Grid

Grid

Daniel har tatt seg en tur ut på asfaltveier i touring-biler i Codemasters siste utgivelse.

Tilbake i 1997 ga Codemasters oss det legendariske spillet TOCA Touring Car Championship. Spillet var elsket av mange, og det har derfor vært knyttet stor spenning til utgivelsen av Grid nå i 2019 hvor utgiveren har lovet oss at de går tilbake til røttene. Men gjør de egentlig det?

GridGridGrid

Grid 2019 går tilbake til den fartsfylte asfaltkjøringen vi kjenner fra det originale TOCA-spillet, men det mangler mye av det originalen har for å være et bra spill. Codemasters har gitt oss brilliante bilsimulatorer i form av F1 og Dirt Rally-serien, men de sliter vesentlig mer med å finne en løsning for gatebiler.

Kjøringen i Grid er dessverre ikke i nærheten av realistisk. Forventer jeg at bilen skal overstyre, understyrer den. Forventer jeg at den drifter, griper den bedre enn aldri før selv uten antiskrenskontrollen aktivert. Kjører jeg gjennom en sølepytt på veien skjer det ingenting, før det plutselig gjør det allikevel, og jeg ryker på en vannplaning selv om veien ser noenlunde bra ut. Følingen ved vannplaning liker jeg godt, men da det kommer når jeg minst venter det og helt tilfeldig blir det vanskelig å forutse og kontrollere.

GridGrid
Fyrverkeri og konfetti er koselig når man kommer i mål. Men kanskje ikke under kvalifiseringen?

Regnet ser i det minste bra ut på skjermen selv om grafikken i spillet ikke er fantastisk. Det funker til en viss grad helt til jeg begynner å oppleve at spillet hakker. Flere ganger i løpet av mine timer på PlayStation 4 Pro opplever jeg at bildet hakker, og at lyden kutter ut. Dette er ekstra uheldig om det skjer like før en brå sving eller en forbikjøring. Lydene i spillet er generelt realistisk. Motorlyden får meg til å tenke på de første Ridge Racer-spillene, og det er ingen særlig forskjell på lyden fra bilen om jeg kjører gjennom en tunnel for eksempel. Ser jeg på de andre bilspillene Codemasters har gitt ut den senere tiden, er både grafikk og lyd i Grid meget skuffende.

GridGrid

Karrieremodusen i Grid lar meg hoppe litt frem og tilbake mellom bilklassene, og dette er kjærkomment ettersom det kan bli litt kjedelig å kjøre den svakeste klassen hele tiden. Dessverre er det ikke nok innhold til at jeg kan kalle det en god karrieremodus. På den vanskeligste vanskelighetsgraden er det litt utfordrende, men det går fortsatt greit å vinne med ok margin. Dette gjør at jeg går gjennom løpene rimelig kjapt, og med begrenset antall løp blir det med andre ord lite med timer spilling før jeg har rundet karrieremodusen. Ettersom denne modusen er såpass liten, øynet jeg et lite håp om at flerspillerdelen skulle redde meg inn, og forlenge levetiden til spillet.

GridGrid

Men den gang ei. Flerspillerdelen er veldig enkel, og jeg vil tørre å påstå for enkel. Her kan jeg kun søke etter løp som allerede er i gang, eller sette opp mitt eget løp med venner. Med andre ord kan jeg ikke søke etter andre spill med egne innstillinger som bestemte baner, bilgrupper eller innstillinger, men tvunget til å søke etter en tilfeldig server. Å kjøre mot andre som har alle hjelpemidler aktivert på vått underlag er fryktelig kjedelig i lengden. Det positive med flerspillerdelen er hvordan de har løst problematikken med at det kommer biler inn fra siden som har vært på en snurr, og kolliderer med de andre bilene. Har jeg vært uheldig og havnet utenfor banen blir jeg gjennomsiktig og immun mot skade i det jeg kommer inn på banen igjen. Dette hindrer mange frustrerte øyeblikk som er vanlig i bilspill mot andre tilfeldige spillere.

Grid
Hva er det jeg ser i speilet? Gressplen midt i Havana by?

For å oppsummere er Grid en skuffelse. Kanskje hadde jeg for høye forhåpninger før spillet kom, og at det derfor er ufortjent tyn jeg gir Codemasters, men jeg føler også at de har bygd opp disse forventningene med å promotere spillet som en oppfrisking av originalen. Følelsen er bedre enn TOCA-serien, men ikke så god som jeg forventet 22 år senere. Sammenligner vi spillet med Race Driver: Grid på en annen side er følelsen mer sammenlignbar, men da er den mest underholdende modusen, drifting, fraværende i denne utgaven. Med alt dette sagt er Grid anno 2019 et veldig ålreit spill for de som liker arkadebilspill. Hadde du det moro med Ridge Racer og kanskje Need for Speed kommer du til å elske Grid. I alle fall i noen timer før innholdet tar slutt...

Grid
På to hjul gjennom svingen er alltid gøy!
6 / 10
+
Mange forskjellige bilklasser i karriermodusen. Mange muligheter til å endre utseende på bilene. Morsomt i kort tid.
-
Må ikke forveksles med et simulatorspill. Kjørefysikken har ingen form for realisme. Karriremodusen er altfor kort. Ingen særlig trimmefunksjoner på bilene. Skuffende grafikk, lydbilde og flerspiller.

2
GridScore

Grid