Gravity

Gravity

Storfilmen Gravity har vært på alles lepper de siste månedene. Er den så bra som det blir sagt, eller faller den like hardt som Newtons eple? Her er vår dom...

Gravity handler om Dr. Ryan Stone (Bullock) og astronautveteranen Matt Kowalski (Clooney), som er på et oppdrag ved Hubble-teleskopet. Ting begynner fort å gå skeis når russerne skyter en av sine egne satelitter og vrakdelene begynner å spinne rundt jorda mens enda flere satelitter blir dratt med. Stone og Kowalski må da forsøke å komme seg hjem via (ekstremt) alternative metoder, når alt håp ser ut til å være borte. Her vil jeg slutte å gjengi ting fra handlingen. Dette er en film som må oppleves, ikke leses. For maken til film må du lete lenge etter.

Filmen tar for seg temaer som mot, håpløshet og ensomhet. I løpet av filmens gang følte jeg ensomheten krøp seg ut av skjermen og manifesterte seg i meg. Det er ikke mange filmer som klarer dette. Spesielt én scene traff meg med et smell. Dr. Stone spinner alene rundt i universet, mens en del av det blir filmet fra hjelmen i såkalt Point-of-View perspektiv. Man ser kun jorda, fra tid til annen, og det enorme universet, og jeg følte meg liten. Jeg følte meg ubetydelig.

Gravity

Gravity starter rolig, før den eksploderer i et virvar av deilige effekter. Den blir intens, så intens at jeg kjente musklene spente seg, for ikke å slippe de neste ti minuttene. Intensiteten blir avbrutt av en trykkende atmosfære før alt eksploderer igjen. Det var et øyeblikk jeg tenkte at det ble alt for mye. «Hvorfor må Hollywood ødelegge denne filmen også» tenkte jeg, men plutselig roer filmen seg ned til det ekstreme og jeg klarte ikke lenger å tenke negativt. Jeg ble rett og slett trollbundet av den magiske atmosfæren og Bullocks utrolige skuespill. Clooney gjør også en av de bedre rollene jeg har sett fra ham.

Gravity er en storslått film. Effekter, musikk, skuespill og vår vakre planet som bakteppe, sammen med det enorme universet rundt oss. Alt bidrar til å gi en opplevelse som er ganske så fantastisk. Det er visuelle effekter i 80 av 91 minutter som tok 3 år å lage, Steven Price sin fantastiske musikk fløt inn i mine ører og løftet håret på armer og ben, og Bullock og Clooney viser hvorfor de begge er Oscar-vinnere. Vektløsheten, som kanskje er den viktigste biten av de visuelle effektene, ser også helt fantastisk ut. Det er nesten en perfekt blanding av alt som betyr noe i en film som dette. Men bare nesten.

Gravity

Jeg har bare én høne å plukke med Gravity. Plottet er generisk og kjedelig. Ja, historien blir fortalt på en brilliant måte, men jeg føler jeg har fått det samme plottet servert flere ganger. Det er riktig nok ikke en kopi av noe jeg har sett, men blant annet Apollo 13 dukker opp i tankene. Nå er selvfølgelig den basert på virkelige hendelser mens Gravity er fiksjon, men jeg klarer ikke helt å bli kvitt dette.

Med det sagt må jeg også nevne at dette egentlig ikke gjør så mye. Plottet er kanskje kjedelig, men alt rundt, effekter, musikk, atmosfære og skuespill tar igjen dette med god margin og gjør Gravity til den beste filmen jeg har sett til nå i 2014. Gravity anbefales til alle, men spesielt til fans av utrolig intense filmer. Pusten vil bli slått ut av deg flere ganger. Du vil nok også miste pusten av filmens ekstremt vakre effekter og synet av vår mektige, lille planet i bakgrunnen.

9 / 10
+
Godt skuespill, fantastiske effekter, herlig intensitet, deilig musikk og god historieformidling.