Gun Metal

Gun Metal

Til å hjelpe deg i den tilsynelatende umulige kampen, har du prosjekt Gun Metal, som er en tungt bevæpnet 10 meter høy djevel av en robot.

Den jordlignende planeten Helios er ødelagt av splid. Noen onde typer vil overta verdenen, og du er den siste og eneste som kan stoppe dem. Altså ikke noe nytt under solen her. Til å hjelpe deg i den tilsynelatende umulige kampen, har du prosjekt Gun Metal, som er en tungt bevæpnet 10 meter høy djevel av en robot. Ikke nok med at denne kjempen kan trampe seg gjennom fiendens fotsoldater - den kan også forvandles til en jetjager. En prosess svært lik Transformers.

Du skal geleide dette tekniske vidunderet gjennom 24 forskjellige oppdrag. Hvert oppdrag presenteres kort på en briefingskjerm. Målene skifter mellom å rekognosere, utføre motangrep, og beskytte lokalbefolkningen. Men selv om de på overflaten virker varierte, er oppskriften enkel: Full fart fremover med triggerfingeren helt inne. Felles for oppdragene er at du må holde fienden unna sivile områder. Disse veksler mellom noen relativt like landbruk og små byer. Skulle det lykkes fienden å komme igjennom og knuse sivile mål, eller skulle du selv komme til å sprenge noe i lufta i ren villfarelse, lagrer spillet disse informasjonene på harddisken. Det betyr at du vil bli minnet om feiltakelsene dine hver gang du passerer dem, til og med i senere oppdrag.

Styringen med figuren foregår intuitivt. Den ene controlleren styrer fremdrift, og den andre styrer retningen. De to triggerne styrer individuelt hver sine våpen - du kan for eksempel skyte missiler og fyre av bly fra maskingeværet ditt samtidig. Med et enkelt trykt kan du forandre roboten din til et jagerfly. Dermed blir du raskere og får bedre manøvre-egenskaper. Handlingen forandres nå til å dreie seg om dogfights og kjapp action, mens det tidligere mer var et spørsmål om rå, brutal kraft. Featuren er fint lagt inn, da du ofte vil møte på situasjonerer der det er en fordel å velge den ene inkarnasjonen fremfor den andre.

Til å begynne med er det ekstremt underholdende å leve ut det dødelige potensialet i Gun Metal. Det er mange spennende våpen, og alle føles utrolig kompetente. Dessverre er det en reell mangel på variasjon. Spillet har nemlig lagt vekt på kvantitet fremfor kvalitet. Fiendene viser en skremmende mangel på intelligens. Uansett hvilken form for fiende du møter, er taktikken deres den samme. De dundrer bare frem mot deg. Selv om bakgrunnene og fiendene forandrer seg, fører dette til at banene virker svært like. Fiendtlige enheter - mange i imponerende størrelser - kommer veltende mot deg. Du løper avsted, samtidig som du skyter som en gal og holder et våkent øye på ammunisjonsbeholdningen din. Veldig artig i en periode, men mister litt av glansen etter noen timer. Dessverre er det heller ikke noen muligheter for å spille flere. En skulle jo tro at et gedigent shoot’em’up kunne være et godt samlingspunkt.

Teknisk sett er det en ganske glimrende tittel. Det veksler mellom det jevne og det svært kompetente. Maskinen klarer fint å følge med all hektisk action som utfolder seg på skjermen. Det er egentlig bare når skjermen kryr av enheter at hastigheten får seg en nedtur. Hovedfiguren er bygget av flotte teksturer, og godt animert. Såvel avfyring av våpen som overganger mellom de to stadiene ser bra ut. Dessverre er ikke fiendene like bra utført. De virker generelt rimelig hjernedøde . Det er en rekke gode real-time effekter, som skyer som driver rundt, og overbevisende partikkel- og lyseffekter. Eksplosjonene kunne nok ha vært bedre utført. De virker noe tamme, og det er ingen forskjell på hvilket våpen du bruker. Lyden er også over middels. Her er det stemningsfylt soundtrack og litt ambient bakgrunnsstøy. I tillegg virker de forskjellige effektene etter hensikten. Det høres fint ut når du fyrer av virile våpen. Den talen som finnes, virker allikevel ikke videre overbevisende.

Gun Metal er et spill du plukker med deg for å få litt underholdning som du ikke trenger tenke noe videre over. Det er vanskelig å sammenligne med de mange eksisterende Mech-titlene. Dette skyldes at det er en utpreget mangel på strategi og samarbeid. Men trenger du et spill uten store krav til topplokket, er dette et bra kjøp. Ønsker du å utfordre de små grå litt, bør du nok se etter noe annet.

7 / 10
+
Ganske underholdende, fin grafikk, intuitiv styring