Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler

GR tester VR på Playstation 4

Sonys bidrag til virtual reality, Playstation VR, er et lekkert stykke hardware. Vi har fått en liten smaksprøve på hvor godt det faktisk fungerer...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Etter et overveldende og litt kvalmefremkallende møte med Oculus Rift, har utviklingen gått fremover med rimelig lange steg. Derfor nølte vi ikke da Sony inviterte til testing av PS VR hos House of Nerds i Oslo. Veldig nysgjerrig og en anelse skeptisk tok jeg turen, men det skulle raskt vise seg at skepsisen var unødvendig.

Playstation VR er nemlig veldig gøy, og innlevelsen i den virtuelle virkeligheten skjer uansett om man vil eller ikke. Mens jeg fikk opplæring i hvordan man må behandle (og ikke behandle) PS VR-brillene, kikket jeg raskt innom menyskjermen til PS4. Der kjente jeg igjen mech-shooteren RIGS, men også skrekkspillet Until Dawn: Rush of Blood. Allerede der begynte jeg å grue meg litt.

GR tester VR på Playstation 4
Until Dawn: Rush of Blood

Jeg er en lettskremt fyr. Det er ikke slik at jeg skvetter når personen i kassa på Kiwi spør om jeg skal ha pose, men jeg unngår skrekkfilm og skrekkspill ettersom jeg ikke finner noen glede i å være redd. Det første jeg skulle oppleve med PS VR montert på hodet var "ikke et spill, men en opplevelse," forklarte min medhjelper. Han sa videre at jeg skulle senkes ned i havet i et haibur, og jeg skjønte hvor dette bar.

Dette er en annonse:

Det som møtte meg under havoverflaten var tegnet realisme (tenk Uncharted 4 eller Tomb Raider), med vakre, gule fisker i et knallblått vann. På vei ned så jeg flere av havets mange vakre skapninger, som lysende maneter, en stim av djevelrokker, og til og med noen undersjøiske vulkaner. Hele tiden ventet jeg på hovedpersonen (jeg sto tross alt i et haibur), men jeg klarte likevel å nyte synet av fiskene som svømte foran meg, bak meg, under meg og over meg.

Lang historie kort; haien kom, så og angrep, og etter å ha holdt ut så lenge jeg klarte måtte jeg si takk for meg. Virtual reality føles bare for virkelig, og ikke overraskende er skrekk en enkel måte å illustrere dette på. Resten av "opplevelsen" var både vakker og avslappende, og det er lett å se at VR har potensial utenom se-så-redde-de-blir-videoene vi kan se så mange av på nettet.

GR tester VR på Playstation 4
The London Heist

Fortsatt skjelvende takket jeg nei til noe Rush of Blood, og ble henvist til The London Heist. Dette har vi snakket og skrevet mye om tidligere, men jeg har lyst til å understreke at kontrollene føltes intuitive, og siktemekanikken var overraskende presis.

Dette er en annonse:

Før jeg var ferdig med min testing av PS VR, ble jeg kastet inn i RIGS. Dette er et konkurransepreget skytespill der man styrer en mech og skyter andre mech-er, som igjen er styrt av andre spillere. Jeg fikk beskjed om å hoppe oppi en ring midt på kartet etter at jeg hadde plukket opp nok energiballer (for å score poeng), og underveis siktet jeg ved bevege hodet i retningen jeg ville skyte. Dette krevde mer trening enn de fem minuttene jeg fikk i spillet, men det var også den første VR-opplevelsen som gjorde meg litt uvel. Så fremt dette er en vanesak, noe man kan bygge opp en toleranse for etter hvert, så kan jeg absolutt se underholdning i et slikt spill. Dessuten var grafikken overraskende god.

GR tester VR på Playstation 4
RIGS

Grafikken holdt i grunn et godt nok nivå i alle de tre demoene, men det var utsikten fra haiburet som stakk av med prisen for penest. Bildeoppdateringen var stabil i alle tre, og oppløsningen er høy nok til at det føles behagelig. Det er verdt å nevne at utsikten fra haiburet var relativt begrenset med tanke på dybde, arenaen i RIGS var liten, og The London Heist var en skinneskyter - fellestrekket her er altså at det alle er såpass lite krevende at de kan levere en god spillopplevelse.

The London Heist og RIGS er per nå gode eksempler på actionfylte opplevelser, og jeg håper de ferdige spillene leverer den samme kvaliteten som demoene. Ellers savner jeg de vakre, lamslående wow-øyeblikkene. For øyeblikket er alt fokuset rettet mot å skremme vannet av oss eller vise hvor ekte det føles at fiendene angriper, men det er så mange spillere som ikke bryr seg om slik. Spillere som vil ha åndelig påfyll fremfor kaldsvette og adrenalinrush. Jeg regner med at dette kommer, og inntil videre får vi nøye oss med å slå fast at Sony har lykkes med å lage et par velfungerende VR-briller. Spørsmålet er hvor langt de og utviklerne vil klare å ta opplevelsene.

HQ
HQ
HQ


Loading next content