Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Gravity Rush

Gravity Rush Remastered

Et av de beste spillene til PS Vita har funnet veien til storebror PS4. Vi undersøker om det er like gøy å leke med tyngdekraften på storskjermen...

Eplet faller ikke langt fra stammen. Selv om Playstation 4 har mer krefter enn PS Vita noen gang kunne drømme om, valgte Bluepoint Games å holde seg så nære originalspillet som mulig da de utviklet Gravity Rush Remastered. Resultatet er et spill som viser tegn på alderdom, men kreativiteten som preget originalspillet har ikke forsvunnet av den grunn.

Å fly over hustak har nemlig sjelden føltes bedre enn i Gravity Rush. Kanskje er grunnen at hovedpersonen Kat aldri flyr, ikke egentlig, men heller faller med stil. Med ett enkelt trykk på R1-knappen blir du vektløs, og deretter kan du velge hvilken vei tyngdekraften skal trekke deg når naturkreftene settes tilbake i spill. Dette er et unikt open world-spill med tanke på hvordan man beveger seg rundt, og det føles skikkelig bra. På toppen av dette har Japan Studio gjort en bra jobb med kameraet, slik at man sjelden blir forvirret selv om man flyr rundt som en jojo til tider. Det kan hende at du mister oversikten over hva som er opp og ned, men det er også en del av spillets sjarm. Av og til, når du aktiverer tyngdekraften igjen, blir man overrasket over hvilken vei Kat faktisk faller, men man blir likevel aldri sjøsyk eller kvalm av det som skjer på TV-skjermen.

På tilsvarende vis er også kampsystemet tilfredsstillende. Også her brukes leken med tyngdekraften til din fordel, spesielt hvis du fokuserer all tyngden på en fiendes svake punkt. Å komme rasende fra 50 meters "høyde" og knuse en slemming under føttene dine er like kult hver gang. Det fungerer imidlertid best når skjermen ikke er overfylt med fiender, da kampsystemet er designet for å fokusere på én av dem om gangen. Når vanskelighetgraden økes mot slutten, og himmelen blir full av flyvende fiender, kan derfor frustrasjonen komme snikende, eksempelvis hvis du stadig blir skutt i ryggen av fiender du ikke ser. Spillet er best når man har et overblikk, og dette forsvinner raskt når antall fiender ikke lenger kan telles på to hender. Dette var imidlertid et problem som plaget Vita-versjonen i mye større grad enn PS4-utgaven, ettersom skjermen man spiller på nå er vesentlig større.

Gravity RushGravity Rush
      Gravity RushGravity RushGravity Rush

Andre steder har derimot ikke overgangen hjulpet noe særlig. Mens originalspillet var stort og omfattende til Vita-spill å være, klarer ikke den samme spillverdenen å imponere sett opp mot konkurransen på PS4-plattformen. Byen er brun og fargeløs, og kun befolket av en håndfull mennesker med personligheten til mellomstore trestubber. Det er mulig å snakke med noen få innbyggere, men samtalene føles for det meste poengløse. Ja vel, så du liker utsikten her, hva så? Det er ikke noe liv i byen, og det er ganske synd, for gameplayet vekker lysten på å utforske. Under noen oppdrag endres den brune fargepaletten til noe helt hvitt eller gult, men jeg savner likevel større variasjon. De ulike bydelen har sine egne distinkte lydspor, så hvorfor ikke gi dem ulike visuelle stiler også?

Når man spiller et open world-spill er omgivelsene ofte fulle sideoppdrag og samleobjekter, men åpner du spillkartet i Gravity Rush er det nesten pinlig tomt. Det finnes dog challenge-oppdrag, som eksempelvis dreier seg om å fullføre et løp på kortest mulig tid, drepe flest mulig fiender på kortest mulig tid, eller å frakte så mange folk som mulig til et trygt sted på - du gjettet det - kortest mulig tid. Disse utfordringene har egne poengtavler for konkurrering innad vennegjengen, men det er lite sannsynlig at dere vil holde på med dette særlig lenge. Når det er sagt er alt av DLC-pakker til Vita-utgaven med fra start til PS4, men også her er følelsen at de ikke tilfører spillet allverden. Særlig "The Diary of a Maid" fungerer mest som fyllkalk, da du blir satt til å være en slags ryddehjelp. Du skal transportere vaser fra én hage til en annen, og det er ikke spesielt mer morsomt enn å rydde i virkeligheten,

Når det gjelder historien og oppbygging av figurene Japan Studio holdt seg til det trygge. Som i så mange andre japanske spill våkner Kat med hukommelsestap. Hun aner ikke hvem hun er, hvor hun kommer fra, eller hvordan hun fikk de unike egenskapene sine. Disse tingene får man heller ikke nevneverdig med svar på underveis, utover noen vage hentydninger til mulige forklaringer. I stedet er spillet mer opptatt av å formidle at Kat er en person med et varmt hjerte, som vil alle rundt henne vel. I hvert fall så lenge de ikke angriper henne. Noe særlig saftigere enn dét blir det ikke, og historien smyger seg fremover uten de helt store overraskelsene. For å si det rett ut spiller man Gravity Rush for gamplayets skyld, og ikke så mye annet.

Gravity RushGravity Rush

For nå må dere ikke tenke at jeg ikke kan fordra Gravity Rush. På tross av svakhetene jeg har nevnt har jeg nemlig veldig sansen for dette spillet. Årsaken er nettopp gameplayet. Årsaken er at magien fra PS Vita-spillet fremdeles er å finne i PS4-utgaven. Man merker at det er snakk om en portering av håndholdt spill, som aldri presser maskinvaren til konsollen din, men kreativiteten som gjorde originalen til en suksess er fortsatt på plass. Gravity Rush er unikt og det er morsomt å spille. På mange måter er Remastered-utgaven derfor den perfekte forretten før oppfølgeren Gravity Rush 2 ankommer. Det andre kapitlet er utviklet med PS4 i tankene helt fra begynnelsen av, og jeg håper det blir et spill som fikser det første spillets svakheter samtidig som de gode sidene blir bevart. Og skal man spille oppfølgeren må man jo først spille originalen!

8 / 10
      +
      Spennende, unikt og morsomt gameplay. Magien fra PS Vita-versjonen er der fortsatt.