Norsk
Gamereactor
forspill
Guitar Hero Live

Guitar Hero Live

Musikkspillene gjør comeback i år, og Freestyle Games har gjort mer enn å bare kopiere det gamle konseptet til de nye konsollene. Vi har fått en smakebit på Guitar Hero Live...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det har gått fem år siden Guitar Hero: Warriors of Rock så dagens lys, og i mellomtiden har plastinstrumentene samlet støv i hjørnet. Nå derimot, står en ny æra for døren, og Activision lover å bringe tilbake all moroa vi husker pluss litt til med Guitar Hero Live. Vi tok turen til Freestyle Games for å finne ut om det er hold i løftene.

Freestyle Games er for øvrig det femte studioet som har jobbet med serien, og de har tidligere stått bak DJ Hero-serien til Activision. De har derfor en viss erfaring med å lage nye kontrollere ved siden av utviklingen av spillet, erfaring som har kom dem til gode da de skulle redesigne Guitar Hero-gitarene.

Jamie Jackson, som er både deleier og art director hos Freestyle, fortalte oss at de ønsket å bevege seg bort fra de de gamle kontrollerne som så ut som leketøy, til fordel for noe litt stiligere. Den første prototypen de sendte til Activision bar preg av dette, da den var både større og tyngre enn forgjengerne. Den hadde også mange kule detaljer, men samtidig førte dette til at prislappen ble i høyeste laget. Derfor gikk de litt tilbake på ambisjonene og skapte en slags mellomting. Den nye gitar ser stiligere ut enn de gamle modellene, men den er likevel et stykke unna en ekte gitar.

Guitar Hero Live
Dette er en annonse:

Ulempen med å introdusere en ny kontroller er naturligvis at de gamle man måtte ha liggende ikke fungerer lenger. Likevel hevder Freestyle at offeret vil være verdt det. Det gamle oppsettet med fem knapper plassert etter hverandre har blitt erstattet med to rader som har tre knapper hver. Disse er også plassert ovenfor hverandre, og selv om det eliminerer bruk at lillefingeren resulterer det i en spillestil som minner mer om ekte gitarspilling.

Det kan kanskje høres voldsomt ut med seks knapper, men det er ingen grunn til panikk. På de lavere vanskelighetsgradene trenger du bare å bruke tre, slik at du får tid til å tilpasse deg det nye opplegget. Etterhvert vil vi imidlertid anbefale at man kaster seg ut i den fulle opplevelsen. Det blir litt som å oppleve sjangeren på nytt, slik man gjorde den første gangen plastinstrumentene dukket opp, fremfor å spille de samme greiene én gang til. Samtidig skal det nevnes at vi merket litt ubehag i håndleddet da vi var ferdig med testingen, men vi håper årsaken bak var et anstrengt grep fra vår side og ikke ergonomiske problemer ved kontrolleren.

Ved siden av å endre selve kontrolleren har Freestyle også pyntet på den klassike Guitar Hero-oppskriften innad i spillet. Guitar Hero Live har nemlig en mer voksen innfallsvinkel, der både bandmedlemmene rundt deg, samt publikum, vises i form av ekte video. Perspektivet er i så måte førsteperson, og du er plassert midt oppå scenen sammen med dine musikalske kolleger.

HQ
Dette er en annonse:
Guitar Hero LiveGuitar Hero Live

Freestyle har investert vesentlig med tid for å sikre scenefølelsen fra en rockekonsert. Spillet består av en rekke forskjellige scener, som alle har sitt eget særpreg. Både publikum og bandmedlemmene har dessuten blitt filmet flere ganger hvert sted, og de reagerer begge dynamisk i forhold til prestasjonene dine. Spiller du bra rocker de fornøyd med ved din side. Spiller du dårlig lufter de frustrasjonen sin direkte til deg, mens publikum buer misfornøyd. Det skal nevnes at man selvsagt fokuserer mye av blikket på motorveien av noter som ligger i midten, men alt rundt bidrar likevel til en kulere følelsen enn man er vant med fra tidligere.

En av ulempene med videoene er dog at de selvsagt ikke har filmet uendelig med innhold. De har filmet masse, men man kommer definitivt til å se mye av det samme etter hvert. De samme komplementene når man spiller bra og den samme kjeftingen når man gjør det dårlig. Vi er ikke sikre på at denne repetisjonen er så heldig for en sjanger der mange spillere prøver på nytt gang på gang helt til alt sitter perfekt, og takket være bruken av ekte film er det tydeligere enn før at det som skjer rundt er blitt sett før. Gang på gang.

Samtidig er det til å komme utenom at de ekte bildene gjør noe med opplevelsen. I denne delen av spillet har utviklerne skapte "falske" live-versjoner av låtene, og de har til og med spilt inn reaksjoner fra publikum. Man kan høre dem synge med hvis du klarer deg bra, og atmosfæren oppleves som mer levende. Dette er på mange måter nærmere ekte rockekonserter, selv om man fortsatt står på gulvet foran TVen hjemme i stua.

Guitar Hero LiveGuitar Hero LiveGuitar Hero Live
Guitar Hero LiveGuitar Hero Live

Live-delen er imidlertid bare én del av Guitar Hero Live. Den andre kanskje enda mer omfattende delen bærer navnet GHTV, altså Guitar Hero TV. Dette er en slags sammensmelting av MTV og Guitar Hero. Fra dag én vil det være to TV-kanaler du kan fyre opp innad i spillet, som har en rotasjon av låter som varer gjennom hele døgnet. Her kan du som spiller hoppe inn og bli med på notene når som helst, selv i midten av sangen som spilles der og da. Videre blir prestasjonene dine lastet opp til nettet, slik at du kan konkurrere med vennen dine.

Ganske kult, ikke sant? Joda, men modusen er ikke uten sine ulemper. For det første må man vente til favorittsangen dukker opp for å kunne spille den, og når den er over er det lenge til neste gang. Alternativt kan man bruke penger på å spille den én gang til. Enten in-game-penger eller ekte valuta.

Og her ligger mye av problemet. Hvis det skal være noe poeng for utviklerne (og utgiverne) å ha med slike mikrotransaksjoner må det foreligge et slags system som gjør det attraktivt å bruke ekte penger. Normalt er det designet slik at det er tidsbesparende å åpne lommeboka, og spørsmålet er hvor utviklerne har satt grensen. Hvor dyrt vil det være å låse opp en ny gjennomspilling, og hvor mye må du tjene inn av in-game-penger for å kunne gjøre det samme gratis? Freestyle må virkelig treffe spikeren på hodet for å finne en balanse der folk som har lite tid til spilling ser på tilleggsbetalingen som et rimelig tilbud, samtidig som andre spillere ikke føler seg tilsidesatt av mikrotransaksjoner man ikke kan unngå.

HQ

Et annet problem er at du kun kjøper låten én gang til, uavhengig av hvilken valuta du bruker. Freestyle ønsker at Guitar Hero Live skal være et partyspill, men hva slags partyspill serverer innholdet sitt i små bolker på denne måten? For å omgå problemet skal de tilby dagspass som åpner opp alle låtene over en viss periode, men dette fremstår også som en potensielt grisk og kynisk ordning. Hvor mye vil slike pass koste, og hvor lenge vil innholdet være åpent?

GHTV er et slags motstykke til DLC-pakker, og man får en hel del innhold med i grunnspillet ved siden av GHTV. Likevel er det noe ved ordningen som ikke smaker godt. Det er mulig jeg gammeldags, men jeg foretrekker å betale for produkter én gang, enten det er hovedspillet eller en DLC-pakke, for så å spille så mye og ofte jeg ønsker. Ifølge Freestyle er den nye generasjonen mer åpne for en annen løsning, og derfor har de lagt opp GHTV mer som en tjeneste i samme gate som Netlifx eller Spotify. Jeg vil likevel protestere litt, da hverken Netflix eller Spotify krever at du kjøper låter eller filmer én og én, men heller gir deg tilgang til alt sammen mot en månedspris. I så måte kommer dagspassene nærmere denne ordningen, mens de øvrige kjøpene kun gjelder for én låt én gang til. Prisene bør være svært lave hvis dette skal være noe annet enn kritikkverdig, men ikke desto mindre kommer Freestyle og Activision til å holde fast ved systemet de har skapt. Faktisk skal det ikke slippes noen DLC-pakker til Guitar Hero Live, til fordel for mer innhold til GHTV.

Guitar Hero LiveGuitar Hero LiveGuitar Hero Live
Guitar Hero LiveGuitar Hero LiveGuitar Hero Live

Litt avhengig av prisene kan det tenkes at du ikke vil bruke noe mer penger på GHTV enn du ville gjort på DLC-pakker, men i alle tilfelle har GHTV en annen svakhet. Dette er i praksis streaming av spillet, og du er avhengig av en stabil intetnettforbindelse for at det skal fungere. Modusen vil nedgradere grafikken dersom nettforbindelsen din slår seg vrang, men hvis nettet ditt faller helt ut står du på en bar bakke som ikke ville vært der med låter man kjøper permanent og laster ned.

For å ta oppsummeringen har jeg altså mine tvil til GHTV-ordningen, som står i fare for å bli svært kynisk. Når det er sagt er det allerede annonsert hundrevis av låter til Live-delen av spillet, så grunnpakken vil ha minst like mye innhold som de tidligere Guitar Hero-spillene hadde ved lanseringen. Dette til tross for fraværet av bakoverkompatibilitet mot tidligere titler. Videre føles både selve spillingen og den nye gitaren frisk og ny, og det er jo tross alt det viktigste. Jeg har alltid vært en Rock Band-entusiast først og fremst, men i år gleder jeg meg også til konkurrentens bidrag.

HQ
Guitar Hero LiveGuitar Hero LiveGuitar Hero Live
Guitar Hero LiveGuitar Hero LiveGuitar Hero Live

Relaterte tekster

0
Guitar Hero LiveScore

Guitar Hero Live

ANMELDELSE. Skrevet av Jonas Mäki

Nye, levende kulisser og en ny gitar med nye knapper. Guitar Hero Live tilby utvilsomt noe nytt, men er det egentlig en forbedring over den gode, gamle oppskriften?

0
Hardrockhelter i Guitar Hero Live

Hardrockhelter i Guitar Hero Live

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Guitar Hero Live har fått et nytt Premium Set, og det har fått det forføreriske navnet Hard Rock Heroes. Dette innebærer som vanlig at forrige ukes låter havner på On...

0
Seks nye låter til Guitar Hero Live

Seks nye låter til Guitar Hero Live

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Denne uken kunne vi markere verdens kvinnedag, noe de ikke glemte hos Activision og Freestyle Games heller. De feirer ved å legge til et Premium Set til Guitar Hero Live...



Loading next content