Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
nyheter

Gratulerer med dagen, Dreamcast!

For 15 år siden så en av verdens beste konsoller dagens lys i Nord-Amerika. Vi mimrer om Segas svanesang.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Dagen i dag markerer et aldri så lite 15-årsjubileum. På den merkverdige datoen 9. september 1999 lanserte Sega, som på det tidspunktet var en av verdens største spillselskap, et hvitt vidunder av en konsoll ved navnet Dreamcast. Konsollen ble lansert tidligere i Japan og senere i Europa, men dagens dato markerer det amerikanske 15-årsjubileet for konsollen.

Den dag i dag trekkes Dreamcast ofte frem som en av verdens absolutt beste konsoller. Den introduserte mange nyvinninger som nå har blitt standard i spillbransjen. Den kom med et innebygd modem som hadde en heidundranes hastighet på hele 56Kbps. For å sette tallene i perspektiv, ville nedlastingen av en MP3-fil på 3,5 MB "bare" tatt deg litt over åtte minutter. Et spill på 25 GB (standard single-layer Blu-ray PS3-spill) hadde tatt deg i underkant av 42 dager å laste ned.

Gratulerer med dagen, Dreamcast!Gratulerer med dagen, Dreamcast!
Seamen (venstre) og Shenmue (høyre)

Nettfunksjonaliteten til Dreamcast satte virkelig spor for ettertiden. SegaNet (eller Dreamarena i Europa) banet vei for tjenester som blant annet Xbox Live og Playstation Network. Dreamcast hadde også verdens første MMO på konsoll i form av Phantasy Star Online. Den gjorde cel-shading populært med Jet Set Radio, som er en grafikkteknikk som senere blant annet ble brukt i The Legend of Zelda: The Wind Waker til GameCube. Alien Front Online var det første online-konsollspill som introduserte voice chat, som nå brukes i så å si alle onlinespill.

Også på andre områder viste Sega en unik og kreativ satsingsevne. Den karakteristiske håndkontrolleren hadde to dokkingstasjoner hvor man kunne koble til tilleggsutstyr. En av de viktigste enhetene var VMU (Visual Memory Unit). Enheten var et minnekort som kunne utveklse lagringsfiler mellom enheter, men den kunne også brukes med Dreamcast-spill og fungerte som en bærbar enhet man kunne spille minispill på. Det mest kjente eksemplet er kanskje Chao-minispillet fra Sonic Adventure. Ved å overføre Chao-egg fra Dreamcast til VMU kunne man forbedre egenskapene til chao man hadde fått tak i, for så å overføre de forbedrede dataene tilbake til Dreamcast-spillet. Hadde man VMU koblet til kontrolleren mens man spilte, kunne skjermen på enheten vise nyttig informasjon som helse og gjenværende ammunisjon. Ikke helt ulikt dagens Wii U-funksjonalitet, med andre ord.

Dreamcast var også en grafikktung maskin, som visste å demonstrere dette ved å være den første konsollen med VGA-funksjonalitet. Med en adapter kunne man koble konsollen til PC-skjermer eller mer avanserte TVer, og på sistnevnte kunne man kjøre grafikken opp i 480p.

Sega var heller ikke redd for å gjøre ting litt annerledes. Det i dag legendariske spillet Shenmue var det dyreste spillet som var blitt produsert den gang, og var også spillet som introduserte Quick-Time Events/QTE (du vet, den greia "alle" spill har i dag hvor man må mose inn en og samme knapp for å løfte, åpne eller stoppe en gjenstand, og hvor det å feile resulterer i at man dør). Ved å introdusere spill som Shenmue, ChuChu Rocket, Space Channel 5 og Seamen klarte de å sementere seg som en aktør som faktisk satset på litt mer spesielle prosjekter. Samtidig som man fikk litt merkeligere titler, hadde man også spill som Sonic Adventure, Resident Evil: Code Veronica og Soul Calibur.

Gratulerer med dagen, Dreamcast!Gratulerer med dagen, Dreamcast!
Sonic Adventure (venstre) og Resident Evil: Code Veronica (høyre)

Dessverre klarte ikke Sega å ta opp kampen mot Playstation 2. Mye av det takket være mangel på EA-sportsspill. Selv om 2K Games lagde bedre sportsspill på det tidspunktet, ville alle ha Madden og FIFA. I 2001 gikk SEGA ut av maskinvaremarkedet, og satte all sin fokus på å gi ut spill til de andre konsollene. Peter Moore, daværende sjef for Sega America, gikk senere over til Microsoft for å hjelpe til med lanseringen av Xbox, som av mange anses for å være den spirituelle oppfølgeren til Dreamcast.

Dreamcast fikk aldri tid til å nå sitt potensial, men det var absolutt til stede. Sega hadde vist gang på gang at de ikke var redde for å innovere, og lansere både spill og maskinvare som virkelig plasserte dem på kartet som et selskap ment for spillerne, ikke massene.

Hipp, hipp, hurra!

Gratulerer med dagen, Dreamcast!
Slik så den ut


Loading next content