelig tilbake med mer informasjon da. I september skal spillet slippes i Tyskland, med en engelsk versjon planlagt for oktober.

Dette er en annonse:
Gothic 3Gothic 3Gothic 3Gothic 3
Gothic 3Gothic 3Gothic 3Gothic 3

Relaterte tekster

Gothic 3Score

Gothic 3

ANMELDELSE. Skrevet av Frode Haugen

Frode har tatt farvel med med sitt sosiale liv og begitt seg ut på eventyr i Murtanna i et enormt, fett spill!



Loading next content