Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Halo: Combat Evolved

Halo (NTSC)

Som oftest tar det en god stund før utviklere lærer seg å håndtere en konsoll, og hvis dette er tilfellet med Xbox har vi mye godt i vente - for allerede nå overgår Halo det meste!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det etterlengtede actionspillet Halo er endelig sluppet - i hvert fall borte i Nordamerika, hvilket ikke har hindret oss i å teste det! FPS spills eksistens på konsoll har lenge vært omdiskutert, og mange forutinntatte meninger er ytret av mus/tastatur krevende PC eiere, ikke minst i tilfellet Halo, som fra starten av var planlagt for plattformen men som senere ble kjøpt opp av Microsoft som lanseringstittel for Xbox. Men er det noe spill som virkelig kan skyte i stykker fordommene så er det nettopp Halo!

Ringformet planet
Spilltittelen henter navnet sitt fra den planeten man flyr til i begynnelsen på spillet, i et forsøk på å lure bort de slemme rom-monstrene, kalt Covenant, fra jorden - siden de vil utrydde menneskeheten. Den underlige planeten man havner på er ikke en vanlig rund klode, men en ringformet verden som Covenant senere tror er et kraftig våpen, hvis "eier" kan kontrollere hele universet. Vi mennesker kan selvfølgelig ikke dø ut, og det er opp til deg - i rollen som Master Chief - å sette en stopper for dette. Takk og lov er du i hvert fall den siste menneskelige supersoldaten, med diverse frekka features som et oppladbart energiskjold, hvilket gjør oppgaven en smule enklere.

På 10 massive nivåer får man følge en dyp og medrivende story som fortelles via Halos egen spillmotor, med smidige overganger mellom selve spillingen og historiefortellingen. Utallige faktorer skaper et stort engasjement, da alle ingredienser medvirker til inntrykket av noe episk, samme følelse som man får etter å ha sett en skikkelig fet film. Men dette er faktisk enda bedre, man kan jo selv være en del av det som skjer. Og til tider sitter man også helt stum av beundring over hvor overveldende spillet er. Det finnes så mye godt å si om Halo at man har litt problemer med å bestemme seg for hvor man skal starte...

Perfekt kontroll
Som sagt har mange vært tvilende til kontrollen, og jo det tar en liten stund før man behersker den fullt ut, men etter en times spilling, tenker man ikke på at det er en gamepad man har i hånden. Allt føles så kjent og små detaljer som at siktet hjelper litt til med å stille seg inn riktig, gjør allt så mye smidigere, uten å gjøre det for lett.

Dette er en annonse:

Pekefingertrening
Siktet kommer selvfølgelig til pass når du skal avfyre våpen. Halo byr kanskje ikke på det største arsenalet verden har sett, men allikevel en fullt tilstrekkelig samling og fram for alt en variert sådan. Vanlige shotguns og sniperrifler kombineres nemlig med fiendenes energeivåpen, da du kan plukka opp det de har prøvd å gennomhulle deg med, når du har knerta dem.

Problemet med påfyllning av ammunisjonen har man samtidig lykkes å løse på en smidig måte, då våpnene ikke bare ligger og slenger her og der, men enten må du knabbe det fra dine fiender eller plukka det opp fra falne kammerater. Ytterligere et par strategiske elementer finnes i det faktum at man bare kan bære på to våpen av gangen, samt at man lydløst kan slå ned folk ved å bruke våpenet sitt som en klubbe.

Spring, kjør eller... fly!
Men Halo består virkelig ikke bare av hjernedød skyting. Akkurat npr klaustrofobien føles som værst etter springmarsjer gjennom horder av Covenants i trange gangar, havnar man ute i det åpna landskapet og kan sette seg bak rattet på både jeeper og tanks. Ikke nok med det, man får også muligheten til å fly! Disse faktorene betyr utrolig mye for helhetsinntrykket av gameplayet, da ensformighet ellers er et ord som klinger temmelig kjent når man snakker om FPS spill.

Noe annet som har stor betydning for spillets variasjon er den brilliante AI’en. Fiendene er faktiskt skikkelig smarte, og samarbeider for å angripe fra flere hold, søker beskyttelse bak ting når du pepprer som værst og de stikker av hvis de blir alvorlig såret. Selv kammeratene dine besitter samme smarte hjerna, og som oftest føles det som om det virkelig er en menneskelig spiller som hjelper deg. Imponerende!

Dette er en annonse:
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Episk følelse over hele spillet, overveldigende grafikk, medrivende lyd, variasjonsrikt gameplay, heftig story...
-
Multiplayerbanene er litt vel store for å fungera slik de burde...
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Farvai0
    Julen 2003. To brødere på 8 og 13 får en gave. En gave som forandrer livet deres. Da fikk de en Xbox. Sammen med Xboxen fulgte spillet Halo:... 10/10
  • nikker123
    Det var sommeren 2003 og vi hadde fått oss vår første spillmaskin, en xbox,det var 2 spill som fulgte med. Det var midtown madness 3 og halo... 10/10
  • the Zelda guy
    Du har endelig funnet deg en fin plass å snik skytte. Plutselig hører du et høyt brøl, du snur deg og bak deg står et stygt romvesen. Velkommen... 10/10
  • fantomena
    Da Bungie og Microsoft lanserte Halo: Combat Evolved eksklusivt til den gamle Xboxen ble Halo tatt med storm. Spillet revolusjonerte FPS-sjangeren og... 8/10
  • naonaw
    Som min start greie sier så var Halo et av de første spillene jeg spilte(exept pokemon "demo"). Man starter jo som alle vet ut av en... 9/10
  • McStudios
    Jeg husker da jeg var fem-seks år og fikk spille et spill hos en annen. Han sa at vi kunne spille Halo, og det gjorde vi! Jeg vet det er lenge... 9/10
  • Manfrozen
    Halo: Combat Evolved er klasikkeren fra år 2001, og er utviklet av en utvikler som har oppnåd legendarisk status, nemlig Bungie. Har du ikke hørt... 10/10

Relaterte tekster

Halo: Combat EvolvedScore

Halo: Combat Evolved

ANMELDELSE. Skrevet av Lars Petter Svendsen

Endelig er det her. Spillet PC-eiere verden over har lengtet etter i 2 år. Det store spørsmålet er: "Er det like bra som Xbox versjonen?"

Halo (NTSC)Score

Halo (NTSC)

ANMELDELSE. Skrevet av Nicklas Mether

Som oftest tar det en god stund før utviklere lærer seg å håndtere en konsoll, og hvis dette er tilfellet med Xbox har vi mye godt i vente - for allerede nå overgår Halo det meste!



Loading next content