Familien betyr alt - den er begynnelsen, slutten og alt som skjer imellom. De fatale tonene vi har lært oss å elske spiller opp sin melodramatiske klagesang mens Don Vito Corleone forteller viktigheten av å hedre sin familie. Et lys tennes, og vi ønskes velkommen inn i tryggheten og makten som det innebærer å være et medlem av filmhistoriens mest velkjente mafiafamilie. Dette er historien som Francis Ford Coppola aldri fortalte, det er til og med historien han vegrer seg for å erkjenne som en del av Gudfaren-sagaen. Dette er din historie, om makt, forretningssans, samhold og ond, brå død. Velkommen inn i familien - håper du overlever.
En av Don Corleones menn har hatt en bra dag på jobben; de lokale forretningsmennene har gitt ham en tykk koffert full av kontanter. For å feire dette bestemmer han seg for å by sin kone ut på middag. Men skjebnen vil det annerledes, og bakeriet hans sprenges til små, brennende smuler av tre og deig, og mannen henrettes i det som kanskje er ett av de råeste spillmordene jeg noensinne har sett. Mannens unge sønn blir vitne til mordet, og i fortvilelsen trøstes han av en forbipasserende Don Corleone. Budskapet er å holde på sinnet og hatet, for en vakker dag får gjerningsmennene det de fortjener.
De fleste kjenner sikkert til at Electronic Arts skal lage spill av et av tidenes mest hyllede filmverk, og de fleste er sikkert svært skeptiske til hele prosjektet. Det er en utrolig vanskelig oppgave å komme frem til noe som yter filmen rettferdighet, og Electronic Arts har ikke fått direkte ros for sine filmspill de siste årene. Men dette handler om spillgigantens største produksjon noensinne, og det merkes. Krigspregede 40-talls New York har blitt troverdig gjenskapt med de røde teglsteinbygningene som huser småbutikker og leilighetskomplekser, mens gatene befolkes av hverdagslige fotgjengere og tidsriktige biler. Man føler at det har blitt gjort en masse arbeid for å gjøre Gudfaren til et troverdig komplement til filmene, og det er faktisk med viss overraskelse jeg konstaterer at det virker som om de kan få bitene til å passe i puslespillet.
Det er lett å avfeie Gudfaren som en enkel Grand Theft Auto-klone, men det ser faktisk ut til å bli betydelig mer enn som så. Spillet binder sammen et komplekst spindelvev av arbeidsmetoder og virksomheter som utgjør Corleone-familiens bedrifter. Politiet må bestikkes for å se andre veien; butikkinnehavere må beskyttes fra ondsinnede konkurrenter og pengestrømmen må holdes konstant. De som ikke betaler "forsikringene" sine må overtales, det være seg med trusler, juling eller ødelagt eiendom. Avhengig av hvordan man utfører oppdragene sine, tjener penger og setter seg selv på kartet bygger man også hele tiden opp et rykte hos de andre mafiafamiliene. Det er imidlertid umulig å alltid holde seg nøytral, og snart hoper man opp tilstrekkelig mye uvilje fra andre familier slik at en krig bryter ut mellom de innblandede partene.
Slagsmåls- og skytesystemet fungerer slik at man låser seg på et mål og deretter sirkulerer rundt det som man beveger seg sidelengs. Skudd kan plasseres i ulike kroppsdeler for ulikt resultat, og omgivelsene kan brukes til å mishandle folk på en mer effektiv måte. Det er fantastisk hvor nyttig en vegg eller en gravstein kan være når det handler om å denge noen skikkelig hardt. Vil man ta seg frem litt kjappere finnes alltid muligheten for å gå ut i veien og sette seg inn i et forbipasserende kjøretøy, ofte etter å ha mishandlet føreren først. Bilfysikken har en sladdete arkadefølelse som plasserer seg et sted mellom Grand Theft Auto og The Getaway; lettstyrt og morsomt uten å bli altfor komplisert.
Grafikken imponerer sterkt med pene animasjoner og detaljerte karakterer. Mellomsekvensene briljerer og sammen med stemmeskuespillet, der flere av skuespillerne fra filmen gjentar sine roller, blir Gudfaren-stemingen komplett og skikkelig suksessfull.
Det merkes at Electronic Arts virkelig har anstrengt seg utover det vanlige; dette er helt klart ikke noe dusinvare. Gudfaren ser veldig bra ut på dette stadiet, men noen timers prøvespilling kan ikke garantere for hvordan resten av spillet blir knyttet sammen og hvordan all spillmekanikk faller på plass. Bare tiden vil vise hvorvidt Electronic Arts når helt frem med sine ambisjoner, men det ser lovende ut, og jeg kan knapt vente med å få fortsette min karriere i Corleone-familiens imperium.