Master Chief og Cortana titter ut over et åpent landskap. Da Halo 4 ble annonsert for et år siden fikk vi se skipet deres nærme seg en fremmed himmelkropp. I dag vet vi at vi så Forerunner-planeten Requiem, og når Microsoft-konferansen dras i gang under årets E3-messe ser vi at den dynamiske duoen har landet uskadet på planeten. På utsiden skremmes vi av Requiem, med enorme metallkjever som suger til seg alt og ingenting i nærheten. Men innsiden er vakker og majestetisk, og idet jeg ser bergkjedene, den blå himmelen og det grønne landskapet får jeg samme følelse som da jeg først satte fot på Bungies ringverden for ti år siden.
Freden avbrytes brått av et menneskeskip som bryter seg gjennom skyene og krasjlander i nærheten. Hva gjør UNSC her? Har de kommet for å redde oss? Vårt oppdrag er å undersøke saken, og med det begynner spartanens ferd gjennom en tett og forræderisk jungel. Om litt får vi øye på en mindre covenant-patrulje, men fiendene oppløses i en eksplosjon av gule gnister før Chief rekker å reagere. Spartanen er ikke alene - noe ukjent venter på ham i jungelen.
Den nye trusselen, som viser seg å være en syntetisk utenomjordisk rase ved navn Promethean, benytter seg av manøvre vi aldri har sett i et Halo-spill før. Promethean Knights er store, Transformers-lignende drapsmaskiner, hvis oppdrag er å teleportere seg frem til spilleren og slå ned hele overflaten med ett slag. Når de får hjelp av en flyende Watcher blir det selvfølgelig verre. Watchers setter nemlig opp et skjold rundt nærmeste promethean, og kan til og med stoppe spillerens granater i luften og kaste den tilbake. Da gjelder det å skyte i stykker granaten mens den fremdeles er i nærheten av fiendene. Disse fiendene krever et nytt tenkesett fra spilleren, og det gjør at den velkjente spillverdenen får et ekstra lag med mystikk.
Blant de mekaniske motstanderne finner vi små robothunder, som angriper i flokk og skyter laserstråler ut av munnvikene. Promethean-rasen har til og med resultert i flere nye våpen, blant annet en utenomjordisk hagle hvis skudd skyter gjennom veggene. Elskede favoritter elskede som Battle Rifle, magnumen og rakettkasteren vender selvfølgelig også tilbake i ny form. Til og med kjente fremkomstmidler og Armor Abilities blir å se i Halo 4.
Som seg hør og bør har Master Chief en viss artifisiell intelligens å stole på - Cortana. Spørsmålet er bare hvor lenge han kommer til å stole på henne, da hun er hele åtte år gammel i Halo 4. De inneforståtte vet at en så høy alder på en AI bare betyr trøbbel. En artifisiell intelligens lever nemlig bare i sju år - etter det blir de gale og må stenges ned for å skåne mennesker for fare. Det gjenstår å se hva Cortanas skjebne blir i den nye trilogien, men en ting er sikkert - hun ser mektig forbannet ut i den nyeste traileren.
Våre helter er på vei til romskipet UNSC Infinity, og den kommer til å spille en essensiell rolle i flerspillerkomponenten. Den består av både War Games og det helt nye Spartan Ops. War Games er spillets konkurranserettede flerspillerdel, der alle Spartan IV-soldater trener mot og med hverandre i skipets høyteknologiske treningssimulator.
Spartan Ops er på den andre siden en samarbeidsmodus for fire spillere, der man beveger seg mot helt nye verdener for å bekjempe både covenants og prometheans. Det kan omhandle alt fra å beseire alle fiendene på kartet, ta over strategiske punkter eller forsvare noe fra fiendene. Nye Spartan Ops-oppdrag blir tilgjengeliggjort hver uke, komplett med nye mellomsekvenser for å føre historien videre. Dette er nemlig en separat kampanje, med egen historie og ekte figurer.
Uansett hvilken spillmodus du velger vil du stige i rankene og låse opp nye oppdrag, rustninger og våpen. I likhet med Halo: Reach kan du velge blant såkalte Loadouts, og der du velger gevær, supportvåpen, granattype og Armor Ability. Denne gang skaper du dog din helt egne Loadout, som du kan ta med deg gjennom alle matcher. På den måten slipper du å velge fra en lang liste med forhåndsbestemte rasjoner.
Det fører oss til et av spillets største nyheter - nemlig de passive evnene. Hver spiller får velge en taktisk oppgradering og en supportoppgradering, som kan brukes for å finjustere en perfekt Loadout ytterligere. Den taktiske oppgraderingen lar spilleren blant annet begynne med to større våpen, eller gjøre det mulig å plukke opp døde fienders granater. Eller hva med en Armor Ability som lader seg raskere? Supportoppgraderingene er noe langsommere. De kan for eksempel gi spillerens våpen større ammunisjonskapasitet, eller oppgradere radaren så den fungerer når du bruker zoom-funksjonen på snikskytterrifla.
Vi får også et nytt matchmaking-system, som lar deg hoppe inn i pågående kamper når du skulle ønske det. Dette løser ikke bare at folk hopper ut av en kamp for tidlig og ødelegger for de andre, men også at hele prosessen tar mye mindre tid. Hurtighet later til å være yndlingsordet til 343 Industries, for omtrent alt i Halo 4 er raskere enn det har vært tidligere. Sprint er nå en permanent evne alle kan bruke, og både skjold og våpen lades raskere.
Til slutt må det nevnes at alle spillere har et eget barometer på skjermen, som fylles opp etter hvor mange poeng de samler opp iløpet av kampen. Når meteret er helt fullt kan du velge en supportevne, som strekker seg ra kraftigere våpen til nye Armor Abilities. Disse sendes senere rett til spilleren. For å balansere dette vil barometeret fylles raskere for de som gjør det dårlig på slagmarken.
Dette høres vel levbart ut? Hvis du er mer glad i den gamle spillestilen kan du sette din lit til de klassiske spillelistene, som lar deg spille uten Loadouts og passive evner. Vi i redaksjonen har derimot troen på disse nyhetene. Vi blir slått av hvor mye som finnes her, og hvor oppdatert formelen later til å være, men føler samtidig at alle endringene har samme gamle Halo-følelse. Denne balansen er definitivt vanskelig å finne, men det ser ut til at drømmeteamet 343 Industries har funnet lykkeformelen.
I vår forrige forhåndstitt var det fremdeles flere spørsmål vi ville ha svar på, som gjorde det vanskelig å definere kvalitetsnivået på sluttproduktet. Vi kunne bare krysse fingrene og håpe. I dag føles det tryggere. Vi har en helt ny verden å utforske. Master Chiefs tilbakekomst ser ut til å bli storslått.