Jeg hadde praktisk talt ingen forventninger til Halo Wars. Det blir sikkert et bra spill, tenkte jeg, men det var liksom altfor mye som tilsa at jeg ikke kom til å like det. For det første er det et strategispill, i utgangspunktet en sjanger jeg begynner å bli litt lei av. Mest på grunn av dens manglende evne til å fornye seg selv. Og for det andre, så kommer det til konsoll. Gud bedre.
Og når man har den innstillingen, har man ofte en tendens til at man blir sittende å lete etter ting som bekrefter ens mistanker. Et dårlig utgangspunkt. Jeg vet det. Men så satt jeg meg ned, da, og begynte å spille meg gjennom opplæringsdelen. Og til alt overmål så likte jeg det. Veldig.
Halo Wars på Xbox 360 er ganske annerledes enn strategispill til PC. Mye mer lekent og actionorientert. Basebyggingen går kjempeenkelt. Jeg har ganske få bygninger å velge mellom, og et utviklingstre truer meg i stor del til å bygge de i en bestemt rekkefølge. Dessuten er ressurssankingen selvgående når du har bygget en Suppply Pad, så du trenger ikke sørge for at bøndene dine er ute å hugger trær eller graver gull. Her kommer romskip flyvende inn med ressurser helt uten at du trenger å løfte på et øyelokk. Alt går automatisk.
Fokuset i Halo Wars er nemlig ikke på basebygging og økonomisk administrasjon, men på kampene, og å komponere styrkene dine. Vil du ruste opp hæren med 40 soldater, eller vil du ha 15 Scorpion-tankser? Hva du velger påvirker selvsagt hvordan du må spille.
Å spille strategispill med en håndkontroll høres forferdelig ut. Men Ensemble Studios har designet Halo Wars med håndkontrollen i bakhodet, og unngått potensielle problemer allerede i startgropa. For det første er det sjeldent man har krig på to fronter samtidig i Halo Wars. Dette betyr at det for det meste er to punkt på kartet som er viktige å følge med på: der hæren er, og sin egen base. Disse to punktene kan du enkelt hoppe mellom ved å bruke styrekrysset, og dermed blir ikke savnet av en mus like stort.
Kontrollen av hæren virker enkel og smidig, men kan fort vise seg å bli mer utfordrende på vanskeligere nivåer. Når spillet begynner å forlange mer detaljert kontroll på de ulike enhetene kan det kanskje bli et problem, men etter en liten sniktitt på strategispillet, så virker dette så gjennomarbeidet og balansert at jeg egentlig ikke har store bekymringer på denne fronten heller.
Etter mine første par timer med Halo Wars er jeg veldig tilfreds. Historien virker drivende og spennende, mellomsekvensene er lekre og velregisserte, jeg koser meg over å være tilbake i Halo-universet, og er svært positivt overrasket over kontrollen. Halo Wars ser ikke ut til å fornye sjangeren i noen særlig grad det heller, men går langt for å tilpasse den konsoll. Og det rendyrkede actionpreget er morsomt. Det føles friskt og deilig, om ikke helt nytt.
Du kan selv laste ned en demo av Halo Wars allerede torsdag 5. februar. Her får du testet de to første oppdragene i historiedelen, pluss at du kan spille skirmish mot en datastyrt motstander. Anmeldelsen av Halo Wars kan du lese i februar-nummeret av Gamereactor.
Da vi var på Tokyo Game Show i fjor, fikk vi en grundig demonstrasjon av Halo Wars. Denne finner du på Gamereactor TV-innslaget nedenfor.