Guardians of Middle-Earth

Guardians of Middle-Earth

Et MOBA på konsoll? På papiret burde ikke dette kunne la seg gjøre, men Monolith har tatt utfordringen på strak arm...

Det er ikke ofte men ser Gandalf, Sauron og Arathorn kjempe siden om side, med dette er altså hverdagskost i Guardians of Middle-Earth. For selv om spillet tar utgangspunkt i Tolkiens Ringenes Herre-univers - og faktisk graver så dypt ned i det, at de fleste av figurene vil være fullstendig ukjente for de som kun har sett Peter Jacksons film - så henger det ikke like godt sammen i forhold til kronologi eller historie. I Guardians kan mørkets fyrste like gjerne være lysets vokter.

Guardians of Middle-Earth fokuserer nemlig først og fremst på å være gøy, og behandler det meste av Ringenes Herre-lisensen som en kilde til kontekts, som kommer i andre rekke i forhold til gameplay. Og godt er det.

Guardians beveger seg innenfor sjangeren som kalles MOBA, DOTA-klone eller Lords Management, alt etter av hvem man spør. Det er en sjanger som har sett en eksplosiv vekst i popularitet de siste par årene, spesielt takket være det skremmende populære League of Legends, som kan slå seg på brystet med å være det mest populære spillet på PC for øyeblikket.

Guardians of Middle-Earth

Det er en sjanger som har sine røtter i det klassiske strategispillet Warcraft III, hvor spill som Dota 2 og Heroes of Newerth også kjemper om spillernes gunst. Den er dyp og kompleks, og virker umiddelbart som en type spill som kun fungerer på PCen.

Men det har ikke Monolith latt seg stoppe av, heldigvis. Det har satt som mål å få MOBAer til å fungere på PC, koste hva det koste vil. Og de har gjort det umulige. Guardians of Middle-Earth er en sann fornøyelse å spille, selv om de færreste nok hadde trodd at spillet kunne fungere med en kontroller mellom lankene.

Guardians of Middle-Earth

Det er gjort endringer som har en merkbar innflytelse på gameplayet, men det føles aldri som om det går ut over hovedessensen i spillet. Det er fortsatt avgjørende å være en lagspiller for å vinne, og dyktige spillere kan fortsatt utmerke seg i forhold til mindre dyktige for å føre seieren i havn.

Det hele er krydret med et progresjonssystem som åpner for såkalte Commands (magier man kan brukte på tvers af figurene), og Gems og Relics som er en kombinasjon av edelsteiner som gir egenskaper som for eksempel hurtigere løping, mer skade på fiender og så videre.

Det er totalt 22 figurer (flere vil være nedlastbare på sikt), men man har kun en liten håndfull av dem til rådighet i starten. Resten skal låses opp med gullmynter man tjener i kampene. Det er også et skiftende utvalg av figurer, som alle spillere har adgang til uansett om de har kjøpt dem eller ikke. En snedig modell som sikrer variasjon i spillet, også for de som ikke spiller så mye.

Guardians of Middle-Earth

MOBA-sjangeren har rykte på seg for å være brutal overfor nybegynnere, og selv om Guardians of Middle-Earth i sin mer strømlinjeformede stil har unngått de mest komplekse fellene, er spillet fortsatt nådeløst i starten. Jeg måtte spille mange timer før jeg vant mitt første spill, men desto mindre satt jeg med et fjollete smil om munnen hele tiden. I bunn og grunn er nemlig spillet så morsomt at det fortsatt er gøy selv om man taper, men når man tilslutt begynner å få styr på ting og kan vinne, blir det naturligvis enda morsommere.

Mitt største ankepunkt med spillet er at det er meget følsomt overfor forsinkelser (lag). Har vertskapet en dårlig forbindelse er det bare å forberede seg på hakking i gameplayet, og det er temmelig irriterende. Dersom en spiller faller av underveis, er det også litt sånn at resten av laget er sjanseløse til å vinne om man ikke ligger milevis foran, men dette er et problem som plager sjangeren som helhet og ikke bare Guardians.

Guardians of Middle-Earth

Totalt sett er Guardians of Middle-Earth et imponerende stykke arbeid. Utviklerne har tatt en sjanger, som på papiret ikke burde fungere på konsoll, og ikke bare fått det til å fungere, men også på noen områder gjort det til et bedre arbeid enn forbildene. I hvert fall etter min mening. Når alt sammen klaffer, man kommer på et lag som fungerer bra sammen og nettforbindelsen er god, så er dette en absolutt forrykende flerspilleropplevelse. Har du vært nysgjerrig på MOBA-sjangeren, men ikke helt fått ut fingeren til å prøve av ukjente grunner? Da er Guardians of Middle-Earth noe for deg.

8 / 10
+
Morsomt og fengende gameplay, bra kontroll, formelen er justert men fungerer fortsatt