Norsk
Gamereactor
forspill
Halo 4

Halo 4

Vår finske kollega reiste til Seattle for å besøke 343 Industries, og selvfølgelig få en siste smakebit på Halo 4 før lansering. Vi har prøvespilt...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg er på besøk hos 343 Industries. Utviklerteamet som har fått æren av å ta hånd om den nye Halo-trilogien etter Bungie. Halo 4 begynner nøyaktig der forgjengeren ga seg: Master Chief klatrer ut av dvalekammeret hvor han har ligget siden vi forlot han for fem lange år siden, da vi reddet galaksen. Siden har han sovet, og ventet på at menneskeheten en dag skulle trenge ham igjen. Den dagen har endelig kommet.

Master Chief vekkes av den kunstige intelligensen, Cortana. Hun har holdt et øye på ham mens Chief har ligget i dvale i det ruinerte romskipet, og nå nærmer duoen seg et mystisk himmellegeme. Hun trenger hans hjelp - de er nemlig ikke alene ombord. Med det innledes det første oppdraget i Halo 4, og alle elementene som er Halo-spillenes kjerne presenteres steg for steg. Endelig ikler jeg meg den heftige Mjolnir-rustningen nok en gang, og jeg trenger ikke gå lange biten før jeg kjenner den varme plasmailden fra et Covenant-våpen.

Halo 4
Forholdet mellom Master Chief og Cortana står i fokus.

Til å begynne med er det ikke særlig vanskelig å knerte noen lettskremte Grunts, og det å kaste en granat over skjoldet til en Jackal er nesten blitt en refleks. Men det tar ikke lange tiden før situasjonen blir verre: En mindre Coventant-flåte omringer det ruinerte skipet vi befinner oss på, og soldatene som lastes av transportskipene er ikke spesielt glade for å se demonen som ødela Halo-ringen. Prologen når sitt klimaks når Master Chief tar en såkalt spacewalk og fortsetter kampen mot Covenant-styrkene. I denne situasjonen er Chief latterlig underlegen, men kampen har så vidt begynt. Master Chiefs skip blir nemlig trukket mot en diger, mørk planet. Velkommen til Requiem.

Dette er en annonse:
Halo 4
Romkrysseren Forward Unto Dawn har sett sine bedre dager. Skipet ble revet i stykker da det passerte gjennom en ødelagt portal på vei tilbake til Jorden, og dessverre havnet Master Chief og Cortana på feil side, Siden den gang har de vært borte i det endeløse rommet.

Her ender min tid med enspillerdelen, og det eneste jeg klar klarer å tenke på idet jeg legger kontrolleren fra meg, er hvor bra det føles. Det bør ikke finnes noen tvil om at dette er et fullverdig Halo-spill, for det er det så absolutt. Det største komplementet jeg kan gi 343 Industries er at de har klart å holde den klassiske Halo-følelsen intakt. Men ikke misforstå, utvikleren har ikke bare kopiert de gode tingene Bungie gjorde med forgjengerne. 343 Industries har sett på til og med de minste detaljene i tidligere spill, som for eksempel tiden det tar å veksle mellom våpen, eller hvor kjapt spillerens skjold går tomt, og alt er intakt. Alt er analysert og justert til perfeksjon, for å sørge for at Halo 4 blir det absolutt beste spillet i serien.

Men selv de mest erfarne veteranene vil få vanskeligheter med å finne ut alle de små endringene, rett og slett fordi det er så mange av dem. Halo 4 føles absolutt som en oppfølger til Halo 3, men samtidig tar utvikleren serien i en helt ny retning, og det gjelder både handlingen og gameplayet.

Halo 4
Det er ingen tvil om at Halo 4 er et vakkert spill, men i forkant er det lyssetingen som imponerer mest. Den er ganske enkelt en fryd for øyet.
Dette er en annonse:

En av de største nyhetene er selvsagt den nye fienden. Master Chief har kjempet mot alt mellom Covenant og Flood gjennom seriens gang, men ingenting har kunnet forberede ham på det som venter ham på planeten Requiem. De såkalte Prometheans er verken monstre eller roboter - men en mellomting. Metalldyrene fremstår først som planetens forsvarssystem, men det antydes også at det finnes noe på Requiem som sitter bak spakene.

Det er heller ikke bare Master Chief som nettopp har våknet fra dvalen. På den ukjente planeten finnes det en mørk og eldgammel ondskap. I Halo-serien er fienden bare en myte, og Bungie har bygget opp til avsløringen i hele ti år. På Requiem finnes svarene som millioner av Halo-fans har ventet på, og med det innledes altså en ny konflikt som vil strekke seg over tre spill.

Halo 4
Prometheans tar med seg en god del nye våpen til Halos sandkasse. De kompletterer det klassiske våpenarsenalet ved å fylle diverse hybridroller. Våpenutvalget i Halo 4 er altså større en noen gang.

Men historien i spillet gir seg ikke selv etter enspillerdelens finale. I spillmodusen Spartan Ops kan du lage din egen supersoldat og utruste ham med nytt utstyr, samt ulike våpen og oppgraderinger. Så vil supersoldaten din sendes ut på nye oppdrag hver uke, ettersom de blir tilgjengelige på Xbox Live. Helt gratis. Selve oppdragene kommer ikke til å fokusere så alt for mye på historien, men samtidig vil 343 Industries lansere nye videoklipp hver uke som utdyper handlingen. Litt som en TV-serie.

Halo 4
Spartan Ops er videreutviklingen av modusen Firefight fra Halo 3: ODST, og man kan selvfølgelig spille sammen med tre venner. Foretrekker man å spille historiedelen sammen med andre, så er naturligvis det også mulig.
Halo 4
Her ser vi Master Chief i det nye kjøretøyet Mantis - en enorm kamp-mech.

Siden Call of Duty 4: Modern Warfare ble lansert, har ting som perks, killstreaks og loadouts blitt mer og mer populært, og 343 Industries har selvfølgelig slengt seg på. Men det skal jo også stemme overrens med Halo slik vi kjenner det. Du vil for eksempel ikke kunne utruste deg selv med en rakettkaster før kampen har begynt. Balansen er viktig for 343, og en ny spiller skal ha muligheten til å knerte en som har spilt i hundrevis av timer.

Med det nye Ordnance-systemet kan spillere tilkalle forsterkninger når Ordnance-måleren er fylt. Måleren fylles sakte men sikkert av seg selv, men du kan også drepe fiender for å fylle det kjappere. Forsterkninger kommer i form av kraftigere våpen eller power-ups. Vi vet ennå ikke hvor bra dette systemet kommer til å fungere, ettersom vi ikke fikk muligheten til å prøve det, men vi håper at 343 Industries ikke har prøvd å gjøre ting for likt dagens skytespill.

Spillets tolkning av perk-systemet fungerer på samme måte som Armor Abilities fra Halo: Reach. Favoritter som usynlighet, jetpack og hologramevner er tilbake, men i tillegg kan spilleren få egenskaper som tillater raskere lading eller å få skjoldene tilbake på kortere tid. Den kontroversielle Armor Lock har blitt fjernet i sin helhet, og det ser ut til å gi mye bedre flyt i flerspillerkampene.

Halo 4
Halo 4 vil inneholde flere ferdig klasser, klare til bruk. Blant annet finnes det en som oppfordrer til sniking.

Akkurat som i de tidligere spillene vil Halo 4 by på mange forskjellige innstillinger for den som ønsker å skreddersy sin egen spillopplevelse. Hvis man derimot ikke like å bruke alle nyvinningene, kan disse selvfølgelig deaktiveres etter eget ønske. I tillegg vil mange av de klassiske spillelisten dukke opp.

Communityet har alltid vært en stor del av Halo, og det hender at trofaste tilhengere jobber såpass mye med innstillingene at det dukker opp helt nye spillmoduser. I Halo 2 ble det populært å dele opp spillerne i to lag, hvor det grønne laget var hjernedøde zombier som kun fikk bruke energisverdet, mens det røde laget besto av mennesker med pistoler og hagler. I Halo 3 valgte Bungie å lage det om til spillmodusen Infection, men til Halo 4 har 343 gjort noe enda mer ambisiøst. I det nye Flood Mode spiller det ene laget som floodinfiserte spartanere, og energisverdet er byttet ut med dødlige tentakler. Det er på mange måter mer seriøst og i tråd med slik vi kjenner Halo.

Flood Mode er et eksempel på hvordan 343 har tatt seg tid med å raffinere grunnformelen til Bungie. Et annet eksempel er modusen Grifball, en variant av amerikansk fotball hvor spillerne er utstyrt med enorme gravitasjonshammere. Grifball ble laget av communityet i Halo 3, men nå har 343 gjort konseptet til Halos offisielle ballsport, og samtidig implementert en helt ny spillmekanikk som er designet med Grifball i tankene. Spillerne kan for eksempel sende ballen frem og tilbake mellom seg.

Halo 4
343 Industries har gitt den konkurransebaserte flerspilleren litt historie i Halo 4. Alt utspiller seg ombord i det kolossale romskipet UNSC Infinity. Her er det også en simulator hvor Spartan IV-soldatene kan trene med og mot hverandre.

Regicide og Dominion er to helt nye spillmoduser. Regicide er en vri på seriens klassiske dødskamper hvor spilleren som leder er verdt flere poeng enn alle andre, og her er det nå en lagvariant som innebærer at man spiller alle mot én. Dominion omhandler i stedet et antall punkter på brettet som to lag kjemper om, og når ett punkt er vunnet forvandles den til en base utrustet med kanontårn, og har muligheten til å forsyne spillerne med nye våpen og kjøretøy.

Spillets banebygger, Forge, er også tilbake og bedre enn noensinne. Den nye versjonen utvikles av tidligere Bungie-ansatte fra Certain Affinity, og mange av nyhetene er veldig velkomne. I Halo 4 ser man nøyaktig hvilken del av omgivelsene man interagerer med, og det blir mulig å låse fast elementer, kopiere byggverkene med noen enkle knappetrykk, og få ting til å henge sammen ved bruk av magneter.

Halo 4
Hva er nå dette? Denne glødende ballen med ond og brå død sies å være en Cryptum, og skal være spillets hovedfiende. Regn med mange møter mellom ballen og Master Chief i Halo 4.

Halo 4 ser ganske enkelt ut til å være en forbedring av alt vi elsker med serien, og er ikke det hensikten med en oppfølger? Når det er snakk om en produksjon av denne størrelsen, så er det alle de små detaljene som får spillet til å skinne. Det er betryggende å se hva de har fått til - takket være et begavet utviklerteam og et veldig sjenerøst budsjett.

343 Industries har nettopp avsluttet flere år med hardt arbeid med Halo 4, og Microsoft har dermed dratt igang det store hype-maskineriet. Vi er likevel overbevist allerede. Alt vi har sett så langt vitner nemlig om det største og mest innholdsrike eventyret i seriens historie. Halo: Reach var slutten på en ti år lang epoke for Bungie, for Halo, og for oss. I november begynner en helt ny. Vi sees på Requiem.

Relaterte tekster

Halo 4Score

Halo 4

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian Nymoen

Fem år med venting er endelig over. Nye spillutviklere, ny trilogi. Redaktøren har satt karakter på Master Chiefs hjemkomst...

Halo 4 kommer til PC neste uke

Halo 4 kommer til PC neste uke

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

For et par uker siden kunngjorde 343 Industries at Halo: The Master Chief Collection vil få en oppdatering som gjør samlingen langt penere på Xbox Series-konsollene den...

Rykte: Halo 1-4 kommer til Xbox One

Rykte: Halo 1-4 kommer til Xbox One

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Microsoft har tenkt til å relansere Halo: Combat Evolved, Halo 2, Halo 3 og Halo 4 på Xbox One i nye, oppdaterte utgaver. Det skriver i hvert fall Engadget som mener de...

Nå skal de kjempe om 1,2 millioner!

Nå skal de kjempe om 1,2 millioner!

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Etter innledende runder på Rooster Teeth Expo og Gamescom er det klart for finalen i The Halo 4 Global Championship på PAX Prime-messen i Seattle denne helgen. Her loves...

Halo 4 får Game of the Year-versjon

Halo 4 får Game of the Year-versjon

NYHET. Skrevet av Kenneth Flage

Gode nyheter til de som ikke har skaffet seg 343 Industries storspill Halo 4 enda. Microsoft har nrmlig bekreftet at de vil lansere en Game of the Year-versjon av spillet...



Loading next content