Guardians of the Galaxy

Guardians of the Galaxy

Marvel fortsetter å levere fantastiske superheltfilmer med Guardians of the Galaxy. Kim har vært på kino både for å bli underholdt og for å sette en karakter...

La oss bare få det ut av verden først som sist. Guardians of the Galaxy er årets film, om ikke en av tidenes beste superheltfilmer. Jeg kunne faktisk stoppet anmeldelsen der og vært fornøyd. Men, jeg burde vel legge litt mer arbeid i den enn det?

Marvel Comics har de siste årene virkelig vist at det er mulig å lage underholdene, seriøse, useriøse, morsomme og interessante filmer med superhelter og -skurker. Det var en periode hvor vi trodde det aldri kunne skje, etter flere fadeser i form av blant annet Captain America og Fantastic Four, jeg tenker da på filmene fra 90-tallet ikke de som kom i nyere tid. To filmer som nok de fleste her aldri har sett, og kanskje ikke hørt om en gang. Inn kommer Blade i 1998 som satte i gang en hel ny trend med filmer basert på Marvels største franchiser. Så kom de på løpende bånd med X-Men i 2000 og Spider-Man i 2002, og folk ville se disse filmene. Teknologien hadde kommet til det punktet hvor det var mulig å faktisk tro på at alle disse karakterene kunne eksistere.

Guardians of the Galaxy

Etter at Iron Man satte i gang fase én av Marvels store filmplan ved en ren tilfeldighet i 2008, har så å si alt Marvel har tatt på blitt til gull. Greit, de har lagd filmer som mange kanskje vil mene ikke er verdens beste, men de var underholdene, og viktigst av alt, de bygde på et univers som strekker seg så mye lengre enn hva en enkeltstående film kan gjøre.

Fase to sparket i gang med Iron Man 3 i fjor, og Guardians of the Galaxy er nå den siste filmen før Avengers 2: Age of Ultron skal avslutte fasen neste år. På toppen av det hele har Marvel også begynt å nøste det hele sammen i TV-serier, først og fremst Agents of S.H.I.E.L.D. som knyttet seg tett sammen med Captain America: Winter Soldier. Snart vil de også komme med TV-serier for sine mer "jordnære" superhelter. Vi snakker da Daredevil, Iron Fist, Agent Carter, Powers, Luke Cage og mange flere. Alt dette er med på å bygge på universet som startet med Iron Man, og det blir bare større og bedre for hver utgivelse. Denne filmen er begynnelsen på introduksjonen av de kosmiske superheltene i Marvels repertoar.

Guardians of the Galaxy, ja. En film om en ung gutt som blir plukket opp av romvesener etter en tragedie. Som voksen blir Peter Quill (Chris Pratt), også kalt Star-Lord, dratt inn i intriger som herjer mellom Xandar og en fanatisk Kree ved navn Ronan. Sammen med en gruppe veldig motsettende folk, en snikmorder ved navnet Gamora (Zoe Saldana), en stor grønn fyr ved navnet Drax (Dave Bautista), en vaskebjørn ved navnet Rocket (Bradley Cooper), og et tre ved navnet Groot (Vin Diesel), må han nå gjøre det han kan for å redde universet fra ødeleggelse.

Guardians of the Galaxy

Regien ligger hos James Gunn, som nok er mest kjent i nerdedommen. Foruten å ha jobbet med Guardians of the Galaxy har han skrevet manuset til Scooby-Doo 1 og 2, Dawn of the Dead, samt regissert Slither og Super. Han filmet også scenen med The Collector etter rulleteksten til Thor: The Dark World. Han har også laget noen morsomme småfilmer kalt James Gunn's PG Porn.

Guardians of the Galaxy er en filmatisk space opera, med grandiose og storstilte scener som virkelig får meg til å måpe. Jeg tror virkelig at disse rasene, planetene og stedene i universet eksisterer, og med de desidert beste valgene av skuespillere, troner dette over det meste av superheltfilmer som har blitt laget til dags dato. På lik linje som at Robert Downey Jr. er Tony Stark, så er Chris Pratt Star-Lord. Ingen andre enn han vil kunne spille den rollen.

Ikke nok med at vi har Gamora og Drax, som begge er romvesener av den mer "menneskelige" sorten, men vi blir også vitne til vaskebjørnen Rocket og treet Groot som begge viser mere følelser i lillefingerne, enn hva Kristen Stewart gjør i hele Twilight-serien. Virkelig imponerende.

Guardians of the Galaxy

Kort sagt kan man vel si at om du ikke blir sjarmert av filmen, så mangler det noe menneskelig i kroppen din. Dette er hva en sommerfilm skal være. Dette er hva en superhelt film skal ha, og dette er akkurat hva filmbransjen trenger. Denne filmen bærer vitne om at det faktisk er mulig å lage noe utenom den normale, kjedelige formelen som Hollywood veldig ofte ender opp i. I motsetning til DC Comics som nesten vegrer seg mot å bruke andre enn Batman, er det forfriskende at Marvel faktisk tør å satse på slikt som dette fremfor å spytte ut sin Batman gang på gang.

Guardians of the Galaxy vil nok ikke vinne Oscar, men for fans av Marvel.. nei, fans av film, vil den gjøre akkurat det den prøver å få til: Å gi deg et smil om munnen, og underholde deg i to timer. Løp og se den!

Guardians of the Galaxy
9 / 10
+