«True Feel» er beskrivelsen Codemasters bruker om den oppussede kjørefølelsen i årets heteste racingoppfølger. Studioets overhode, Toby Evan-Jones, forklarer for Gamereactor at Grid 2 er annerledes fra forgjengeren når det kommer til bilfysikken, og at hver eneste bil er nøye gjenskapt som en perfekt balansert versjon av den virkelige utgaven. Toby forteller at alle bilen er radikalt forskjellige fra hverandre, og at det er en av nøkkelingrediensene i «True Feel»-spillsystemet. Ifølge Codemasters må man lære seg å kontrollere hver nye bil man kjøper, ettersom forskjellene er så store.
Etter til sammen ti timer med med den tidlige koden av spillet, så er jeg klar for å påstå at alt snakket om True Feel er markedsføringsprat. Grid 2 skiller seg ikke veldig fra forgjengeren når det kommer til bilfysikk og kjørefølelse. Faktisk virker det som om Codemasters har forenklet visse detaljer i bilenes oppførsel - først og fremst friksjon og tyngdepunkt - for ikke å skremme bort nye spillere.
Dermed føles Grid 2 mer arkadeaktig enn hva Grid gjorde, og det gjør at all skryten av realisme som har blitt servert i forkant føles pinlig. Når det er sagt, så føles denne etterlegtede oppfølgeren som en et bunnsolid racingspill med fokus på tilgjengelighet og nærmest bunnløs variasjon.
Bilene er responsive, de leveres med massevis av dreiemoment, og fartsfølelsen er fantastisk. Opplegget er mer rettet mot å blande enda flere racingstiler denne gangen, og det er tydelig at Codemasters virkelig prøver å unngå at man må gjenta den samme typen kjøringen to ganger - i hvert fall ikke rett etter hverandre. En landevei gjennom barskogen byttes ut med trangt løp i sentrum av Paris, før det minuttet senere igjen byttes til drifting langs en japansk fjellvei.
Dette var i grunn også tilfelle i det første spillet, men nå ser det ut til å være enda viktigere med raske løp og mindre venting. Personlig hadde jeg håpet på lengre løp, større turneringer, og fremfor alt et system som lar meg oppgradere motoren og girkassen. Jeg vil også ha muligheten til å lakkere og style bilen etter eget smak og behag.
Versjonen jeg fikk teste bød på syv forskjellige løp i enspillerdelen, men også en smugtitt på flerspilleren. Det velbygde Racenet-systemet ser ut som en solid utfordrer til EA og Criterions Autolog, og blandingen av de ulike racingdisiplinene var nettopp det som lykkes i det første Grid-spillet. På toppen av det hele finner vi grafikk som kan stikke av med prisen for den peneste i denne konsollgenerasjonen, en lekker presentasjon og et stort utvalg av biler.