Ingenting er konstant, drømmer knuses og hjertet likeså, illusjoner går opp i røyk. Det var litt slik vi følte oss forrige gangen Sony lanserte et Gran Turismo-spill. Om vi skal legge alle kortene på bordet, Gran Turismo 4 var ikke det spillet vi hadde håpet på. Massiv bilsamling og en av forrige generasjonens beste grafikk rakk dessverre ikke langt da vi anså at spillet i seg selv ikke levde opp til hypen. Monotont, dårlig og med grove feil som håpløs bilfysikk gjorde at vi ikke direkte hatet spillet, men det levde heller ikke opp til våre skyhøye forventninger.
Men nå glemmer vi dette, det er historie, nedgravd, bortglemt, vi kaster blikket fremover mot Gran Turismo 5 som ser ut til å være nesten alt som del fire ikke hadde. En ny del i serien er i anmars. Også denne gangen vil vi ta del i en ny prolog som skal innvi spilleren i Sonys nye del i den legendariske spillserien. Akkurat som i spill nummer fire kommer prologen til å inneholde et begrenset utvalg med baner og biler, men kommer samtidig til å gi oss mulighet å skaffe noen heftige doninger og kanskje en og annen slant å bruke når Gran Turismo 5 endelig kommer i løpet av andre kvartal.
Fartsinteresserte racingelskere kommer til å få sjansen å entre 40 ulike biler i Gran Turismo 5 Prologue. Blant disse finner man utmerkete maskiner fra Ferrari, Lotus, Nissan og Mitsubishi. Forhåpentligvis kommer kjøretøysfloraen til å bestå av mektige muskelmonster med perverst vridningmomenter og heftig g akselerasjon. Dette istedet for det litt labre utvalget vi fikk forrige gang, med håpløst trege og slappe doninger designet for små, japanske bestemødre på shopping.
Blant annet har vi fått se Nissans nye monsterracer GT-R, Mitsubishis lekre nye Lancer Evolution, Dodge Viper, Ferrari F430 og Subarus nye Impreza. Som vanlig når det handler om Gran Turismo har Polyphony lagt ned et enormt arbeid med detaljene. Modelleringen av bilene holder så høy klasse at siklet ustanselig renner i strie strømmer fra en ellers så tørr munn. Ikke nok med at utsiden er modellert inn til den minste detalj, for første gang har Polyphony også gjenskapt bilenes innside til det perfekte. Noe som kommer godt til bruk i den nye synvinkelen som vi får oppleve.
For første gang får man se alt fra førerens perspektiv gjennom et überfett førstepersonsperspektiv der man virkelig havner midt i som plommen i egget og får oppleve racing som den virkelig skal oppleves. Legg her til en enorm forbedret fartsfølelse og banene som er like detaljert og velutviklet som alt annet, og innlevelsen blir da enda bedre. Banemessig kommer vi til å få oppleve fem stykk både i original utgave og speilvendte. Blant disse kan vi cruise rundt på den klassiske Suzuka-banen i Japan samt en bybane midt inne i sentrale London.
For første gang kommer Gran Turismo til å være spillbart online, og via Playstation Network kan opp til 16 spillere samtidig kunne gå inn å kjempe mot hverandre. På lik linje som hovedspillet kommer prologen til å by på smartere motstandere og man kommer til å kunne sammenligne sine prestasjoner på rankinglister online. Onlinedelen er ny, grafikken überfet, innholdet er heftig og med en helt ny fysikkmotor håper vi at alt er som det skal være. Dog er det en detalj vi ville ha med. Det er skader på bilene. Nok en gang har Polyphony hoppet over dette og vi skal ikke lyve å si at vi er skuffet over det. Selv om det er sagt at teknisk sett kan de legge til den detaljen i ettertid og la spillerne laste ned skader på doningene, noe vi anser litt utenkelig, men den som lever får helt enkelt se.
Vi kan knapt vente på å bruke mer tid med Gran Turismo 5 Prologue for å få en skikkelig smakebit på hva vi kan forvente oss fra Gran Turismo 5. Etter skuffelsen med rorrige del forventer vi oss nå en totalt oppreisning fra Polyphony og vi håper at Gran Turismo 5 kommer til å skinne som solen mot sin bleke forgjenger. Overdådig vakkert, detaljert, massivt og med en helt ny fartsfølelse forventer vi oss at vi skal bli tatt til nye høyder enda en gang.