Harmoknight

Harmoknight

Med muntre toner, glade farger og rytmesving vil Pokémon-utviklerne vise at de kan mer enn bare stappe hjelpeløse dyr inn i trange, små baller...

De fleste kjenner til Game Freak. Helt siden Nintendo tok dem inn under sine vinger har de ikke gjort særlig mye annet enn å utvikle den ene Pokémon-oppfølgeren etter den andre. Så, hva skjer når de prøver seg på noe nytt? Jo, vi får Harmoknight.

Harmoknight er et rytmespill og et plattformspill i likhet med Bit. Trip Runner. Noe som betyr at spillets helt, Tempo, løper gjennom nivåene automatisk mens du trykker på A og B for å hoppe eller angripe. Alt i takt med musikken for å komme forbi hindringer og slå ut fiender. Et meget enkelt konsept som kan utfordre selv den mest erfarne spiller - for det å holde rytmen er enklere sagt enn gjort.

Harmoknight

Spillets handling utspiller seg på planeten Melodia, en idyllisk planet med musikk og glede. Planeten blir invadert av de svartkledde, nagleprydete og dystre Noizoids som skaper bråk og kaos. Det er tydelig at kulturen på Melodia enda ikke er klar for Death Metal, og det hele ender med at Tempo må redde dagen.

Harmoknight tar deg gjennom flere fargerike og unike verdener, alle med sitt eget musikalske tema og kreative navn. Nivåene er varierte og det er vanskelig å ikke falle for sjarmen i hvert nivå uansett hvor mange ganger du spiller. Målet i de forskjellige nivåene er å samle sammen så mange noter som mulig. Disse samles inn mens Tempo løper og hopper gjennom banen, men du får også rikelig med noter om du klarer å slå fiender og instrumenter med riktig timing. Samles det inn nok noter blir du belønnet med en Royal Note som du trenger for å komme videre.

Vanskelighetsgraden er godt balansert, og en må ikke være et musikalsk geni for å klare å komme seg videre i spillet. Det er ikke engang nødvendig å samle alle notene i et nivå for å få gullmedaljen, og skulle du dø så er det ikke noe som heter Game Over. Selv som den tonedøve tullingen jeg er, så klarte jeg til slutt å komme meg gjennom spillet. Det betyr likevel ikke at Harmoknight ikke byr på utfordringer. Skulle du få en gullmedalje på en bane, kan du spille gjennom banen på nytt med økt tempo. Selv de tidligste banene kan gjøre en svett i hendene når det er snakk om millisekunder mellom notene.

Harmoknight

Skulle du frykte at det å kun trykke på A og B blir for ensformig i lengden, kan du glede deg over at bosskampene sørger for litt mer dybde i gameplayet. Bossene vil sende forskjellige angrep mot deg sammen med signaler om du skal hoppe, slå eller dukke unna, og du må gjenta kommandoene i takt med musikken. Noen kamper utspiller seg også som rene dansekonkurranser, så har du kjennskap til spill som Space Channel 5 og Parappa the Rapper vil du uten tvil se likheten. Bosskampene er mye mer utfordrende enn de enkelte nivåene, og du har heller ingen lagringspunkter. Det betyr at du må spille hele sonaten på nytt hvis du mister rytmen underveis.

Om det er noe som trekker Harmoknight ned så er det lyden. Ganske ironisk for et spill som fokuserer på musikk og rytme. Hver verden har et eller to lydspor som spilles om igjen i hvert nivå, så den eneste variasjonen kommer ved bosskapene. Musikken er ikke fæl å høre på, men man går litt lei og jeg hadde forventet mer av et rytmespill. En annen ting er jo at 3DS sine høyttalere ikke akkurat er kjent for sin henrivende lydkvalitet, så du bør plugge inn et par hodetelefoner slik at du virkelig hører musikken.

Harmoknight

Harmoknight er en virkelig underholdende tittel for dem som ønsker litt annerledes plattformmoro. Det har sjarm og stil, med et kreativt brettdesign som definitivt kunne stått likestilt med Mario, og som byr på flere utfordringer og hemmeligheter selv etter du har fullført det. Harmoknight viser også at Nintendo begynner å bli mer seriøse med eShop-konseptet, og at Game Freak kan mer enn bare Pokémon. La oss håpe vi får se mer fra dem i fremtiden. Dette er definitivt en eShop-tittel du bør skaffe deg om du er mye på farten med 3DS, for her får du underholdning for hver krone.

8 / 10
+
Kreativt, utfordrende, mye innhold, sjarmerende, god og presis kontroll