Norsk
Gamereactor
artikler
The Orange Box

Half-Life 2: Episode Two

Denne gangen tar Alyx og Gordon en lang tur ut til skogene utenfor City 17 når de forsøker å komme seg unna Combines ilsinte tropper.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Gordon Freeman har stått for de to beste spillopplevelsene mine. Half-Life og Half-Life 2. Derfor var det ganske vemodig når jeg sto på toppen av Citadellen i City 17. Da var det over. Ikke noe mer Gravity gun, ingen flere Combines å plage. Jeg savnet det korte, bekreftende pipet etter hver døde soldat, og det var jo derfor jeg gikk og gledet meg i ett år til fortsettelsen. Det som egentlig skulle være Aftermath ble til slutt Episode One, og i samme øyeblikk innså hele spillverden at dette ikke var slutten. Da måtte det jo komme en Episode Two også. Og det gjør det.

Episode Two sender spilleren ut på landsbygda nord for City 17, forteller marketing director i Valve Doug Lombardi. Vi vil introdusere helt nye omgivelser, blant annet The White Forest, og det blir også flere nye monstre. Utfordringen for spillerne vil være å overleve i større landområder, og til å hjelpe seg får spilleren nye våpen og kjøretøy. De vil også få vite mer om hva som egentlig skjedde på Black Mesa, pluss at de vil lære mye mer om Vortigant-vesenene.

En av de nye fiendene Lombardi snakker om heter The Hunter. De kan nesten forklares som lillebrødrene til Dog - du vet, Alyxs enorme mekaniske kjæledyr. De er er raske og smidige, samtidig som de er forholdsvis store og aggressive. Dog skal imidlertid ha fått et stort valpekull, for det er mange der ute i den hvite skogen som vil stikke kjepper i flere av dine vitale organer.

Når det kommer til Vortigant-vesenene som Lombardi nevner, har vi møtt dem flere ganger i både HL1 og HL2. I eneren fremstod dem som fiendtlige og onde, men i toeren viste det seg at de bare var under kontroll av Combines. Jeg husker første gang jeg møtte en Vortigant i HL2, i kanalen helt i starten. Han gjemmer seg i en container sammen med en fyr fra opprørsbevegelsen, og gir hazardsuiten en liten boost. Jeg fikk et lite hjerteinfarkt når jeg plutselig stod der, en halv meter fra noe som unektelig ser litt hostilt ut. Men så viser det seg at det er det hyggeligste romvesenet du skal møte på ganske lenge. I Episode Two får vi altså vite mer om disse, og deres historie.

Dette er en annonse:

Når Episode Two kommer til PC 23. februar 2007, dukker det samtidig opp til Playstation 3 og Xbox 360.
Hvert format vil få en pakke som inneholder Half-Life 2, Episode One, Episode Two, Team Fortress 2 og Portal. For øyeblikket er det ingen planer om å gjøre versjonene kryss-kompatible, altså at PS3-gamere kan spille online mot 360-gamere. Hver versjon vil bli skreddersydd for å trekke mest mulig ut av de grafiske egenskapene på sine respektive maskiner. Plattformspesifikke features vil vi ikke si noe om før litt nærmere lansering, forteller Lombardi.

I samme åndedrag åpner han den trafikkerte svingdøren til spekulasjonens kammer på vidt gap. Hva han legger i "plattformspesifikke features" kan være mye forskjellig. Når jeg anmeldte HL2 til Xbox i november i fjor etterlyste jeg en coop-modus og en online-del. Kanskje vi får lov til å trekke med oss en kompis gjennom City 17 på et av de nye formatene? Det hadde virkelig vært storveis, og kanskje til og med en konsollselgende nyhet. Nå sier du kanskje at "Det ville jo bare vært helt dust i hodet da!", og jeg skal gi deg delvis rett. Det er litt dust i hodet at to Gordon Freemans skulle gått gjennom City 17. Men det funker som tusan i Halo? Det er jo ingen logikk i at det er to Master Chiefer som raser rundt og lager bråk? Men det er moro likevel? Dessuten kunne det vært coop med enten Alyx eller en opprørssoldat for eksempel? Gøy hadde det vært uansett ...

Flerspillermodus blir det i alle fall denne runden, og ambisjonene til deres online-del kan vi vel karakterisere som rimelig høye. Gabe Newell, en av grunnleggerne i Valve, sier selv at det blir "det peneste og mest velspilte klassebaserte multiplayerspillet". Og av det vi har sett til nå, må vi medgi at vi har ganske stor tillit til denne mannen.

Det er imidlertid ikke Half-Life 2: Deathmatch det er snakk om. Endelig kommer Team Fortress 2, som har vært på tegnebordet siden forrige årtusen. Team Fortress (TF) var opprinnelig en Quake-mod freeware i 1996, kodet av tre talentfulle unge menn. Suksessen var overveldende, så gutta bestemte seg for å prøve å tjene noen penger på det. De stiftet Team Fortress Software, og planla og lage TF2 som en kommersiell mod til Quake II. TF Software ble kjøpt opp av Valve, og planene ble lagt på is. I stedet startet de utviklingen av TF Classic som en mod til Half-Life, og resten er historie.

Dette er en annonse:

Siden den gang har det vært litt frem og tilbake med TF2. Nå om dagen er det mest frem, for Valve har bestemt seg for å blåse litt på de gamle glørne. Og det har ikke tatt lang tid før flammen har blusset opp igjen. 24. august slapp Valve to teasere, og det har vært som å kaste en tønne bensin på den lille flammen. Gamle TF-fans vet knapt hvilket bein de skal stå på, og det går hete diskusjoner på nettfora over hele verden.

Det mest iøynefallende er at TF2 har fått en helt ny grafisk stil. Det vil selvsagt benytte seg av den meritterte Source-motoren, men vi får se en ganske annen lyssetting enn i for eksempel HL2. Valve har klart å lage et veldig cartoon-ish preg på det hele, og det ser nesten cel-shadet ut.
Istedenfor å lage enda et multiplayer-actionspill med realistisk grafikk, ville vi gi TF2 en visuell stil som gikk bedre overens med gameplayet og spillopplevelsen, forteller Charlie Brown, ansvarlig for TF2-teamet. Det blir flere morsomme øyeblikk i en runde TF2 enn i for eksempel Counter-Strike, og de stiliserte karakterene her passer sånn sett bedre til spillfølelsen. Til glede for gamle krigere blir det gjensyn med alle de velkjente klassene, men det jobbes mye med de ulike egenskapene og hvordan de forholder seg til andre klasser.

Klassene vi kan forvente oss blir altså The Heavy, som er utstyrt med en sinna minigun, og The Soldier bærer en bazooka og kan rocketjumpe mange meter opp i luften. The Spy har muligheten til å gå helt i ett med omgivelsene, nesten som en kamelon, og er utstyrt både med pistol og en batanga. Personlig virker han som en av de mest interessante karakterene, men det blir jo selvsagt veldig individuelt. Videre har vi The Scout som er uhyre rask, men er utrustet med noe som minner om en ertepistol og et lite balltre. The Demoman er utstyrt med en ganske tradisjonell granatkaster, og har i tillegg muligheten til å kaste om seg med små dynamitt-klaser. The Engineer kan sette opp et lite stasjonært maskingevær som meier ned fiender i hopetall, og The Sniper har selvsagt en snikskytterrifle. The Pyro har en sulten flammekaster, og til slutt kommer The Medic som må rydde opp i alt dette her. Stakkars han ...

Den siste store nyheten som vil følge med Half-Life 2: Episode Two heter Portal. Det ser ut til å bli en enspiller-affære hvor spilleren blir utrustet med noe Valve har kalt "Portal gun".
Portal er et forsøk på å utforske en bestemt spillmekanikk, forteller Kim Swift som har ansvaret for leveldesign. Den beste sammenligningen jeg har er gravitasjonsgeværet i Half-Life 2. Før HL2 var fysikk bare en del av presentasjonen, for eksempel at granater spratt bortover bakken. Utover det spilte ikke fysikk noen større rolle i de fleste spill. I Half-Life 2 ville vi prøve å gjøre fysikken til en mer integrert del av hele opplevelsen. Som sagt så gjort. HL2 var fullt av fysikkbaserte gåter. Bare muligheten til å plukke opp et sagblad med Gravity gun og dele tre zombier i to, demonstrerer hvordan spilleren kan bruke fysikken til sin fordel.

Den beste måten å fatte hvordan Portal gun fungerer på, er å se den i aksjon. Det er ingenting å sammenligne med. Men la meg prøve å forklare. Som du kanskje allerede har skjønt, så skyter Portal gun ut portaler. Disse må festes til vegger, gulv eller tak. Når du har skutt ut to portaler, kan du enkelt teleportere mellom disse. Det byr selvsagt på en lang rekke utfordringer for programmererne, men hele dette spillet står og faller på et godt banedesign. Jeg vet er det en velbrukt klisjé, men det er jo rett og slett bare fantasien som setter grenser. Portal gun prøver å gjøre for rom, det Gravity gun gjorde for fysikk, fortsetter Kim Swift. Vi vil at folk skal tenke på rom som noe dynamisk. Og etter du er blitt vant til å tøye grensene i Portal, er det skikkelig vrient å gå tilbake til andre førstepersons actionspill, fordi du bare vil bruke Portal gun hele tiden - på samme måte som det er tungt å spille spill uten fysikk etter du er ferdig med Half-Life 2.

Når Gordon Freeman fortsetter sitt eventyr i denne spillsamlingen til både Playstation 3, Xbox 360 og PC, er det forferdelig mye underholdning for pengene. Nå har det seg en gang sånn at Valve har en lei tendens til å bomme noe helt vanvittig på releasedatoer, og både Half-Life 1 og Half-Life 2 ble utsatt i ett år. Episode One ble utsatt i syv måneder. Så på tross av at hele Valve sier "kors på halsen", så har vi litt vanskelig for å ta dem på ordet. Selv om mange av oss har spilt gjennom både Half-Life 2 og Episode One, er det mer enn nok her vi kan kose oss med. Dette er en utgivelse du simpelthen ikke kan gå glipp av. Så enkelt er det.

De første ti skjermisene er fra Half-Life 2: Episode Two, screens 11-12 er fra Portal og screen 13 er et samlingsbilde fra de ulike klassene i Team Fortress 2.

Flere nyheter om Half-Life 2: Episode Two finner du inn her

The Orange BoxThe Orange BoxThe Orange BoxThe Orange Box
The Orange BoxThe Orange BoxThe Orange BoxThe Orange Box
The Orange BoxThe Orange BoxThe Orange BoxThe Orange Box

Relaterte tekster

0
The Orange Box er ute til Xbox One

The Orange Box er ute til Xbox One

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Listen med spill tilgjengelig på Xbox Ones bakoverkompatibilitet blir stadig lenger, og nå har den fått et tilskudd vi tror mange kan sette pris på. Det er først og...



Loading next content