Guitar Hero: Van Halen

Guitar Hero: Van Halen

Activision har bestemt seg for å kutte i musikkspillproduksjonen og lansere færre Guitar Hero-spill. Takk og pris for det. Guitar Hero: Van Halen er et eksempel på alt som har gått galt med Activisions håndtering av serien.

Jeg blir ofte anklaget for å elske Rock Band og hate Guitar Hero. Det stemmer ikke. Jeg har aldri hatet Guitar Hero-serien, jeg har faktisk spilt samtlige utgivelser i serien siden den spede starten i 2005. Men jeg har også spilt Rock Band 2, og når man sammenligner Harmonix' tilnærming til musikkspill med Activisions håndtering av varemerket Guitar Hero, snakker vi egentlig om to helt forskjellige filosofier.

Og Guitar Hero: Van Halen oppsummerer alt som har blitt galt med Guitar Hero-serien. Spillet er, som tittelen antyder, viet til rockebandet Van Halen. Og da forventer jeg et spill som behandler rockelegendene seriøst og gir en Van Halen-fan en flott spillopplevelse der han kan bli bedre kjent med idolene sine, og rocke løs til alle de beste Van Halen-låtene.

I stedet får vi presentert et makkverk med en ufullstendig låtliste. Det viser seg at alle låter fra Sammy Hager-perioden til bandet er utelatt, sikkert på grunn av barnslig intern krangel i bandet. Og en rekke godlåter er derfor borte.

Men det stopper ikke der. Med Guitar Hero: Metallica og The Beatles: Rock Band fikk vi ærbødige spill stappet med videoklipp, lydopptak, bilder og spennende fakta om bandene. Vi fikk et interaktiv leksikon med på kjøpet. En hyllest til to digre band som var en fryd å spille og utforske.

Produksjonskostnadene for Guitar Hero: Metallica var tydeligvis for høye, for Van Halen-spillet virker å være laget på en brøkdel av budsjettet. I spillet finner vi ikke så mye som et bilde av et bandmedlem. Videoklipp? Glem det. Alt jeg har funnet av ekstramateriale er sangtekstene og noen fakta om låter hentet rett fra Wikipedia. Er dette ment å være en hyllest til Van Halen minner det dessverre mer som et hjemmesnekret hobbyprosjekt fra en Van Halen-fan enn et offisielt produkt.

Bandet selv tusler stivt rundt på scenen. Jeg klarer knapt å kjenne igjen noen av dem der de smiler som Ivo Caprino-figurer og beveger seg i rykk og napp. Det blir ikke stort bedre når jeg låser opp bandmedlemmene slik de så ut på starten av 80-tallet. Van Halen er kanskje kjent for et energisk og forrykende sceneshow, men i spillsammenheng har de like mye energi på scenen som et gjennomsnittlig svensk danseband.

Noe annet som er provoserende er at spillet ikke bruker låter fra Sammy Hagar-perioden. I stedet har Activision bare pøst på med låter fra andre artister. Det er vanskelig å se en sammenheng mellom band som Blink-182 eller Weezer med Van Halen, og jeg tror ikke helt på coveret som påstår at gjesteartistene er venner av Van Halen. Dette er bare fyllmasse for å få flere låter i spillet. Presentert uten noen som helst sammenheng med Van Halen-temaet.

Provoserende er det også at jeg nok en gang får servert en bunke låter som jeg ikke får spilt i Guitar Hero 5. Rock Band har for lengst forstått at det spillerne vil ha er flere sanger i Rock Band-biblioteket sitt, ikke en drøss med temadisker som ikke kan spilles sammen med spillene de allerede har kjøpt. Activision nekter å tilpasse seg den nye digitale virkeligheten, og de pøser på med nye enkeltutgivelser som ikke kan integreres i en stor spilleliste. Når jeg har over 400 låter tilgjengelig i Rock Band 2 hjemme, sier det seg selv at jeg ikke gidder å bytte disker hele tiden for å hoppe mellom Guitar Hero: Van Halen, Guitar Hero: Greatest Hits, Guitar Hero: Metallica, Guitar Hero: Aerosmith og Guitar Hero 5 når jeg har fest.

Det er nemlig ikke det at Guitar Hero: Van Halen er direkte kjipt å spille. Flere av Van Halen-låtene fungerer utmerket i spillsammenheng, men det er bare det at som totalpakke er dette helt verdiløst. Ettersom jeg ikke har muligheten til å eksportere låtene kommer jeg mest sannsynlig aldri til å plukke frem disse låtene i spillsammenheng mer. Den såkalte karrieremodusen går ut på å bare spille gjennom en lang låtliste, og den er laget helt uten noe historikk eller forsøk på å gi oss innblikk i Van Halens karriere. Dette er en billigproduksjon i alle ledd, og hadde jeg vært hardbarka Van Halen-fan hadde jeg vært svært skuffet over måten bandet mitt blir behandlet i dette spillet.

Ettersom jeg ikke kan kalle meg noen hardbarka Van Halen-fan endte jeg dermed bare opp med å bli skuffet over å få nok en meningsløs Guitar Hero-plate med utdatert spillgrafikk, manglende spillmoduser, ingen eksporteringsmuligheter, totalt fravær av ekstramateriale og null respekt for bandet spillet skal være en hyllest til.

Guitar Hero: Van HalenGuitar Hero: Van HalenGuitar Hero: Van HalenGuitar Hero: Van Halen
03 Gamereactor Norge
3 / 10