GTR 2

GTR 2

Petter har nok en gang fått kjørt seg med Simbins GTR-spill og denne gangen svir Petter dekkene i GTR 2. At spillet er bra kommer som ingen overraskelse, for er det noe Simbin kan gjøre, så er det å lage gode racingsimulatorer.

Det er vanskelig å forbedre noe som er så bra at ordet perfeksjon er best dekkende. GTR var et nærmest perfekt spill som, sett bort fra en anelse rufsete grafikk og litt for mild fartsfølelse, gav spilleren et nøye planlagt og ekstremt velgjort bilde av hvordan en GT-bil virkelig oppfører seg. Nå er GTR2 her, og Simbin har forbedret og småpusset litt over alt for å nok en gang kunne by på en racingopplevelse mer krevende, mer intensiv og mer realistisk en noe annet spill du noensinne har testet.

Det første som slår meg med GTR 2 er hvordan Simbin hørte på den lille kritikken de fikk for det første spillet. Enkelte klagde på at kjørevinkelen fra utenfor bilen var dårlig, at lastetidene var for lange, at grafikken var en smule primitiv og at det var så godt som umulig å kjøre bilene kun ved hjelp av tastaturet. I min anmeldelse nevnte jeg at grafikken faktisk kunne vært penere, men de andre minuspoengene var ikke noe jeg opplevde som negativt i løpet av mine 30 timer sammen med GTR. Å sitte utenfor bilen når man kjører en rendyrket simulator kommer ikke på tale for meg, og det å prøve å styre bilen med tastaturet hørtes like dumt ut da som det gjør nå. Simbin har likevel endret dette. Bilen er nå betydelig nærmere kameraet, det er enklere å styre med tastene og lastetidene er kortere. Check.

Det har også blitt pusset ganske mye på spillets grafikk, som fortsatt vanskelig når opp i samme klasse som for eksempel Project Gotham Racing 3, men byr på ekstremt gode bilmodeller, pene baner og nye væreffekter. GTR er den feteste racingsimulatoren med flere hundre prosents margin.

Været spiller en betydelig større rolle i GTR 2 enn det gjorde i det første spillet. Motstanderne spinner, sladder og snurrer rundt og fysikk-programmererne har gjort en fantastisk jobb med å simulere våt asfalt og det begrensede grepet som biler av denne typen har i sånne forhold. En annen stor nyhet i GTR 2 er kjøreskolen. Som et resultat av et samarbeid mellom Simbins egne kreative konsulenter, GT-veteran Henrik Roos, i tillegg til andre aktive førere i sirkuset er dette en perfekt måte for nybegynnere å lære seg grunnprinsippene for hvordan man kontrollerer en bil av denne typen. Bilfysikken har også gjennomgått forandringer. Bilene er nøyaktige kopier av sine virkelige forbilder. Massevis av dreiemoment og peakeffekt, og fysikkutregningene for både moment, friksjon, tyngde og tyngdekraft er nøyaktige og virkelighetstro.

Til tross for litt slapp fartsfølelse er dette en uovertruffen racingopplevelse, og Simbin beviser nok en gang at de er best i verden på det de gjør.

GTR 2GTR 2GTR 2GTR 2
9 / 10